مصرف دخانیات برای همه سنین خطرناک است، اما وقتی افراد در جوانی شروع به مصرف دخانیات می‌کنند نه تنها مشکلات بیشتری را تجربه می کنند که ترک آن نیز برایشان‌دشوارتر است. مطلب زیر نتیجه ‌یک تحقیقات در‌باره پیشگیری از مصرف دخانیات در بین نوجوانان و جوانان انگلیسی است.

به گزارش ایلنا ، نتایج تحقیقات حاکی از آن است که تفاوت‌های منطقه‌ای در نرخ سیگار کشیدن تاثیر دارد به این معنی که هرچه منطقه زندگی افراد محروم‌تر باشد تمایل آنها به مصرف دخانیات از جمله سیگار بیشتر خواهد شد. این واقعیت‌ها نشان‌دهنده نیاز مبرم برای تلاش‌های بیشتر و هدفمند برای مبارزه با مصرف دخانیات جوانان است. به همین خاطر بسیاری از کشورها در برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت درصدد پیشگیری از مصرف دخانیات در بین نوجوانان و جوانان برآمدند. یکی از این برنامه‌ها پروژه‌ای با نام آینده‌های مثبت است که در بریتانیا انجام می‌شود.

برنامه آینده‌های مثبت از زمان آغاز به کار در 18 سال پیش  تا به حال به دستاوردهای بزرگی رسیده‌ است. این پروژه که توسط وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش و هم‌چنین قرعه‌کشی بزرگ بودجه (برای حمایت مالی از پروژه‌هایی که به بهبود زندگی مردم و جوامع کمک می‌کنند) و برنامه‌های خدماتی شهروندان تأمین مالی می‌شود، به تک‌تک نوجوانان برای غلبه بر مسائل و چالش‌های شخصی حمایتی هدف‌دار ارائه می‌‌کند

آینده‌های مثبت

به گزارش مرکز تحقیقات کنترل دخانیات، این طرح طبق تعریف وزارت کشور بریتانیا، برنامه‌ای‌پیشگیرانه است که با تأمین بودجه مالی وزارت کشور در سال 2000، جوانان 10تا 19 ساله را هدف و تحت حمایت خود قرار داده تا به سوی ارتکاب جرم و سوء مصرف مواد مخدر کشیده نشوند، و به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های مورد نیاز خود را برای رسیدن به یک مسیر شغلی مثبت و هم‌چنین پذیرش نقش خود به عنوان شهروندی مسئول و فعال، گسترش دهند. این برنامه از سوی وزارت کشور و توسط جوانان فعال در خیریه‌ها اداره می‌شود، و از طریق 91 پروژه در برخی از محروم‌ترین جوامع در سراسر انگلستان و ویلز انجام می‌پذیرد.

در این طرح مبتنی بر ورزش، از فوتبال و فعالیت‌های دیگر به عنوان راهی برای خارج کردن جوانان از محرومیت اجتماعی استفاده می‌شود. کِلر کُرا، مدیرعامل این طرح در لیورپول می‌گوید: هدف ما از این طرح دیدن نوجوانانی است که فارغ از وضعیت خود، توانایی‌ها و استعدادهایشان را کشف کرده‌اند.

برنامه آینده‌های مثبت با بکارگیری فیلم‌سازی، تئاتر و یا طراحی به جوانان این امکان را می‌دهد تا تجارب و مسائل خود را در این زمینه کشف کنند. این پروژه‌‌ هم‌چنین به جوانان اجازه می‌دهد که ایده‌های خود را درباره مواد مخدر با هم سن و سالان خود و یا جامعه از طریق برنامه‌های تبلیغاتی یا اجرایی منتقل کنند.

