کتاب روش شناسی شارحان حکمت متعالیه با تاکید بر روش شناسی فلسفی امام خمینی و علامه طباطبایی به قلم رضا لک زایی توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، کتاب " روش شناسی شارحان حکمت متعالیه با تاکید بر روش شناسی فلسفی امام خمینی و علامه طباطبایی " به قلم رضا لک زایی با تیراژ هزار نسخه توسط موسسه چاپ و نشر عروج(وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی) منتشر شد. این اثر پژوهشی که به سفارش نمایندگی قم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تهیه شده است، مشتمل بر مقدمه و چهار فصل است.

نمایندگی قم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به عنوان ناشر این اثر تحقیقی در مقدمه خود آورده است: یکی از ویژگی های حوزۀ علمیه قم پس از تجدید حیات آن در قرن اخیر به دست با برکت و با کفایت آیت الله حائری، که به "مؤسس" مشهور است، ویژگی فلسفی آن است. در کنار تلاش ها و تحقیقات ارزشمند فقهی از سوی فقیهان، اساتید علوم عقلی نیز در ساختن و به ثمر رساندن این حوزۀ با برکت سهمی وافر داشتند. در این میان دو تن از عالمان بزرگ و فیلسوفان نامی در شکل دادن به صبغه فلسفی - عقلانی فضلای حوزه علمیه قم نقشی برجسته و بی بدیل داشتند. امام خمینی(س) در مقطعی به عنوان استاد برجسته علوم عقلی شناخته می شد که علاوه بر تحقیقات عرفانی، به تدریس متون حکمت متعالیه اشتغال داشت و زبدگانی از درس های شرح منظومه و اسفار ایشان بهره های فراوان برده و عمیقاً از افکار فلسفی آن استاد عالیقدر متأثر شدند. اما ادامه حیات عقلی-فلسفی حوزۀ علمیه قم با آمدن فیلسوف شرق علامه طباطبایی (طاب ثراه) رقم خورد، امام خمینی مشغول تحقیق، تالیف و تدریس فقه و اصول گردید و این علامه طباطبایی بود که عهده دار تدریس علوم عقلی و تربیت تعداد زیادی از فضلا و علمای برجسته گردید.

مولف نیز در مقدمه خود آورده است: تحقیقات روش شناسی، تحقیقاتی بنیادین است که می تواند بر جنبش تولید علم در کشور ما مدد رساند. هدف اصلی از مباحث حاضر تبیین تمایزات روش فلسفی حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی می باشد. برای این منظور، در فصل اول به مفاهیم و کلیات، در فصل دوم به تبیین شناخت شناسی و روش شناسی فلسفی امام خمینی، در فصل سوم به تبیین شناخت شناسی و روش شناسی فلسفی علامه طباطبایی، و در فصل چهارم به تمایزات روشی این دو اندیشمند نوصدرایی پرداخته شده است.

در فصل اول با عنوان مفاهیم و کلیات، مفهوم روش شناسی و روش شناسی فلسفی و شارحان حکمت متعالیه و شارحان قبل از امام خمینی و دورۀ معاصر معرفی شده اند. فصل دوم با عنوان روش شناسی فلسفی امام خمینی، ژرفا و پیچیدگی اندیشه امام، مبانی معرفت شناختی امام و کاربردهای روش در آثار امام مورد بحث قرار گرفته اند. فصل سوم با عنوان روش شناسی فلسفی علامه طباطبایی، مبانی معرفت شناختی و کابردهای روش در آثار علامه طباطبایی مورد بررسی قرار گرفته اند، در فصل چهارم نیز برخی تمایزات کلی این دو اندیشمند بیان شده است.

در پایان این اثر پژوهشی و ارزشمند فهرست منابع مورد استفاده در کتاب افزوده شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.