به گزارش ایرنا، حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، مینا رجائی رییس اداره بهزیستی شهرستان ری و جمعی از علاقه مندان به این معلم، گروه های ناشنوایان دانشگاهی و اجتماعی در این مراسم حضور پیدا کردند و با قرائت فاتحه و نثار گل یاد و خاطره این استاد را گرامی داشتند.
جبار باغچه‌ بان مبتکر آموزش ناشنوایان در ایران، پایه‌ گذار آموزش و پرورش پیش دبستانی و از پیشگامان شعر و ادبیات کودکان و بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران و همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران می باشد.
وی را به عنوان پدر ناشنوایان و یکی از پیشگامان ادبیات کودکان ایران و بخصوص پایه گذار ادبیات نمایشی کودکان (اولین تئاتر کودک) در ایران می شناسند.
روش شفاهی در تعلیم ناشنوایان، آموزش روش حساب ذهنی به ناشنوایان، ابداع گاهنجار (گاه‌نما) به عنوان وسیله‌ای برای نشان دادن پستی و بلندی‌های اقیانوس‌ها روی نقشه به کودکان، الفبای گویا و گوشی استخوانی یا تلفن گنگ از جمله ابتکارات ویژه باغچه‌بان در آموزش بودند.
جبار باغچه بان در 4 آذر 1345 در 81 سالگی در تهران درگذشت.
هفته چهارم سپتامبر برابر با هشتم مهر ماه، هفته جهانی ناشنوایان نام دارد و در سراسر دنیا به مناسبت بزرگداشت ناشنوایان مراسمی برگزار می‌شود.
3218/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.