داریوش قنبری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه درخصوص بازنشستگی شهردار تهران چند موضوع وجود دارد اظهارداشت: نخست اینکه قانون تشکیلات شوراها نحوه عزل و نصب شهرداران را مشخص کرده است.
وی اضافه کرد:با توجه به اینکه شوراهای شهر در قانون اساسی دارای جایگاه و قانون خاص خود هستند این موضوع مطرح است که عزل و نصب شهرداران صرفا توسط شوراها انجام می شود و بنابراین شهرداران در مجموع مشمول این قانون نیستند.
قنبری با بیان اینکه این مساله نیازمند تفسیر توسط مجلس است اضافه کرد: با توجه به اینکه قانون ویژه و جداگانه ای برای شهرداران وجود داشته و بر این اساس عمل می شده بنابراین سوال این است که موضوع همطرازی نیز مطرح نمی شود زیرا این مصوبه از اساس کل شهرداران را در بر نمی گیرد.
وی ادامه داد: از آنجاکه شهرداران مقام های منتخب شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند ایجاد محدودیت در این زمینه برای شوراها با فلسفه وجودی آنها سازگاری ندارد.
مشاور پارلمانی شهردار تهران با اشاره به مستثنی شدن وزیران و انتخاب آنها توسط مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جایگاه شوراهای شهر و روستا نیز جایگاهی هم ردیف مجلس است و با توجه به نقش تصمیم گیری خاصی که برای آنها در نظر گرفته شده است شوراهای شهر پارلمان محلی به شمار می روند و باید به انتخاب آنها احترام گذاشته شود.
وی توضیح داد: بدین معنا که شهرداران مقام های منصوبی نیستند بلکه مقام های منتخبی هستند که توسط شوراها انتخاب شده اند و محدود کردن اختیارات شوراها با فلسفه وجودی آنها سازگاری ندارد.
قنبری اضافه کرد: حتی تعدادی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی زمانی که بحث استفساریه برای شهردار مطرح شد اعلام کردند 'شما برای شهردار تهران نیازی به استفساریه ندارید زیرا قانون مستقل دارید و باید براساس قانون مستقل خود عمل کنید'.
وی ادامه داد: بنابراین نه تنها شهردار تهران بلکه شهرداران در هیچ جای دیگر (فقط شهرداران نه سایر مسئولان در شهرداری) مشمول این قانون نمی شوند.
قنبری اظهارداشت: موضوع دیگر جایگاه ویژه شهردار تهران به عنوان عضوی از کابینه است و از این لحاظ به نظر می رسد که (به لحاظ عقلی و منطقی) بایستی استثنایی در ارتباط با شهردار تهران وجود داشته باشد.
به گفته وی با توجه به اینکه شهردار تهران جزو کابینه است در این زمینه نیاز به مصوبه مجلس داریم تا شهردار تهران را مشمول حکمی که برای وزرا و معاونان رئیس جمهوری در نظر گرفتند بدانند.
مشاور پارلمانی شهردار تهران گفت: منتظریم نظر شورای نگهبان مشخص شود و در نهایت پس از رفع ابهامات قانونی بعد از اتمام تعطیلات تابستانی مجلس استفساریه ای به مجلس ارسال خواهد شد تا نظر قطعی مجلس در این زمینه مشخص شود.
وی افزود: قطعا نظر مجلس تعیین کننده خواهد بود و شهرداری تهران تابع قوانین کشور است و نمی خواهد خلاف قانون مجلس عمل کند اما از نظر عقلی و منطقی با توجه به موارد ذکر شده باید حکمی که برای کابینه در نظر گرفته شده مشمول شهردار تهران نیز شود که این موضوع به نظر مجلس بستگی دارد.

*تغییر مکرر شهردار به مصلحت پایتخت نیست
قنبری همچنین اظهار امیدواری کرد مجلس به این موضوع نظر مثبتی نشان دهد زیرا تغییر مکرر شهردار با توجه به مسائل و مشکلات شهرداری تهران به مصلحت پایتخت نیست.
وی اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه شهردار تهران قبلا خود را بازخرید کرده و تا بازنشستگی چند سال فاصله دارد در این زمینه عده ای معتقدند بازخریدها جزو بازنشسته ها به شمار می روند در حالی که عده دیگر بر این باورند که بازخریدها بازنشسته به حساب نمی آیند و در این خصوص نیز باید رفع ابهام شود.

به گزارش ایرنا نمایندگان مجلس شورای اسلامی مرداد ماه امسال طرحی را تصویب کردند که براساس آن به کارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی به استثنای روسای قوا، معاون اول رئیس جمهوری، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان مجلس و معاونان رئیس جمهوری ممنوع می شود.
امروز همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است که این قانون شامل شهرداران هم می شود اما به طور مشخص درباره شرایط شهردار کنونی تهران سخنی نگفته است.
محمدعلی افشانی 23 اردیبهشت ماه به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

تهرام/9353/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.