به گزارش روز یکشنبه معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، محسن هاشمی در آیین نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی 98-97 در دبیرستان شاهد دخترانه اطهر منطقه 19 شهر تهران اظهارداشت: تحصیل یا به تعبیری تعلیم و تربیت برای چیست؟، آیا برای آن است که صرفا یک دانش آموز و دانشجوی درسخوان و کتابخوان را تحویل جامعه دهد؟، آیا برای آن است که یک فرد سربه زیر و مطیع و حرف گوش کن را تربیت کند؟
وی گفت: اگر فقط مراد از تعلیم کتابخوان کردن و حرف گوش کردن دانش آموزان بود، سالانه صدها هزار ورودی به دانشگاه به خصوص هزاران نفر که رتبه های خوبی دارند، از این نوع هستند، پس چرا ما هنوز به این نسل جوان بهای کافی را نمی دهیم و مشکلی از جامعه ما حل نشده و بعد از مدت کوتاهی بسیاری از این دانش آموزان درسخوان و سر به زیر در دانشگاه روحیات جدیدی پیدا می کنند؟
هاشمی افزود: ما باید به دنبال الگوی دیگری در نظام تربیتی خود باشیم، نه تنها در مدارس و دانشگاه ها بلکه در حوزه های علمیه، رسانه ملی و هر نهادی که کارکرد آموزشی و تربیتی دارد، الگویی که باید نظام آموزشی ما بدانجا برسد، پرروش عقلانیت و نهادینه کردن عقلانیت در جامعه است.
وی گفت: تعلیم و تربیت باید در خدمت عقلانیت باشد و فرد براساس تخصص و رشته تحصیلی خود، تصمیمات منطقی و عقلانی بگیرد و براساس ملکه شدن صفت عقلانیت در درونش از رفتارهای هیجانی و زیانبار بپرهیزد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان تعریفی از عقلانیت از دیدگاه امام علی(ع) اظهارداشت: عاقل، آن نیست که خوبی را از بدی بشناسد بلکه عاقل آن کسی است که از میان بدی ‏ها (بین بد و بدتر) بهترین یعنی (کم زیان تر) را تشخیص دهد یعنی جایی که تشخیص آسان است و همه می فهمند که نیازی به عقل نیست، عقلانیت در مسایل و موضوعات پیچیده که بین دو ارزش تضاد به وجود می آید، یعنی بین عدالت و آزادی یا بین ایستادگی و حفظ کشور معنا پیدا می کند.
وی گفت: اگر بخواهیم عقلانیت را تعریف کنیم، از سه ویژگی باید ببریم، تشخیص، تحلیل و تدبیر، در مرحله اول یعنی تشخیص درست بین حق و حق نما یا بین بد و بدتر یا بین مهم و مهمتر، جایی که دو سوی تصمیم درست جلوه می کند.
هاشمی افزود: مرحله دوم، تحلیل است یعنی ما بتوانیم از معلول به علت و از مشکل به ریشه مشکل و راه حل برسیم و مرحله سوم تدبیر است، تدبیر به معنای به کارگیری راه حل و قدرت مدیریت حل مساله است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر ما توانستیم این سه مرحله را باهم به کار بگیریم یعنی توانسته ایم عقلانیت را در وجود خودمان و نقشی که در جامعه ایفا می کنیم نهادینه کنیم، بنده از همه نهادهایی که در آموزش، تعلیم و تربیت نقش دارند، می خواهم که به پرروش عنصر عقلانیت به خصوص در دوران دبیرستان و دانشگاه در نسل جوان ما توجه ویژه ای بکنند، چرا که جامعه ما بیش از همه عناصر امروزه نیازمند عقلانیت است.
وی با یادی از آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهارداشت: ایشان ابعاد و خصوصیات متفاوتی داشتند، از عالم دین تا مفسر قران، فرمانده جنگ، سردار سازندگی، مبارز سیاسی، مدیر کشور اما شاید برجسته ترین خصوصیت در ایشان عقلانیت بود که همه صفت ها و نقش های ایشان را تحت تاثیر قرار می داد که امیدواریم خلا وجودی ایشان با توجه بیشتر نخبگان، صاحب نظران و مسئولان به عقلانیت و به خصوص نسل جدید، دانش آموزان مستعد، کوشا و آینده دار رفع شود.

