هرچند ممکن است گفته شود به راه انداختن کارزارها و همچنین ایجاد هشتگ امری عادی در فضای مجازی است و اهمیتی ندارد، اما این موضوع در مصر متفاوت بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، این روزها کاربران شبکه های اجتماعی هشتگی در توییتر ایجاد کردند و در آن «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر را به ناتوانی در اداره امور کشور متهم کرده و خواستار کناره گیری او از قدرت شده اند.

رئیس جمهور مصر چنین اقداماتی را در چارچوب جنگ روانی ضد دولت می داند و می گوید که برخی نمی خواهند مصر پیشرفت کند. او هفته گذشته نیز گفته بود، دشمنان با شایعه سازی و ناامید کردن مردم، سعی می کنند کشورهای منطقه را از درون ویران و نابود کنند.

هفته گذشته هم او به این جمله که «برای پیشرفت کشور نیاز باشد یک وعده غذا می خورم» در رسانه ها خبرساز شده بود.

رئیس جمهور مصر از همان ابتدا که با کودتا روی کار آمد، خبرساز بوده و هست. این «رئیس جمهور خبرساز» را بیشتر بشناسیم:

زندگینامه

«عبدالفتاح سعید حسین خلیل سیسی» در 19 نوامبر سال 1954 در قاهره از پدر و مادری اخوانی به دنیا آمد. 

السیسی-طفل

ام-الرئیس

 

او در محله «الجمالیه» در نزدیکی مسجد الازهر که در آنجا مسلمانان، یهودیان و مسیحی ها ساکن هستند، بزرگ شد.

ورود به سیاست

او در سال 1987 وارد دانشکده فرماندهی و ستاد مصر شد. او در سال 1992 فعالیت نظامی خود را با نام نویسی در دانشکده فرماندهی و نظامی انگلیسی و در سال 2006 با ثبت نام در دانشکده جنگ ارتش آمریکا ادامه داد.

او مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم نظامی از دانشگاه ارتش در قاهره گرفته و برای ادامه تحصیل به انگلیس سفر کرده و در سال 1992 موفق به کسب درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم نظامی در این کشور شد.

السیسی علاوه بر تحصیل در انگلیس به آمریکا نیز سفر کرده و در آنجا آموزش‌ های ویژه اطلاعاتی دیده‌ است.

 

 

وی  پس از آن به عنوان رایزن نظامی مصر در عربستان معرفی شد.

السیسی با وجود اینکه در هیچ کدام از جنگ های سابق مصر، شرکت نداشته است، در داخل سیستم نظامی مصر، به مراتب عالی دست یافت و به پست های مهم متعددی ترفیع یافت. 

وی در سال 1977 وارد ارتش مصر شد و در دوازدهم اوت 2012 توسط «محمد مرسی» به سمت وزارت دفاع مصر گمارده و جانشین «محمد حسین طنطاوی» شد و تا 25 مارس 2014 که برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری استعفا کرد، در این سمت قرار داشت. سیسی پیش از رسیدن به کرسی وزارت دفاع مصر در دولت «هشام قندیل» مدیر واحد اطلاعات نظامی در ارتش بود.

کودتا ضد مرسی

نیروهای مسلح مصر به سرکردگی سیسی در اول ژوئیه 2013 به محمد مرسی رئیس‌ جمهور مصر برای حل بحران سیاسی این کشور 48 ساعت فرصت دادند.

سیسی که رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح مصر بود، در 3 ژوئیه 2013 در پاسخ به تظاهرات انبوهی که پیشتر در 30 ژوئن برگزار شده بود، مداخله کرد و محمد مرسی رئیس‌جمهور وقت را برکنار کرد.

او قانون اساسی 2012 مورد حمایت اخوان‌ المسلمین را منحل و در کنار چهره‌ های عالی‌ رتبه اپوزیسیون و مذهبی، یک نقشه راه سیاسی جدید پیشنهاد داد که شامل رای‌ گیری برای یک قانون اساسی جدید، انتخابات جدید پارلمانی و ریاست جمهوری بود.

 

800px-USMC-091012-M-8583E-016

 

«عدلی منصور» رئیس‌ جمهور موقت که کابینه جدیدی منصوب کرد جانشین مرسی شد. حکومت اخوان و هواداران اسلامگرای آن و سپس مخالفان لیبرال را در ماه‌ های بعد سرکوب کرد. در 14 اوت 2013 نیروهای امنیتی یورش‌ های اوت 2013 مصر از سوی حامیان مرسی را سرکوب کردند و این کشتار انتقاد بین‌ المللی از حکومت مورد حمایت سیسی را برانگیخت.

