معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داد که این سناریو کاملا واضح است و مسکو برای جلوگیری از وقوع آن از تمام توان خود استفاده می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روسیا الیوم،«سرگئی ریابکوف»معاون وزیر خارجه روسیه امروز سه شنبه گفت که کشورش درخواست برگزاری فوری شورای امنیت سازمان ملل برای رایزنی درباره اوضاع استان«ادلب» سوریه را ارائه کرده است و این نشست امروز برگزار می شود.

ریابکوف به خبرنگاران گفت که گروه «هیأت تحریر الشام» که گروه تروریستی «جبهه النصره» ستون فقرات آن را تشکیل می دهد قصد دارد اقدام به تحریک شیمیایی بسیار خطرناک در منطقه بزند به طوری که عناصر« کلاه سفیدها» ویدیوهایی در این زمنیه تصویر برداری می کنند تا از آنها به عنوان بهانه ای برای حمله نظامی گسترده به سوریه از خارج استفاده شود.

معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داد که این سناریو کاملا واضح است و مسکو برای جلوگیری از وقوع آن از تمام توان خود استفاده می کند.

ریابکوب تردید مسکو درباره جلوگیری ایالات متحده آمریکا و آلمان با جدیت از این «طرح تحریک آمیز و ویرانگر برای فرایند صلح در سوریه» را ابراز کرد و از واشنگتن و برلین خواست که از نفوذ خود بر گروه های مسلح مورد حمایت شان و نیز از گروه های تروریستی که از حمایت ایالات متحده آمریکا برخوردارند برای جلوگیری از اجرای این سناریوی تحریک آمیز شیمیایی استفاده کنند.

در تحولی دیگر، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که مسئولان در مرکز آشتی روسیه در سوریه مذاکراتی با فرماندهان گروه های مسلح و شیوخ قبایل در «ادلب» برای رسیدن به راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران در این استان انجام می دهند.

شویگو گفت: مذاکراتی گسترده و دشوار در همه سطوح با کسانی که قبلا مخالفان معتدل می نامیدیم و امروز افراد مسلح می نامیم و فرماندهان آنها در جریان است. همچنین با شیوخی که بر برخی قبایل در این اراضی سیطره دارند نیز مذاکراتی انجام می دهیم.

وی افزود این مذاکرات به دنبال تحقق راه حل مسالمت آمیز در این منطقه به مانند راه حل بحران در «درعا» و «غوطه شرقی» دمشق است.

وزیر دفاع روسیه افزود: این همان کاری است که افسران ما انجام می دهند.می خواهم بار دیگر آنها تشکر کنم به ویژه به خاطر کاری که به شکل بسیار ماهرانه انجام دادند و نیز به خاطر کارهایی که در مناطق الغوطه شرقی، یرموک و درعا انجام دادند از آنها تشکر می کنم.

وزیر دفاع روسیه همچنین دهشت خود را از دیدن تعداد و مقادیر سلاح هایی که افراد مسلح به نیروهای دولتی سوریه پس از رسیدن به راه حل مسالمت تحویل دادند ابراز داشت و گفت: در برخی روزها افراد مسلح بین 5 تا 7 تانک به علاوه توپخانه ها و موشک اندازها تحویل داده اند.

سرگئی شویگو در ادامه گفت: پس از آزادی حلب انبارها و کارگاه های زیادی کشف و ضبط شد و هزاران سلاح مختلف در آن پیدا شد.

در همین حال، مقام‌های آلمانی از رایزنی تلفنی «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان  با رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحولات سوریه خبر دادند.

سخنگوی مرکل اعلام کرد که طرفین درباره آخرین تحولات در سوریه به ویژه اوضاع ادلب ابراز نگرانی کردند!

دفتر صدراعظم آلمان بعد از گفتگوی تلفنی آنگلا مرکل با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد طرفین از روسیه خواستند درباره دولت سوریه به شیوه‌ای اعتدال بخش عمل کند.