گذشته‌ای مثبت

برنامه آینده‌های مثبت از زمان آغاز به کار در 18 سال پیش  تا به حال به دستاوردهای بزرگی رسیده‌ است. این پروژه که توسط وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش و هم‌چنین قرعه‌کشی بزرگ بودجه (برای حمایت مالی از پروژه‌هایی که به بهبود زندگی مردم و جوامع کمک می‌کنند) و برنامه‌های خدماتی شهروندان تأمین مالی می‌شود، به تک‌تک نوجوانان برای غلبه بر مسائل و چالش‌های شخصی حمایتی هدف‌دار ارائه می‌‌کند و آینده‌های مثبت، به عنوان سازمان جوانان دائماً درحال تکامل و سازگاری با نیازهای روز جوانان است. مسئولین این طرح می‌گویند: "هدف ما در آینده، پیدا کردن خانه‌ای جدید و دسترسی به مناطق بیشتری از لیورپول است. اما در عین حال، ما سعی در فراهم آوردن مکانی داریم که نوجوانان بتوانند به آن‌جا بیایند و از حمایت تیم فوق‌‌العاده ما برخوردار شوند، در یکی از چندین فعالیت‌های هفتگی ما شرکت کنند و یا اینکه تنها برای چای و بیسکویتی کنار ما بنشینند."

برنامه‌ها

بسیاری از پروژه‌های این طرح آگاهی از سوء مصرف مواد اعتیادآور را در برنامه‌های گسترده‌تری بر پایه زندگی سالم و توسعه ایجاد می‌کنند. این‌ برنامه‌ها عموماً سعی دارند جوانان را از عوارض مواد مخدر از طریق اثرات آن‌ بر سلامت عمومی‌شان و کاهش توانایی‌های ورزشی‌شان آگاه کنند. تأثیر حاصل شده از ترک سیگار، مشروبات الکلی و مواد مخدر بر سلامت جسمی و عملکرد جوانان می‌تواند به عنوان راه قدرتمندی برای کسب آگاهی از اثرات مواد مخدر بر سبک زندگی، سلامت و چشم‌انداز آینده‌شان مورد استفاده قرار بگیرد.

برنامه آینده‌های مثبت با بکارگیری فیلم‌سازی، تئاتر و یا طراحی به جوانان این امکان را می‌دهد تا تجارب و مسائل خود را در این زمینه کشف کنند. این پروژه‌‌ هم‌چنین به جوانان اجازه می‌دهد که ایده‌های خود را درباره مواد مخدر با هم سن و سالان خود و یا جامعه از طریق برنامه‌های تبلیغاتی یا اجرایی منتقل کنند.

وزارت کشور بریتانیا اعلام کرده است که برنامه آینده‌های مثبت باید با نیازهای محلی مطابقت داشته باشدو هم‌چنین کارایی خود را در رابطه با 7 اولویت استراتژیک وزارت کشور ثابت کند.اولویت‌های مشخص شده توسط وزارت کشور عبارتند از:

-    کاهش جرایم

-    کاهش مصرف مواد مخدر و الکل و دخانیات

-    جلوگیری از خشونت جدی در دوره نوجوانی

-    افزایش تعداد جوانانی که مشغول به تحصیل، آموزش و یا استخدام می‌شوند

-    تحقق یک تأثیر اجتماعی مثبت، از قبیل مشارکت و همبستگی اجتماعی

-    اطمینان از تخصیص درآمد حاصله از باز‌ی‌های المپیک 2012 (در لندن) به کاهش جرایم و مصرف مواد مخدر و الکل؛

-    اطمینان از پایداری و ادامه  نتایج کار؛

همیاران محبوبی مانند چلسی

عملکرد این برنامه نشان‌دهنده آن است که ورزش برای تغییر مثبت محسوب می‌شود. پروژه آینده‌های مثبت در برخی موارد به جوانان کمک کرده تا اعتماد به نفس و عزت نفس خود را بازیابند. به آن‌ها یاری رسانده تا ارتباط با خانواده و توجه به مدرسه را بهبود بخشند. بنا به گزارش، شواهد حاکی از این است که مشغله فیزیکی می‌تواند پرخاشگری را کاهش داده و سبب افزایش روحیه انجام کارهای گروهی شود.  

هم‌چنین شواهد نشان می‌دهد که طرح آینده‌های مثبت به کاهش سوء مصرف مواد و رفتارهای ضداجتماعی کمک کرده است. گزارشها روشن می‌سازد که حضور همیاران محبوب و جاذب هم‌چون باشگاه فوتبال چلسی می‌تواند عامل مثبتی در جلب و حفظ جوانان برای شرکت در این پروژه باشد.

منبع : مرکز تحقیقات کنترل دخانیات

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.