حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر شامگاه یکشنبه در حاشیه ویژه برنامه «تمنای وصل» به مناسبت گرامیداشت یاد شهدای مظلوم منا در فرهنگسرای اندیشه در جمع خبرنگاران اظهارامیدواری کرد که اولین بخش پرداخت دیه به خانواده های مسجدالحرام بزودی به نتیجه برسد و خیلی طول نکشد.
وی گفت: ما درخواست ها و مطالبات خانواده شهدای مسجدالحرام و فاجعه منا را مرحله به مرحله پیگیری کرده و تنها بخشی که این مطالبات را پیگیری می کند بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت است.
قاضی عسکر افزود: در همه مذاکرات سیاسی که با عربستان داشتیم اولین موضوع ما شهدای مسجدالحرام و فاجعه منا است و این اقدامات گام به گام به مرحله خوبی نزدیک می شود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی فاجعه منا اظهارداشت: امسال پیگیری های جدی در این زمینه صورت گرفته و بنده با امیر مدینه که فرزند پادشاه است صحبت کردم و وی قرار شد که موضوع را دنبال کند.
وی گفت: وزیر حج عربستان اعلام کرده که تاکنون کمیته حقیقت یابشان به نتیجه نهایی دست پیدا نکرده است.
قاضی عسکر با اشاره به تشکیل ستادی در قم برای احیای خاطره تلخ به یاد مانده از حج سال 94 افزود: ثبت و جلوگیری از تحریف حوادث حج 94 از دیگر اهداف تشکل این ستاد است و علاوه بر این در مورد حادثه حج خونین 12 جلد کتاب در حال انتشار و آماده چاپ است.
وی با بیان اینکه در طول این سه سال بعد از حوادث منا و مسجدالحرام در سال 94 هیچ لحظه ای کوتاهی نکرده ایم اظهارداشت: در اتاق بنده و ریاست سازمان حج و زیارت باز است، هر زمان که خانواده ها مطالبه و صحبتی داشتند خارج از نوبت، به محضر آنان رسیدیم و سخنان آنان را گوش کردیم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: اما برخی پیگیری ها از جمله مطالبات خانواده ها در محاکم بین الملل در حیطه مسئولیت ما نیست، نمی توانیم در این محاکم ادعا کنیم و این موضوع ها باید از طریق وزارت امور خارجه پیگیری شود.
قاضی عسکر بیان کرد: با تعهد اینجانب، وکیلی در عربستان برای مساله شهدای مسجدالحرام و فاجعه منا تعیین شد و مبلغی حدود 100هزار ریال سعودی به او پرداخت کردیم و همچنین امسال بنده با امیر مدینه درباره این مسائل صحبت کردم که امیدواریم مذاکرات به نتیجه برسد.
وی با اشاره به تخاصم گسترده بین ایران و عربستان اظهارداشت: با این وجود حج دو سال است که به برکت خون شهدا با عزت و آبرومندی برگزار می شود و شهدا باعث شدند دیگر ایرانی در عربستان تحقیر نشود و به او و شیعه اهانت نشود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه براساس اعلام عربستان هیچ کشوری به جز ایران مساله شهدایش را در فاجعه منا پیگیری نکرده اظهارامیدواری کرد که این مساله از طریق نهادهای مربوطه پیگیری شود و تنها روزنه در این زمینه مذاکرات حج و زیارت است.
وی افزود: ما دیگر ارتباط سیاسی و اقتصادی با عربستان نداریم و اگر اتفاقی بخواهد بیفتد از این طریق (حج و زیارت) انجام می شود.
قاضی عسکر درباره سفر عمره نیز گفت: اینک نمی توانیم در این باره اظهارنظر کنیم؛ مذاکراتی را در این باره با عربستان داشته ایم اما اعزام زائران منوط به نظر و تصمیم مسئولان است.
به گزارش ایرنا، فاجعه منا دوم مهر 1394 برابر با دهم ذیحجه 1436 قمری همزمان با عید قربان و برپایی موسم حج در مراسم رمی جمرات به دلیل سوء مدیریت و بی کفایتی مسئولان سعودی در خیابان 204 و حوالی تقاطع آن با خیابان 223 در منطقه منا شهر مکه رخ داد که براساس آمارهای اعلام شده این حادثه به جان باختن، کشته یا مفقود شدن حدود هفت هزار نفر از حجاج 39 کشور انجامید.
سال 94 حدود 64هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج به عربستان عزیمت کرده بودند که بیش از 464 تن از آنان در فاجعه منا به شهادت رسیدند و از آن جمع تاکنون 11 پیکر که در قبرستان مکه به خاک سپرده شده ‌اند هنوز تعیین هویت نشده‌ است.
همچنین سقوط جرثقیل در مکه در خلال پروژه توسعه مسجدالحرام روز جمعه 20 شهریورماه 1394 (11 سپتامبر 2015) باعث مرگ 107 نفر و جراحت 238 نفر شد که توفان عامل سقوط جرثقیل عنوان شده‌ است.
اغلب جان‌باختگان این حادثه از اتباع کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و ایران ( 15 زخمی و 11 کشته) بودند.
مراسم گرامیداشت شهدای منا با شعار «حج ناتمام سهم تو، سنگ‌های ناتمام سهم من» یکشنبه شب در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد.
تهرام/7245/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.