به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، این تفاهم نامه میان شهرداری تهران به عنوان مالک زمین و ارائه دهنده بخشی از تسهیلات و مشوق ها، گروه سرمایه گذاری مسکن به عنوان توسعه گر و شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان نماینده دولت و تأمین کننده بخشی از تسهیلات و مشوق هایی که در آئین نامه اجرایی پیش بینی شده منعقد شد.
کاوه حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در آیین امضای این تفاهم نامه با اشاره به موضوع مسکن امید و اجرای پروژه های مسکن پشتیبان در چارچوب برنامه ملی بازآفرینی شهری گفت: آئین نامه اجرایی این پروژه دهم خرداد ماه به تصویب هیأت وزیران رسیده و در شهر تهران، سازمان نوسازی به عنوان متولی این برنامه تعیین شد.
وی با اشاره به اقداماتی که از سال گذشته در سازمان نوسازی در راستای اجرایی شدن برنامه ملی بازآفرینی شهری و موضوع مسکن امید انجام شده عنوان کرد: بر اساس تفاهمی که با شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن به عنوان شرکت توسعه گر و پیشگام در این حوزه صورت گرفت، 7 پروژه با ظرفیت حدود 3 هزار واحد مسکونی تعریف شده است.
علی اکبری در ادامه با ارائه توضیحاتی در خصوص مسابقه بازآفرینی محور شهری (طراحی فضای فوقانی راه آهن تهران- تبریز) گفت: این محور به طول حدود 9 کیلومتر در مناطق 17 و 18 بعد از بزرگراه نواب شروع شده و تا مسیل کن در انتهای منطقه 18 ادامه پیدا می کند.
وی ادامه داد: با پایین رفتن خط راه آهن، فضایی به وسعت 50 کیلومتر مربع ایجاد شده که می تواند فضای بی نظیری برای ایجاد یکی از بزرگترین فضاهای شهری را در جهان فراهم کند.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه این فضای شهری در مجاورت محروم ترین محلات تهران قرار گرفته که فاقد حداقل استانداردهای لازم برای زندگی و خدمات مورد نیاز هستند یادآور شد: اجرای این پروژه از سال گذشته در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و مسئولیت برنامه ریزی و طراحی آن به سازمان نوسازی شهر تهران سپرده شد.
علی اکبری تصریح کرد: با توجه به فرصتی که این پروژه می تواند برای شهر تهران فراهم می سازد مقرر شد هرگونه اقدام برای طراحی و برنامه ریزی این فضای شهری از طریق مشارکت و همکاری با جامعه متخصصان حرفه ای از جمله معماران، شهرسازان، متخصصان علوم اجتماعی، محیط زیست و سایر صاحبنظران در این حوزه انجام شود تا بتوان بهترین ایده را از میان ایده های ممکن برای شهر تهران انتخاب کرد.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که در این محدوده مالکیت زمین با وزارت راه و شهرسازی و بطور ویژه با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود، دولت و وزیر راه و شهرسازی در تحقق این ایده همراهی و همکاری قابل توجهی داشتند.
علی اکبری با اشاره به اینکه مسابقه بازآفرینی محور شهری (طراحی فضای فوقانی راه آهن تهران- تبریز) از هفته گذشته و در مقیاس بین المللی آغاز شده اظهار داشت: تا روز گذشته حدود 30 مجموعه برای شرکت در این مسابقه ثبت نام کردند که 2 مجموعه آن نیز خارجی بودند و به دلیل استقبال قابل توجهی که از این مسابقه صورت گرفت، طبق مصوبه جلسه هیأت داوران مقرر شد زمان ثبت نام در این مسابقه تا 19 آبان ماه تمدید شود.
هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این آیین با تأکید بر اینکه توسعه فضاهای عمومی شهری یکی از محورهای اصلی برنامه بازآفرینی است گفت: دولت در این زمینه کمک‌های لازم را انجام داده و کسری ۴ هزار میلیارد تومانی تأمین شده که با این مبلغ خدمات روبنایی و زیربنایی ارائه می‌شود.
وی تصریح کرد: تمام تخفیف‌ها و تشویق‌هایی که مشمول حال مناطق محروم کشور می‌شوند شامل بازآفرینی شهری نیز می‌شود که در همین راستا تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران در این زمینه تعلق می‌گیرد.
عشایری گفت: تمام تخفیف‌هایی را که شهرداری درخصوص طرح بازآفرینی شهری به سرمایه گذاران اعطا می‌کند باید توسط دولت به شهرداری‌ها پرداخت شود.
به گفته وی سالانه باید ۳۵ میلیارد تومان برای انشعابات تخفیف لحاظ شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اعطای وام ۹ درصدی بدون سپرده گذاری از دیگر تسهیلاتی است که در اختیار سرمایه گذاران بازآفرینی شهری قرار می‌گیرد.
عشایری درخصوص نگرانی سرمایه گذاران نسبت به فرآیند تقاضا گفت: در صندوق یکم متقاضیان مسکن بیش از ۵۰۰ هزار سپرده گذاری صورت گرفته است، این افراد کسانی هستند که نیاز اصلی آن‌ها مسکن است و سود بانکی آن‌ها از ۹ درصد به ۶ درصد کاهش یافته است.

تهرام/9353//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.