به گزارش ایرنا، عباس صفری روز یکشنبه در مراسم تجلیل از آتش نشانان شهر دماوند ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان با اشاره به اینکه حوزه آتش نشانی از جمله مشاغل سخت و حساس است، اظهار داشت: در هر ماموریت یک آتش نشان را 11 خطر تهدید می کند و استرس وارده به فرد آتش نشان بسیار بالا است.
وی با اشاره به مهارت هایی که می بایست یک آتش نشان از آن برخوردار باشد، افزود: آشنایی با نحوه برخورد، جابجایی و انتقال مصدوم به بیمارستان، کمک های اولیه و نحوه برخورد با آتش از جمله مهارت هایی است که یک آتش نشان می بایست فرا گیرد.
صفری با تاکید براینکه حفظ جان و مال مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: کسب مهارت های لازم برای ورود به حوادث بزرگ، مکان های وسیع، تربیت نیروهای توانمند، کسب آموزش های لازم و ... در این حرفه ضروری است.
این مقام مسئول با بیان اینکه برای داشتن مجموعه شهری پویا، سیستم آتش نشانی باید پویا تر باشد، خاطرنشان کرد: نگاه ویژه ای به واحد آتش نشانی و پلیس ساختمان شهرداری وجود ندارد و اغلب نیروهای بکار گرفته در این دو واحد عملکرد ضعیفی دارند.
صفری گفت: دو ایستگاه در منطقه مشاء که در حال تکمیل و یک ایستگاه جدید در داخل شهر دماوند در حال احداث است و همچین یک ایستگاه نیز در مسکن مهر امام رضا(ع) نیز در دستور کار داریم که همه این ایستگاه ها نیاز به نیروی توانمند و باتجربه و همچنین تجهیزات کامل دارد.

** راه اندازی مجدد بازار روز نگین دماوند دستور کار است
شهردار دماوند در خصوص وضعیت بازار روز نگین این شهر که به دلیل آتش سوزی در روزهای گذشته، ازبین رفته است، خاطر نشان کرد: این بازار در اثر یک اتصال برق و جرقه کوچک در تأسیسات یکی از غرفه‌ها آتش گرفت و با توجه به اینکه سقف قابل اشتعال بود، حجم آتش بعد از نیم ساعت قابل ملاحظه شد که طی تماس با آتش‌نشانی همکاران در محل حضور یافتند.
وی ادامه داد: گزارش بیمه ساختمان تهیه شده و طبق برآوردهای صورت گرفته حدود 5 میلیارد تومان خسارت داشته و پس از پرداخت بیمه، این بازار را با توجه به اینکه جزء خدمات اولیه شهر و مورد استقبال مردم هم قرار گرفته بود، ظرف 3 ماه به حالت نخست باز می گردانیم.

** انجام 147 ماموریت توسط آتش‌نشانی دماوند از ابتدای طی یکسال گذشته
همچنین جانشین مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دماوند در این آیین با بیان اینکه واحدهای آتش‌نشانی وظیفه انجام مأموریت و پوشش ایمنی تمام حوادث و سوانح را در سطح شهرستان بر عهده دارند، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 27 مورد حریق ساختمان، 14 مورد حریق خودرو، 38 مورد حریق باغات، 10 مورد حریق مزارع و مراتع، 8 مورد حریق متفرقه همچون سطل زباله، درخت و درختچه، 6 مورد حادثه انگشتری و 10 مورد حریق بوستان و پارک جنگلی پوشش داده‌شده است.
محمد علیپور ادامه داد: تنها وظیفه اصلی واحدها و سازمان‌های آتش‌نشانی کنترل، مدیریت حریق و حوادث نیست بلکه 14 مأموریت و وظیفه ذاتی بر عهده آنان است که در طول ساعات شبانه‌روز صورت می‌گیرد.
این مسئول اضافه کرد: 16 مورد محبوس شدن افراد در منازل، 8 مورد محبوس شدن در آسانسور ساختمان‌های بلند، 12 مورد مزاحمت حیوانات موذی و غافلگیری آنها و 12 مورد تصادفات و امداد جاده‌ ای نیز انجام شده است.
جانشین مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دماوند اظهار داشت: علاوه بر این فعالیت ها همکاری با نهادهایی از جمله منابع طبیعی، بخشداری، دهیاری‌ها در اطفاء حریق باغات و مزارعی که قابل‌کنترل از طریق دهیاری‌ها به دلیل امکانات محدود نبوده، صورت گرفت.
وی به حوزه‌ پیشگیری و آموزش اشاره و تاکید کرد: آموزش‌های عمومی از طریق شناخت ابزار و تجهیزات، تکنیک‌ها و راهکارهای اطفاء حریق و موضوعات مربوط به مأموریت‌های ذاتی و سازمانی به‌ویژه نجات شهری از طریق اعزام مربی به مراکز، مدارس و برخی ادارات به‌صورت تئوری و عملیات انجام شده است.
علیپور با بیان اینکه تاکنون 200 ساعت آموزش برای جامعه هدف انجام شده است، عنوان داشت: با توجه به کمبود نیرو حضور در تمرینات لحظه‌ای و مانورهای فرضی از دیگر اقدامات مؤثر این مجموعه است.
لازم به ذکر است، در پایان این مراسم از 17 آتش نشان شهر دماوند تجلیل شد.
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.