دراسناد ساواک و مطالب تاریخی نیز می توان نمونه های بسیاری یافت که به مرجعیت حضرت امام خمینی قبل از سال 1342 اعتراف شده است

دراسناد ساواک و مطالب تاریخی نیز می توان نمونه های بسیاری یافت که به مرجعیت حضرت امام خمینی قبل از سال 1342 اعتراف شده است.روزنامه کیهان در 12 فروردین 1340 نام علمایی را که درقم هستند و صلاحیت مرجعیت تقلید را دارند درردیف اول اینگونه معرفی کرده است:حضرت آیت الله حاج آقا روح الله خمینی که اکنون درحوزه علیمه قم کلاس دارند و بیش از 400 نفر را تدریس می نمایند.
براساس اسناد ساواک در گزارشی که در تاریخ 22/12/1335 داده شده شاگردان درس امام را حدود 500 نفر ذکر کرده و افزوده است"همچنین دراین گزارش اعتراف شده است که امام خمینی درایالات مرکزی و غرب ایران مقلدانی دارد.این درحالی است که درهمین گزارش تعداد شاگردان دیگر علما حداکثر 200 نفر ذکر شده است.
این گزارش ساواک درباره مراجع طراز دوم پس از حاج حسین بروجردی (مرجع علی الاطلاق جهان تشیع)و شمار طلابی که در درس آنان شرکت می کنند بوده است.
براثر دیگر آثار تاریخی نیز از سال 1332 مقام علمی امام خمینی مورد توجه بوده است. براثر اسنادی که درکتاب نهضت امام خمینی با تالیف سید حمید روحانی درج شده است یکی از این اسناد کتاب آثار الحجة است که در سال 1332 شمسی به چاپ رسیده و درباره زندگی مراجع و علمای بزرگ روزگار است.
این کتاب درباره امام خمینی چنین می نگارد:یکی از اساتید بزرگ و اعاظم حوزه علمیه قم،حضرت حجت الاسلام وحکیم العلام و فقیه الفهام،سیدنا الاستاذ آقای حاج آقا روح الله خمینی ابن حجت الاسلام،سید اعلام مصباح الظلام السید المصطفی الشهید الخمینی ابن السید احمد الهندی است که امروز چشم حوزه علمیه به وجودش روشن و مورد توجه فضلا و محصلین و بسیاری از مردم قم و تهران و سایر شهرستانها است.درادامه این مطلب آمده است:حوزه تدریس ایشان سرآمد حوزه های دیگر و مایه بسی امیدواریها است
.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.