اقداماتی که امارات در یمن انجام می دهد، بیش از هر چیز، به منزله ارتکاب جنایت جنگی در این کشور محسوب می شود. امارات در حقیقت در حال نابود کردن یمن است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت ­میدل ایست آی در گزارشی نوشت: از زمان آغاز حملات ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در یمن در مارس سال 2015 تاکنون، امارات یک بازیگر کلیدی بوده است. در حالی که بهانه اصلی ریاض بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی به قدرت و سرکوب قیام انصارالله بوده است، ابوظبی بیشتر به جنوب یمن و آموزش نیروهای امنیتی به منظور تضمین جاه طلبی های ژئوپولیتیکی خود متمرکز است. 

اهداف بلندمدت اماراتی ها به خوبی مشهود است: تجزیه یمن و ایجاد یک دولت دوست با ابوظبی در جنوب این کشور، که امنیت مسیرهای تجاری از طریق بندر عدن را به سمت اقصی نقاط جهان تضمین کند، منابع طبیعی یمن را غارت کند؛ و در نهایت خود را به عنوان یک هژمون منطقه ای معرفی کند. 

رژیم امارات به منظور توجیه حضور خود در یمن تلاش دارد خود را به عنوان یک نیروی برقرار کننده ثبات در منطقه جا بزند. امارات اغلب کمک های اهدایی و به اصطلاح بشردوستانه خود را به یمن برجسته می کنند و در عین حال گزارش های انتشار یافته در خصوص نقشش منفی اش در یمن را «اخبار جعلی» می خواند.

با وجود این ژست بشردوستانه، شواهد نشان می دهد امارات نیروی خیرخواهی در یمن نیست. گروه های حقوق بشری به موارد شکنجه و دیگر بدرفتاری ها در زندان های تحت حمایت امارات در جنوب یمن اشاره کرده اند، و آسوشیتدپرس ماه گذشته حتی از توسل به تعرض جنسی برای «خشونت علیه زندانیان و ارعاب آنها» در جنوب یمن خبر داد. عفو بین الملل نیز به تخلفات گسترده نیروهای اماراتی در منطقه اشاره کرده است. 

از دید امارات اینها ابزاری برای سرکوب مخالفان در جنوب است، اما از دید ناظران بین المللی، این اقدامات تایید می کند بلندپروازی های منطقه ای اماراتی ها بر ملاحظات بشردوستانه ترجیح داده می شوند.

سیاست های امارات همچنین به طرز چمشگیری موجب افزایش شکاف داخلی یمن شده است. حمایت ابوظبی از جنوبی ها، تنش ها را در این کشور شکننده تشدید می کند. 

رقابت با عربستان

حمایت امارات از استقلال جنوب یمن هرگونه اتحادی را ناکام گذارده است، زیرا ابوظبی از گروه های متفاوتی حمایت می کند.

رقابت امارات با عربستان هم مشکل ساز است. 

امارات (به ادعای خود) از انصارالله به دلیل شکستش در حرکت به سمت صلح انتقاد می کند، اما در اصل خودش این کار را می کند.

مقابله

این حمایت بی قید و شرط از غرب ادامه خواهد یافت مگر اینکه یمنی ها خودشان قیام کنند. افرادی که در حال حاضر توسط امارات قربانی می شوند، می توانند در اعتراضات صدای خود را بالا ببرند و هدفشان مقابله با امارات و عقب راندن آن باشد.

این هدف تا حدی به دست آمده است. نفوذ رو به رشد امارات بر جزیره «سقطره» یمن، در ماه مه با شکایت مردم و مقامات در مورد اشغال این سرزمین توسط امارات، کاهش یافت.

همزمان، سازمان های حقوق بشری بدرفتاری های نیروهای تحت حمایت امارات در جنوب را همچنان افشا می کنند. با این حال، بار مقابله با جاه طلبی های امارات بر دوش جامعه بین المللی است. تنها این اقدام است که بحران موجود، وخیم تر نمی شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.