آیت‌الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی بیستم اسفند 57 خبرنگاران خارجی را در شهر قم به حضور پذیرفت و به سوالات آنان پاسخ داد. روزنامه اطلاعات نیز این بخشی از این برنامه را پوشش داد و به نقل از امام خمینی تیتر زد: «نظر آیت الله طالقانی درباره حجاب صحیح است»

به گزارش جماران از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ افزایش بحث‌ها بر سر حجاب زنان در ادارات که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل‌گرفته بود، باعث شد تا رهبر انقلاب با پرسش خبرنگاران در این باره مواجه شود.

آیت‌الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی بیستم اسفند 57 خبرنگاران خارجی را در شهر قم به حضور پذیرفت و به سوالات آنان پاسخ داد.  روزنامه اطلاعات نیز این بخشی از این برنامه را پوشش داد و به نقل از امام خمینی تیتر زد: «نظر آیت الله طالقانی درباره حجاب صحیح است»

به گزارش این روزنامه، یک خبرنگار فرانسوی که زن بود، نظر امام را درباره مسئله حجاب و اعتراض زنان ایرانی پرسید که ایشان گفتند: همان نظراتی که آقای آیت‌الله طالقانی فرمودند، موردنظر من و صحیح است.

همین خبرنگار پرسید: آیا امکان دارد که یک نفر مخصوصاً زن هم باشد و دین نداشته باشد؟ که امام فرمود: بگردید، زیاد هم هست.

 

امام خمینی (2)

 

آیت‌الله طالقانی درباره حجاب چه گفته بود؟

آیت الله طالقانی یک روز قبل از نشست مطبوعاتی امام خمینی، در یک گفتگوی رادیوتلویزیونی این مطلب را که حجاب بهانه‌ای است تا زنان را از ادارات برانند، مردود اعلام کرد و گفت: حجاب اسلامی، حجاب شخصیت و وقار است و هیچ اجباری هم درباره آن در کار نخواهد بود.

به نوشته روزنامه اطلاعات، وی در بخشی دیگر از این گفتگو، تأکید کرد:

«اگر بخواهیم مسئله حجاب را از جهت اسلامی و ملی بحث کنیم، یک‌ مسئله سنتی و تاریخی است که در عمق تاریخ ما و تاریخ شرق، همیشه زن‌های ما دارای یک نوع حجاب بوده‌اند. حجاب به معنای عامش و نه مخصوص به چادر و وضع خاص، یعنی حفظ عفاف و حفظ وقار و شخصیت زن همیشه در ایران و کشورهای شرقی اسلامی و غیراسلامی بوده؛ شما ملاحظه می‌کنید که زن‌های هندوستان با اینکه مسلمان نیستند برای حفظ سنت اصیل ملی خودشان اکثرا دارای یک حجاب و سرپوشی هستند که مظهر زنان مترقی و مدبر و سیاستمدار شرق، خانم گاندی است.

اشتباه می‌کنند خانم‌های ما که اگر یک روسری روی سرشان بگذارند، اینها از حیثیت آنها کم خواهد شد و از شخصیتشان کاسته خواهد شد؛ نه، بلکه از این جهان که قطع‌نظر از مسلمان بودن، حافظ سنت شرقی، اصالت است. اگر یک کشوری بخواهد مستقل باشد، معنایش این نیست که فقط دروازه‌هایش را محدود کند بر روی دنیا، این است که سنتش را حفظ کند، شخصیت‌ها را حفظ کند.»

آیت‌الله طالقانی سپس به‌ضرورت حجاب زنان اشاره کرده و افزود:

«این حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار، حجاب شخصیت، ساخته من و فقیه و اینها هم نیست؛ نص صریح قرآن است. آیه حجاب برای شخصیت دادن به زنان است؛ شخصیت انسانی و ملی‌اش در کشورهای ما، اگر می‌خواهیم سرتاپا مقلد باشیم، خوب بشویم؛ اما اگر بخواهیم همان‌طور که به خودمان برگشتیم، به خودمان رجوع کردیم، به فرهنگ خودمان می‌خواهیم برگردیم و قدرتمان می‌خواهیم از خودمان باشد؛ استقلال ما باید از خودمان باشد؛ سنت‌های خودمان را باید زنده کنیم. آیا این مانع از آن است که کار اداری داشته باشند؟ نه! مانع از این است که کار فرهنگی داشته باشند؟ نه؛ به شرطی که در راه خدمت باشد. ما، اسلام، قرآن و مراجع دینی می‌خواهند زنان ما شخصیتشان حفظ بشود. اصل مسئله این است که هیچ اجباری هم در کار نیست و مسئله چادر هم نیست.»


امام خمینی (1)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.