چاپ نخست کتاب "نشاط و شادی در اندیشه و سیره حضرت امام خمینی(س)" به قلم سیدمصطفی علوی توسط موسسه چاپ و نشر عروج( وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی) منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، " نشاط و شادی در اندیشه و سیره حضرت امام خمینی(س) " به قلم سیدمصطفی علوی با تیراژ هزار نسخه توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر شد. این اثر مشتمل بر شش فصل معناشناسی نشاط، نشاط در مبانی عرفانی، عواطف خوشایند و عواطف ناخوشایند امام خمینی(س)، نشاط در آموزه های عملی امام خمینی(س)، نشاط بخشی در دوران دفاع مقدس و آسیب شناسی نشاط و شادی در کلام امام خمینی(س) است که در 167 صفحه تدوین شده و بخش زیادی از آن را خاطرات گوناگونی از برهه های مختلف زندگی حضرت امام(س) که جایگاه نشاط و شادی را در زندگی ایشان نشان می دهد تشکیل داده است.

مولف در این اثر ابتدا به بررسی و تبیین دیدگاه های متعدد، درباره نشاط و سرور پرداخته و پس از آن با عنایت به شاخص های نشاط و بهجت و سرور و مصادیق آن سیره نظری و عملی امام خمینی(س) را مورد بررسی قرار داده است.

مولف در مقدمه خود آورده است: پیامبر اعظم(ص) و معصومان(ع) توجه شایسته ای به مقوله شادی و نشاط داشته اند و زندگی خصوصی و عمومی این بزرگان موید این ادعا است. در ادامه مسیر معصومان عظام(ع) عالمان فرهیخته ای بودند و هستند که به انسان به عنوان یک مجموعه نگریسته اند و در ارایه تئوری های عملی زندگی تمام ابعاد وی را مورد توجه جدی قرار داده اند. از خیل عظیم عالمان امام خمینی(س) است که به حق شیوه معصومان را پیش گرفته و همانند سایر موضوعات در موضوع شادی نیز مشی آن بزرگواران را طی کرد.

فصل اول " نشاط و شادی در اندیشه و سیره حضرت امام خمینی(س) " با عنوان معناشناسی نشاط مباحثی نظیر مولفه های نشاط، فراگیری توأم با نشاط، پرهیز از سخت گیری و نشاط در تعالیم معصومان را طرح کرده است. فصل دوم نشاط در مبانی عرفانی نام دارد و شادی و خوشحالی شیطان، جوانی پس از پیری، دومین منزل از خودسازی، حفظ نشاط روحی در اندیشه عرفانی، نگاه عارفانه و انتقال عرفان و معنویت به مخاطبین عناوین بخش های آن هستند.

فصل سوم با عنوان عواطف خوشایند و عواطف ناخوشایند امام خمینی(س) برخی خاطرات از ایشان نظیر دیدار با ایثارگران، مهرورزی با اهل خانه، شهادت هفتاد و دوتن، عیادت از کارگران، امام و احترام به سنت های باستانی، جایزه برای نقاشی کودک، اخلاق نیکو و عاطفه خوشایند، امام و ظرافت های اخلاقی در فرانسه و نماز از همه چیز مهم تر است را در خود گنجانده است.

فصل چهارم نشاط در آموزه های عملی امام خمینی(س) نام دارد و جوانی پرنشاط، نشاط در تدریس، فروتنی در برابر علما و اندیشمندان، رجایی رئیس جمهور، سفر نیویورک، شادترین حالات پدر، عالم حقیقی در سیمای خاطرات، مزاح و مطایبه امام، غصه امام خمینی و پدر مهربان بخش هایی از آن هستند.

فصل پنجم با عنوان نشاط بخشی در دوران دفاع مقدس بخش هایی نظیر روحیه و نشاط بخشی حضرت امام(س) به حماسه سازان پاوه، از تو به یک اشاره از من به سر دویدن، تبلور شادی و نشاط در رویای صادقه، نگاه محبت آمیز فرمانده، قلب شهید، چفیه تبرکی، محب و محبوب، عشق علی، عظمت رهبر، از جماران به جبهه ها، چهره نورانی امام و دوبار دست بوسی را در خود جای داده است.

آسیب شناسی نشاط و شادی در کلام امام خمینی(س) فصل ششم و نهایی این اثر است که شگفتی رهبری نسل جوان، موانع شناخت اندیشه حضرت امام(س)، غیبت و فحش، اهمال در خودسازی و گرفتن فکر جوانان بخش هایی از آن هستند. نویسنده در پایان نیز فهرست منابع این اثر را آورده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.