به گزارش ایرنا، در روز 13 آبان 1358، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند. از آن تاریخ به بعد مبارزه ضد آمریکایی مردم ایران، ابعاد جدیدتری پیدا کرد.
13 آبان، تاریخ مهمی در جریان پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی ایران است. در این روز سه واقعه اتفاق افتاده است که هرکدام به نوبه خود باعث پیشبرد جریان مبارزات شدند.

** تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه
هنوز بیش از سه دهه از الغای کاپیتولاسیون نمی گذشت که محمدرضا پهلوی احیاگر مجدد آن شد. کابینه اسدالله علم در سیزدهم مهر سال 1342، به دستور شاه، پیشنهاد آمریکا مبنی بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در هیات دولت تصویب کرد، چندی بعد این خبر به امام (ره) رسید و ایشان را به خروش و فریاد واداشت به طوری که در 4 آبان 1343 ایشان طی نطقی تاریخی به رسوایی این اقدام ننگین پرداختند.
رژیم که در طول دو سالی که امام قیام کرده بودند، نتوانسته بود با هیچ شیوه ای، ایشان را آرام کند، تنها یک راه پیش پای خود می دید و آن تبعید امام بود. در شب 13 آبان 1343، صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام (ره) در قم حمله ور شدند ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و سپس با یک هواپیمای نظامی ایشان را به ترکیه تبعید کردند، این سرآغار هجرتی بود که 14 سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را به بار آورد.

** کشتار دانش آموزان در دانشگاه تهران
علت نامگذاری روز 13 آبان به عنوان روز دانش آموز، به شهادت رسیدن تعدادی از دانش آموزان تهرانی است، این دانش آموزان صبح روز 13 آبان سال 1357 برای اعتراض به حکومت پهلوی در محوطه دانشگاه تهران تجمع کرده بودند.
در حالی که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) به روزهای سرنوشت سازی نزدیک می ‌شد همه اقشار مردم ایران از زن و مرد و پیر و جوان، سعی در ایفا نمودن نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند، در این میان دانش‌آموزان و نوجوانان شور و حال دیگری داشتند.
صبح روز 13 آبان 1357، دانش‌آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند.
این جوانان پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند.
ساعت 11 صبح، ماموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌ آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند اما اجتماع کنندگان در حالیکه به سختی نفس می‌کشیدند صدای خود را رساتر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام ماموران مسلح شاه افکندند.
در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، 56 تن شهید و صدها نفر نیز مجروح شدند.
بی گمان، دانش آموزان آگاه و رشید ما در مبارزه با استکبار، همواره نقشی فعال و فراموش ناشدنی ایفا کرده اند. آنها در 13 آبان 1357 از آیینه احساس و شعور مردم انقلابی و مسلمان ایران غبار برگرفتند و هویت مسلمانی، خود اتکایی و مبارزه با استکبار را به همگان آموختند.

** تسخیر لانه جاسوسی
سیزدهم آبان 1358، یادآور حماسه دانشجویانی است که برای رسوایی شیطان بزرگ، آمریکای جنایتکار، به سفارت این کشور هجوم برده، با گروگان گیری عوامل فتنه انگیز لانه جاسوسی، حمایت خود را از انقلاب و امام اعلام داشتند. در این روز بزرگ، دانشجویان انقلابی، پیوند خود را با امام محکم تر کردند و به جهانیان، به ویژه دشمنان ثابت کردند که با نیروی ایمان و توکل به خدا می توان به استکبار جهانی غلبه کرد و او را به زانو در آورد.
با پیروزی انقلاب اسلامی، حیثیت جهانی آمریکا به عنوان بزرگ ترین حامی رژیم شاه، زیر سؤال رفت. به همین دلیل، تحرکات دامنه داری را بر ضد جمهوری اسلامی انجام داد. واکنش های آمریکا به شکل های گوناگون مانند استقرار ناوگان دریایی در تنگه هرمز؛ موضع گیری تند درباره مجازات عناصر فاسد حکومت شاه؛ حمایت از عوامل حکومت شاه که اموال و دارایی های بانک های کشور را غارت کرده، به آمریکا و اروپا گریخته بودند؛ ایجاد پایگاه خبری برای مطرح کردن فعالیت های ضد انقلاب در سطح بین المللی؛ سکوت توام با رضایت در مقابل ترور شخصیت های اول کشور و بی توجهی به اعتراض های جمهوری اسلامی ایران، تنها از مواردی بودند که اتفاق افتاد و تاکنون هم ادامه دارد.

به مناسبت 13 آبان، جمعی از صاحب نظران، مسئولان و فعالان سیاسی در گفت و گو با ایرنا به تشریح اهمیت این واقعه در تاریخ انقلاب و راهکارهای مقابله با استکبار جهانی در شرایط فعلی پرداختند.

