به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری این سازمان، نعمت الله ترکی در جلسه تدوین سند توسعه پایتخت با طرح این پرسش که این اعتبارات کجا هزینه شده است افزود: همچنین 60 درصد گردش مالی کشور به استان تهران اختصاص دارد که نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان می شود اما وقتی برنامه نباشد مشخص نیست چگونه هزینه شده است.
وی با بیان اینکه برنامه ها از بالا به پایین است و در اجرا به مشکل می خورد گفت: اینک از شهرستان ها آغاز کرده ایم تا برنامه به سطح منطقه ای برسد.
ترکی افزود: مهمترین بخش این برنامه ها موضوع توسعه شهری و شهرسازی است.
وی با بیان اینکه طرح جامع تهیه و ابلاغ شده اما اجرایی نشده بیان کرد: نتیجه آن همین نابسامانی ها است.
رئیس سازمان مدیریت استان تهران گفت: در استان دو شهر در کنار هم داریم که یک شهر مجوز تراکم پنج طبقه می دهد و شهر دیگر رویکرد دیگری دارد در حالی که در همین طرح تفصیلی تمام جانمایی ها دیده شده اما با کمیسیون های ماده 100 (بررسی تخلفات ساخت و سازها) براحتی برنامه ها را زیر پا می گذارند.
ترکی اظهارداشت: در نتیجه بی برنامگی یک مرتبه منطقه 22 تهران ایجاد شد و حالا بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد؛ در کنار دهکده المپیک شهرک گلستان ایجاد شد و حالا در این شهرک به سمت چیتگر تا کرج شاهد انفجار جمعیت و توسعه (نامتوازن) هستیم.
به گزارش ایرنا معاون توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز با بیان اینکه رشد جمعیت تهران نگران کننده است گفت: جمیعت این کلانشهر هشت میلیون و 737 هزار نفر و نرخ رشد آن با 1.3 درصد نگران کننده است.
وی اظهارداشت: تهران در رتبه بندی جهانی بیست و پنجمین شهر پرجمعیت جهان است اما در رتبه کیفیت زندگی رتبه 128 را دارد؛ آیا تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام اینک جایگاه مناسبی دارد؟
محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز گفت: در 11 سال پیش تهران با بخشنامه اداره شده و اصلا چیزی به نام طرح تفصیلی معنا ندارد.
وی افزود: به طور مثال فقط 6.6 درصد طرح ها در شهر بر اساس طرح تفصیلی مدیریت و اجرایی شده است.
سالاری گفت: در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف( از سال 84 تا 96) همت و کارها به ایجاد بزرگراه های درون شهری و تونل ها اختصاص یافت اما مشکل ترافیک برطرف نشد و افزایش یافت؛اگر نیمی از این سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل عمومی انجام می گرفت مشکلات ترافیکی و زیست محیطی از بین می رفت.
تهرام/3225/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.