*کمبود 4هزار مدرسه در تهران
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به وضعیت فضای آموزشی در شهر تهران گفت: در حال حاضر در کشور یکصد هزار مدرسه برای 80 میلیون نفر جمعیت وجود دارد این در حالی است که در استان تهران و با در نظر گرفتن مجموعه شهر کرج استان تهران با 15 تا 16 میلیون نفر جمعیت تنها 13 هزار مدرسه دارد و استان تهران از محروم ترین استان های کشور است.
وی افزود: این شرایط در شهر تهران نیز بدتر است به طوریکه برای شهر 8.5 میلیونی تهران تنها 4 هزار مدرسه وجود دارد.
هاشمی گفت: متوسط سرانه آموزشی در کشور حدود 5 متر و در تهران حدود 4.2 متر است که برخلاف تصور کمتر از متوسط کشوری است و با این حساب می توان گفت تهران با کمبود 4 هزار مدرسه مواجه است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: خیرین مدرسه ساز 30 درصد مدارس را می سازند در تهران مبادرت به این امر نمی کنند و این موضوع از دلایل کمبود مدرسه در این شهر است.
وی گفت: براساس عملکرد امسال سازمان نوسازی مدارس حدود 50 مدرسه سالانه نوسازی می شوند که رشد تعداد مدارس فرسوده حدود 100 مدرسه در سال است، با این میزان بودجه نه تنها هیچگاه مساله مدارس فرسوده حل نمی شود بلکه هر سال اضافه می شود و این مساله در زمان بحران و سوانح، جان فرزندان ما را به خطر می اندازد.
هاشمی افزود: مدیریت شهری آمادگی دارد که دولت را در نوسازی مدارس کمک کند و در صورتی که بودجه لازم از سوی دولت اختصاص داده شود، اختصاص زمین، مجوز و اقدامات مقدماتی توسط شهرداری انجام خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری حادثه تروریستی روز گذشته در اهواز و محکوم کردن آن اظهارداشت: این شهادت مظلومانه را تسلیت می گویم و از مسئولان می خواهم هر چه زودتر مسببین این حادثه را به سزای عملشان برسانند تا ایران دیگر شاهد چنین حوادثی نباشد.
وی گفت: این حادثه در شرایطی که دشمنان ایران به ویژه مثلث شوم اسرائیل، دولت ترامپ و برخی حکومت های عربی، جمهوری اسلامی را به تروریسم متهم می کردند، مظلومیت ایران را نشان داد.
هاشمی در ادامه سخنان خود با اشاره به حادثه عظیم کربلا افزود: ایام عزاداری حسینی را گرامی می داریم، این روزها، مصادف با حضور اهل بیت(ع) در کوفه است و اگر قهرمان واقعه کربلا تا عصر عاشورا امام حسین(ع) بود، قهرمان بعد از عاشورا، زینب کبری(س) است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: الگوی رفتاری حضرت زینب(س)، یک درس بزرگ است، در سایر جوامع سراغ نداریم که یک زن اینگونه تاریخ ساز باشد و بدون سپاه و ارتش و سلاح، بلکه با منطق و عقلانیت خود یک امپراطوری بزرگ را به زانو درآورد و کاری که شمشیرها نتوانستند انجام دهند با زبان زینب شدنی بشود.
وی گفت: خطبه های تاریخی و حماسی حضرت زینب(س) که از روز یازدهم محرم و گودال قتلگاه آغاز می شود و در دروازه کوفه، دارالعماره کوفه و مسیر شام و کاخ یزید ادامه می یابد، بالاترین درجه شجاعت، فصاحت، بلاغت و توانمندی زنی است که شاید هیچ مردی نتواند اینگونه و با وجود این همه مصیبت، چنان نقشی ایفا کند.
هاشمی افزود: جان امام سجاد(ع) و اهل بیت پیامبر و اسلام مدیون زینب(س) است و من از شما دختران جوان می خواهم، برای نشان دادن نقشی که یک زن می تواند در جامعه ایفا کند، خطبه های ایشان را مطالعه کنید و به دیگران منتقل کنید.
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.