سخنگوی صدراعظم آلمان از روسیه خواست تا برای جلوگیری از تشدید وضعیت ناگوار انسانی ایفا نقش کند.

 

آمریکا درباره احتمال حمله به سوریه هشداری به روسیه نداده است

کاخ کرملین اعلام کرد: هیچ گونه هشداری از آمریکا درباره امکان حمله نظامی به سوریه در واکنش به حملات شیمیایی ادعایی دریافت نکرده ایم.

هفته گذشته آمریکا، فرانسه و بریتانیا در بیانیه ای به دولت سوریه در مورد احتمال مجدد استفاده از سلاح های شیمیایی هشدار دادند.

این سه کشور مدعی شدند که بر عزم مشترک خود برای بازداشتن سوریه برای استفاده از سلاح های شیمیایی تاکید کردند.

این کشورها در هشدار خود به سوریه گفته اند در مقابل حملات احتمالی شیمیایی توسط سوریه واکنش مناسب نشان خواهند داد.

این هشدار در حالی داده می شود که دولت سوریه برای یک عملیات بزرگ دیگر برای بازپس گیری استان ادلب از گروه های مسلح و تروریست ها آماده می شود.

هشدار این سه کشور با هشدار متقابل روسیه رو به رو شد و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در سخنانی گفت که هرگونه حملات آمریکا علیه سوریه بدون ارائه مدرک و دلیل برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی، تهدید کننده حل و فصل کامل اوضاع است. ‌

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور  فرانسه نیز در سخنانی تهدیدآمیز علیه سوریه گفت: فرانسه آماده اجرای حملات جدید علیه سوریه است، اگر که سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده باشد.

این در حالی است که «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در سخنانی تصریح کرد که تعدادی از عناصر مسلح و تروریست وابسته به گروه تحریر الشام، پس از کسب آموزش‌هایی در زمینه کار با موارد سمی از سوی شرکت خدمات نظامی «اولایو» انگلیس، وارد استان ادلب سوریه شده‌اند.

به گفته کوناشنکوف،  به منظور انجام حمله ادعایی شیمیایی در شهر «جسرالشغور» در استان ادلب، شبه‌نظامیان تحریرالشام 8 تانکر حاوی کلرین را به روستایی در چند کیلومتری جسرالشغور ارسال کرده‌اند. 

سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین تأکید کرد که عناصر مسلح و تروریست مستقر در استان ادلب سوریه خود را برای صحنه‌سازی وقوع یک حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان از سوی نیروهای دولتی آماده می‌کنند.

 

رایزنی های بین المللی درباره قانون اساسی سوریه 

«استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه از دیپلمات های ارشد شماری از کشورهای جهان دعوت به ژنو کرد تا در رایزنی ها درباره کمیته قانون اساسی سوریه در 14 ماه آینده مشارکت کنند.

«الساندرا ویلوچی» رئیس مرکز رسانه ای دفتر سازمان ملل در ژنو در کنفرانسی مطبوعاتی امروز سه شنبه گفت که فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه از مصر، فرانسه، آلمان، اردن، عربستان، انگلیس و ایالات متحده آمریکا برای مشارکت در رایزنی های ژنو در 14 سپتامبر آینده دعوت کرد.

ویلوچی افزود: فرستاده ویژه سازمان ملل قصد دارد از این فرصت برای ادامه رایزنی ها 25 ژودن گذشته و رایزنی برای تحریک فرایند سیاسی از جمله تلاش های بین المللی برای تشکیل کمیته قانون اساسی با نمایندگان ارشد این کشورها استفاده کند.

دیپلمات های ارشد این کشور نمایندگی کشورهای شان در این نشست را به عهده خواهند گفتند.

قرار است روزهای 11 و 12 سپتامبر در ژنو رایزنی های دیگری درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه با مشارکت دی میستورا و نمایندگان کشورهای تضمین کننده آتش بس در سوریه یعنی روسیه ، ایران و ترکیه  صورت گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.