جواد شایان خواه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: در این طرح علیه بیماریهای آبله گوسفندی 114 هزار و 655 راس، آبله بز سه هزار و 855 راس، شاربن که از جمله بیماری های خطرناک دامی است 118 هزار 540 راس دام، تب برفکی 114 هزار و 207 راس، بروسلوز گوسفندی 12 هزار و 277 راس، طاعون نشخوارکنندگان کوچک 83 هزار و 420 راس و 752 قلاده سگ گله واکسینه شده اند.
این مقام مسئول گفت: بیش از 70 درصد از جمعیت دامی شهرستان فیروزکوه را دامهای عشایری تشکیل داده و انجام واکسیناسیون رایگان این دام ها با هدف پیشگیری از بیماری های دامی صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه در اواخر فصل بهار و تابستان، عشایر درنقاط مختلف از مراتع ییلاقی شهرستان مستقر می شوند، بیان داشت: در طول مدت استقرار این دامداران، اکیپ های واکسیناسیون بخش خصوصی با نظارت و حضور، ناظرهای اداره دامپزشکی شهرستان و اداره کل استان به مناطق اعزام و تمام اقدامات واکسیناسیون، پیشگیری و ترویجی به طور رایگان انجام می شود.
وی تصریح کرد: طرح واکسیناسیون لار از 28 خرداد ماه آغاز شده و در مرحله نهایی، دام‏هایی که به دلایل مختلف از تزریق دارو به دور مانده‏ اند در مقابل بیماری‏های دامی واکسینه می‏ شوند.
رئیس دامپزشکی فیروزکوه با ابراز رضایت از پایداری روند خدمات‏ رسانی در سال جاری خاطرنشان کرد: ‌با وجود کمبودهای منابع ناشی کمبود واکسن و افزایش هزینه‏ های جاری، خدمات ارائه شده توسط مجموعه دامپزشکی شهرستان فیروزکوه همچنان پایدار مانده است.
شایان خواه ادامه داد: ‌در سال جاری، علاوه بر دام‏های عشایر فیروزکوه، برخی از انواع دام‏های این شهرستان نیز در قالب اجرای طرح لار مشمول واکسیناسیون رایگان شدند تا مساعدتی برای قشر زحمتکش دامدار صورت گیرد.
وی در تشریح طرح واکسیناسیون لار خاطرنشان کرد: با توجه به تفاوت اقلیمی استان‏های سمنان و خراسان شمالی و مازندران با شهرستان فیروزکوه و امکان بروز بیماری‏های دامی بین احشام مستقر در منطقه لار، طرح واکسیناسیون دام‏های عشایری این منطقه اجرایی می‏شود.
این مقام مسئول، ادامه داد: عدم اجرای این طرح موجب تبادل بیماری‏های خطرناک و قابل انتقال بین دام و دام، یا انسان و دام شده و مشکلات بسیاری را در تمام نقاط کشور به وجود می آورد.
وی با اشاره به نتایج حاصل از این طرح عنوان داشت: از جمله نتایج مثبت اجرای طرح واکسیناسیون لار، کاهش چشمگیر بیماری‏های خطرناک و مهلکی مانند شاربن و بروسلوز، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله و تب برفکی، هاری، آبله گاوی در شهرستان و استان‏های اطراف تهران است.
وی خدمت رسانی به دامداران عشایر را از اقدامات مهم و ضروری اداره دامپزشکی خواند و یادآور شد: طبق دستور العمل ها و بخشنامه های سازمان سعی می شود اقدامات پیشگیری و خدمات لازم را به عشایر انجام دهیم؛ بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و همچنین بیماری های واگیردار دام علاوه بر جنبه بهداشتی از نظر اقتصادی اهمیت ویژه‌ دارند و براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی 49 درصد عوامل بیماری زا شناخته شده در انسان و 74 درصد بیماری های نوپدید و بازپدید شناخته شده مشترک زئونوز (بیماری های مشترک انسان و دام) هستند.
فیروزکوه دارای دو بخش مرکزی و ارجمند، در 120 کیلومتری شمال شرقی پایتخت واقع شده است.
تهرام/9897//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.