بر اساس تخمین های سازمان ملل بازسازی سوریه نیاز به تلاش ها و اقدامات گسترده ای است که حداقل 250 میلیارد دلار هزینه لازم دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی نوشت: در یادداشتی توسط دولت آمریکا آمده است که روسیه از یک کانال ارتباطی با یک ژنرال بلندپایه استفاده کرده است تا پیشنهاد همکاری میان دو دشمن سابق در جنگ سرد در زمینه بازسازی سوریه و بازگرداندن پناهندگان سوری به کشورشان ارائه کند.

در این یادداشت که خبرگزاری رویترز از آن مطلع شده آمده است که پیشنهاد را«والری گراسیموف» رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه در 19 جولای به  ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا فرستاده است.

طرح روسیه که فاش نشده است با استقبال سردی در واشنگتن رو به رو شده است. در این یادداشت آمده است که سیاست آمریکا بر این اساس است که زمانی می تواند از این گونه اقدامات و تلاش ها حمایت کند که به راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی هفت ساله در سوریه رسیده شود و از جمله این راه حل ها برگزاری انتخابات با نظارات سازمان ملل است.

این پیشنهاد فاش کرده است که روسیه که به سنگین شدن کفه ترازوی جنگ به نفع«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه کمک کرده است اکنون چگونه بر واشنگتن و دیگران فشار وارد می کند تا به بازسازی مناطق تحت کنترل دولت سوریه کمک کنند.این گونه تلاش ها به نوبه خود  می تواند به قوی تر شدن بشار اسد کمک کند.

در این یادداشت آمده است که « پیشنهاد می گوید که دولت سوریه فاقد تجهیزات، دستگاه  ها ، سوخت و مواد دیگر و نیز فاقد پول لازم برای بازسازی کشور به منظور آمادگی برای بازگشت آوارگان است». یادداشت همچنین اشاره کرده است که  پیشنهاد روسیه فقط مرتبط با مناطق تحت کنترل دولت است.

ایالات متحده آمریکا در سال 2011 سیاستی را در پیش گرفت که بر اساس آن ضرورت دارد اسد از قدرت کنار برود لیکن پس از آن نیروهای اسد با حمایت ایران سپس روسیه بازپس گیری مناطق و تقویت اسد در این کشور را ادامه دادند.

ایالات متحده آمریکا خطی را درباره کمک ها به بازسازی سوریه ترسیم کرد و می گوید که باید این کمک ها مرتبط با فرایند فراگیری شود که شامل برگزاری انتخابات با نظارت سازمان ملل و نیز روند انتقالی سیاسی در سوریه شود. ایالات متحده آمریکا اسد را مسئول ویرانی در سوریه می داند.

در همین حال، دفتر دانفورد از اظهار نظر درباره تماس ها با گراسیموف امتناع کرد.

کاپیتان«پائولا دون» سخنگوی این دفتر گفت که «بر اساس قواعد دنبال شده دو ژنرال با سری ماندن جزئیات مذاکرات به توافق رسیدند.»

کرملین یا وزارت دفاع روسیه نیز به درخواست برای اظهار نظر در این زمینه واکنشی نشان ندادند.

بر اساس برخی آمارها در جنگ داخلی سوریه نزدیک به نیم میلیون نفر کشته شدند و 5.6 میلیون نفر نیز به خارج از کشور فرار کرده و نزدیک به 6.6 میلیون نفر نیز داخل سوریه آواره شدند.

بر اساس تخمین های سازمان ملل بازسازی سوریه نیاز به تلاش ها و اقدامات گسترده ای است که حداقل 250 میلیارد دلار هزینه لازم دارد.

برخی مسئولان آمریکایی بر این باورند که تکیه سوریه بر حامعه جهانی برای بازسازی علاوه بر حضور نیروهای آمریکایی و نیروهایی که آمریکا در منطقه ای در سوریه از آنها حمایت می کند به واشنگتن موضع بهتری در حالی می دهد که دیپلمات ها تلاش می کنند که جنگ را از طریق مذاکره حل کنند.

 

کانال ارتباطی نظامی

این تحول اشاره کم سابقه ای به کانال ارتباطی نظامی میان مسکو و واشنگتن ارائه کرد؛ کانالی که دانفور تلاش کرد با استفاده از همه ابزارها آن را امر خصوصی باقی بگذارد.

دانفورد که به شکل دوره ای با گراسیموف گفت و گو می کند تأکید کرد که دو ارتش نیازمند ارتباط به شکل سری و ویژه هستند تا از هر گونه سوء تفاهمی که منجر به رویارویی مسلحانه میان دو طرف شود، اجتناب گردد.

لیکن هنوز مشخص نیست که مساله بازسازی و بازگشت پناهندگان چه جایگاهی در ارتباط دو ارتش دارد. نامه گراسیموف اشاره به این دارد که مسکو از کانال برای مطرح کردن مسائل غیر نظامی نیز استفاده می کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشست سران میان این دو رهبر در 16 جولای در هلسینکی پرونده سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. «مایک پومپئو»وزیر خارجه آمریکا در این زمینه گفت که مذاکرات دو رهبر بر «چگونگی بازگرداندن پناهندگان »تمرکز داشته است.

لیکن «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا هفته پیش گفت که نشست سران منجر به تغییراتی در سیاست هایی که آمریکا در پیش گرفته، نشده است.در یادداشت دولت آمریکا به وضوح آمده است که پیشنهاد روسیه «نتیجه» مذاکرات پوتین و ترامپ نبوده است لیکن هشدار داد که مسئولان روسی تلاش می کنند که مساله را به شکل متفاوتی ارائه کنند.

در یادداشت دولت آمریکا آمده است که «دیپلمات های روس و مسئولان دیگر در تبلیغات گسترده برای توصیف طرح در پایتخت های دیگر مشارکت کردند به گونه ای که نشان دهند این طرح در نتیجه نشست سران آمریکا و روسیه در هلسینکی بوده است. این درست نیست...تکرار می کنیم درست نیست.»

در ادامه یادداشت آمده است که نامه پیوست از روسیه درباره پیشنهاد به دانفورد ارسال شده است که توصیه می کند ایالات متحده آمریکا، روسیه و اردن هدف از مرکز ایجاد شده برای نظارت بر توافق  آتش بس در سال 2017 را تغییر دهند تا هدف از آن «تشکیل کمیته مشترک برای اجرای طرح بازسازی و بازگشت پناهندگان» شود.

اردن میزبان بیش از 650 هزار آواره سوری است.

در ادامه یادداشت دولت آمریکا آمده است که نامه روسیه همچنین پیشنهاد می دهد که ایالات متحده آمریکا و روسیه مجموعه مشترک برای تأمین مالی نوسازی زیرساخت ها در سوریه تشکیل دهند.

در همین حال،  روسیا الیوم گزارش داد که وزارت دفاع روسیه ارسال نامه به فرماندهان نظامی آمریکا درباره اوضاع سوریه را مورد تأیید قرار می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.