** 13 آبان روز ایستادگی دربرابر توطئه دشمنان
امام جمعه شهرری در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: آمریکایی ها در طول 40 سال پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در دوران روی کار آمدن ترامپ هرگونه توطئه و کارشکنی را در خصوص ملت ایران انجام داده اند اما هر بار با شکست مواجه شدند.
حجت الاسلام سید علی شاهچراغی یادآور شد: تحریم های ظالمانه آمریکایی ها علیه ملت ایران پس از 13 آبان همانند گذشته بی اثر خواهد بود و بار دیگر توطئه ها و نقشه های آنها خنثی خواهد شد.
وی با بیان اینکه آمریکا در ظاهر خود را دلسوز مردم ایران می داند در حالیکه واقعیت به گونه ای دیگر است، افزود: تبدیل سفارتخانه آمریکا به مرکز جاسوسی، کودتای نوژه، طوفان طبس، حمله به هواپیمای مسافری ایران و کشته شدن 300 مسافر بی گناه، وضع تحریم های ظالمانه و خروج یکجانه از برجام از جمله خیانت های آمریکای ها پس از انقلاب علیه ملت ایران بود.
امام جمعه شهرری گفت: راهپیمایی 13 آبان و حضور چشمگیر شرکت کنندگان نماد وحدت و انسجام ملت ایران در عرصه جهانی به شمار می رود.
وی تاکید کرد: آمریکا با تحریم ها قصد عقده گشایی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دارد اما بداند هیچ کدام از نقشه هایش تاثیری در روند اداره کشور و روحیه مردم نخواهد داشت.

** ضرورت حضور جوانان در راهپیمایی 13 آبان
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری نیز اظهار داشت: با توجه به حرکت آمریکایی ها در ماه های اخیر به ویژه وعده تحریم علیه ایران، راهپیمایی 13 آبان امسال با سال های دیگر تفاوت بسیاری دارد.
حجت الاسلام علی کنگرلو با اشاره به اینکه حضور در راهپیمایی نماد اتحاد و یکدلی ملت ایران است، افزود: حضور جوانان و نوجوانان در راهپیمایی 13 آبان سدی مستحکم در برابر توطئه های دشمنان انقلاب و استکبار است.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه دانش آموزان، آینده سازان کشور محسوب می شوند، آشنایی آنها با آرمان های انقلاب اسلامی و امام راحل نقش موثری در رشد و توسعه اسلام و قرآن و همچنین فرهنگ انقلابی دارد.
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری اظهار داشت: آشنایی نسل جوان با دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی یک ضرورت و نیاز است تا این قشر بتوانند راه امام خمینی (ره) و شهدا را تداوم دهند.
وی تصریح کرد: راهپیمایان یوم الله 13 آبان با حضور خود چشم جهانیان را متحیر کردند چرا که همه انتظار داشتند با تحریم های آمریکا علیه ایران، روحیه همه تضعیف شده و کسی در این برنامه مهم شرکت نکند.

** 13 آبان روز انسجام و وحدت
فرماندار ویژه شهرستان ری نیز در این رابطه گفت:حضور راهپیمایان در یوم الله 13 آبان موجب شکست توطئه های دشمنان و نقش برآب شدن نقشه های آنان برای ملت ایران شد.
هدایت الله جمالی پور با بیان اینکه دشمنی آمریکا با ایران از ابتدای انقلاب اسلامی آشکار بود، یادآور شد: آمریکا با تحریم ها، چهره و ماهیت واقعی خود را در عرصه جهانی نمایان کرد.
وی افزود: در حال حاضر ملت غیور و همیشه در صحنه ایران اسلامی با بصیرت عاشورایی و ولایت پذیری در تمامی عرصه ها حضور یافته و با اقتدار پشتیبان ولایت فقیه بوده و از آرمان های انقلاب اسلامی و ولایت فقیه صیانت می کنند.
فرماندار ویژه شهرستان ری عنوان کرد: ملت ایران همان گونه که در مقابل ظلم و جور نظام ستم شاهی ایستادند و پیروز شدند، امروز نیز یکصدا و منسجم در مقابل هر کشوری که بخواهد عزت ملی، انسجام و عظمت ایران اسلامی را به خطر اندازد، ایستادگی می کنند.
وی تصریح کرد: تحریم ها و تمام مشکلات برای ملت ایران اثرگذار نخواهد بود و مردم با داشتن روحیه مقاومت و صبر در مقابل مشکلات ایستادگی می کنند.
جمالی پور گفت:حضور گسترده مردم در مراسم روز استکبار ستیزی عامل مهمی در ایجاد انسجام و وحدت ملی است و دشمنان نظام اسلامی باید این حضور گسترده مردم را در مقابله با یاوه گویی ها، رذالت ها و تعرض هایشان ببینند و در سیاست های خود تغییرات اساسی ایجاد کنند.
یوم الله 13 آبان، همزمان با سالروز تبعید امام خمینی(ره) از ایران به ترکیه (1343)، کشتار دانش آموزان معترض در دانشگاه تهران، به دست رژیم پهلوی(1357) و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران(1358)، به نام روز ملی مبارزه با استکبار نام گذاری شده است.
1970/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.