کسب پست ریاست جمهوری

سیسی در مارس 2014 در پاسخ به درخواست هواداران ضد اخوان المسلمین از ارتش استعفا داد و در انتخابات ریاست‌ جمهوری 2014 نامزد شد.

 

800px-Anti-coup_protesters_with_R4bia_sign_in_Nasr_City-Cairo_11-Oct-2013

 

بسیاری از گروه‌ های سیاسی و اخوان المسلمین این انتخابات را که فقط یک نامزد مخالف داشت تحریم کردند، و در نتیجه، سیسی با کسب 93 درصد آرا پیروز شد.

او در 8 ژوئن 2014 به عنوان رئیس‌ جمهور مصر سوگند خورد.

او در همان زمان اعلام کرد که اگر  برنده انتخابات شود، گروه اخوان المسلمین دیگر وجود خارجی نخواهد داشت.

با اعلام نامزدی سیسی، «حسنی مبارک» رئیس‌ جمهور اسبق مصر و «احمد شفیق» رقیب محمد مرسی و نفر دوم انتخابات پیشین ریاست جمهوری مصر از وی اعلام حمایت کردند.

سیسی در انتخابات ریاست‌ جمهوری مصر (2018) مجددا با کسب 92 درصد آرا در جایگاه ریاست جمهوری مصر ابقا شد.

 

1

 

مراسم تحلیف وی روز شنبه 2 ژوئن 2018 در مجلس مصر در شهر قاهره برگزار شد که طی آن وی برای دومین بار به عنوان رئیس‌ جمهوری این کشور سوگند یاد کرد.

عملیات سینا

نیروهای مسلح مصر از نهم فوریه امسال عملیاتی گسترده ای را ضد عناصر مسلح در منطقه سینا آغاز کرده اند.

بر اساس گزارش های رسمی، تاکنون بیش از 150 تروریست در این عملیات کشته شده اند.

دیدگاه‌ های السیسی

به نظر می رسد عبد الفتاح السیسی از چهره های ملی گرایی است که بیش از اندازه نسبت به آمریکایی ها برای حل مشکلات مصر خوش بین است.

واشنگتن پست اخیرا نوشت ترامپ ادامه دهنده سنت همیشگی آمریکا در حمایت از دیکتاتورها در مصر است.

دولت ترامپ چند روز پیش 195 میلیون دلار کمک نظامی به مصر اعطا کرد؛ درحالی که وزارت خارجه آمریکا تا پیش از آن به دلیل نگرانی‌ های مربوط به سوابق حقوق بشری مصر با رهبری سیسی آن را بلوکه کرده بود.

 

800px-President_Donald_Trump_&_President_Abdel_Fattah_Al_Sisi__April_3__2017

 

هشتگ استعفا

با افزایش قیمت سوخت، آب و برق در مصر، هشتگ استعفای السیسی میان بسیاری از مردم این کشور دست به دست شده است.

کاربران توییتر در مصر به تازگی هشتگی با عنوان «سیسی برو» ایجاد کرده و بسیار زود این هشتگ ترند شد.

هرچند ممکن است گفته شود به راه انداختن کارزارها و همچنین ایجاد هشتگ امری عادی در فضای مجازی است و اهمیتی ندارد، اما این موضوع در مورد السیسی متفاوت بود، زیرا او خود به این درخواست واکنش نشان داد و در این خصوص گفت: چنین درخواست هایی او را ناراحت می کند، زیرا در حالی چنین هشتگی ایجاد شده که مصر شروع به خارج شدن از دایره فقر کرده است.

 

2

 

برخی از کارشناسان می گویند که السیسی نباید به این هشتگ پاسخ می داد، زیرا این کار باعث شد تا این هشتگ داغ تر شود و تبدیل به پرطرفدارترین هشتگ در مصر و پنجمین هشتگ پرطرفدار در جهان شود.

زندگی خصوصی

برخلاف حسنی مبارک، السیسی در قبال زندگی خصوصی اش خیلی حساس است و چیزی زیادی بروز نمی دهد. او با دخترعمویش «انتصار عامر» ازدواج کرده و سه پسر و یک دختر حاصل این ازدواج است.

 

xiamen-fujian-china-4th-sep-2017-egyptian-president-abdel-fattah-al-K44NMT

 

السیسی فردی ساکت شناخته شده و از او با عنوان «ژنرال ساکت» یاد می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.