آتش سوزی گسترده در آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نگرانی ها از آتش سوزی بی سابقه در آمریکا و شمال اروپا رو به افزایش است. در این میان یونان با بدترین فاجعه آتش سوزی در تاریخ این کشور روبرو است و آتش شهر آتن پایتخت این کشور را محاصره کرده است و تاکنون صدها نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده اند. در کالیفرنیا هم آتش سوزی همچنان گسترش می یابد و قربانی می گیرد تا جایی که «دونالد ترامپ» اعلام وضعیت اضطراری کرده است.

90 مورد آتش سوزی در آمریکا

در ماه‌ های اخیر حدود 90 مورد آتش‌ سوزی قابل‌ توجه در آمریکا گزارش شده که از ایالت «تگزاس» تا «اورگان» رخ داده است.

اکنون این ایالت کالیفرنیای آمریکا است که طعمه حریق شده؛ آتش سوزی ای که آتش‌ نشانان می‌ گویند تا کنون توانسته‌ اند تنها 5 درصد از آن را مهار کنند.

خبرگزاری رویترز می‌ گوید نزدیک به 90 مورد آتش‌ سوزی در جنوب و غرب آمریکا رخ داده‌ است. به گزارش همین خبرگزاری، آتش‌ سوزی بزرگ کالیفرنیا مساحتی در حدود 36 هزار هکتار، یعنی 360 کیلومتر مربع را در بر گرفته‌ است؛ یعنی منطقه‌ ای بزرگ‌ تر از کل شهر «سان‌ فرانسیسکو».

 

8

 

دونالد ترامپ در این ایالت حالت فوق العاده اعلام کرد. کاخ سفید با صدور بیانیه‌ ای اعلام کرد که ترامپ ضمن اعلام وضعیت اضطراری در این ایالت، سازمان‌ های مختلف از جمله وزارت امنیت داخلی را مامور کرده که هرچه سریع تر به کمک مردم بشتابند.

در آتش‌ سوزی بزرگ کالیفرنیا، تاکنون دست‌ کم 5 نفر کشته شده‌ اند. 2 کودک و مادربزرگشان هم بین این کشته‌ شدگان بوده‌ اند. روز پنج‌ شنبه هم دو آتش‌ نشان حین انجام ماموریت کشته شدند. یک راننده بولدوزر که در جریان خاموش کردن آتش در حال کمک به آتش‌ نشانان بود هم از دیگر قربانیان است.

دست‌ کم 17 نفر هم مفقود شده‌ اند و تاکنون ده ها هزار نفر از ساکنان مناطق شمالی این ایالت ناچار شده‌ اند از ترس جانشان، خانه و کاشانه‌ شان را ترک کنند.

 

7

 

مقام‌ های محلی می‌ گویند آتش‌ سوزی در بعضی نقاط با تندبادهای قوی آمیخته و همین مسئله، «طوفان‌ های آتشین» را راه انداخته که درخت‌ ها را از ریشه می‌ کند و خودروها را روی زمین می‌ غلتاند و در شعله‌ ها می‌ بلعد.

این آتش سوزی بیش از 500 ساختمان و بنا را ویران کرده و خانه‌ های هزاران نفر را تهدید می‌ کند. 

بیش از 3400 آتش‌ نشان و نیز دست‌ کم 17 فروند بالگرد آب‌ پاش در عملیات برای خاموش کردن آتش و جلوگیری از گسترش آن به مناطق دیگر حضور دارند.

اداره آتش‌ نشانی منطقه هشدار داده است که هوا در روزهای آینده خشک و داغ خواهد بود و این می‌ تواند حریق را گسترده تر کند.

آتش‌ سوزی در کالیفرنیا به خصوص در تابستان‌ های گرم و خشک آن بسیار اتفاق می‌ افتد اما آتش‌ سوزی اخیر، بدترین آتش‌ سوزی در این ایالت در 10 سال گذشته بوده است.

 

آتش سوزی یونان، یکی از مرگبارترین حریق‌ های قرن

 

2

 

شمار جان‌ باختگان آتش‌ سوزی شرق آتن پایتخت یونان به دست‌ کم 88 نفر رسید. آتش‌ سوزی آتن، پس از آتش‌ سوزی استرالیا در سال 2009، بیشترین شمار قربانیان را داشته و به یکی از مرگبارترین حریق‌ های قرن تبدیل شده است.

ده ها نفر که در جریان این حریق قصد داشتند با خودروهایشان فرار کنند طعمه شعله های آتش شدند. این آتش سوزی در عرض تنها چند ساعت به سرعت در منطقه «ماتی» گسترش یافت. این منطقه که در حدود 30 کیلومتری شرق آتن قرار دارد نزد گردشگران محبوبیت زیادی دارد.

مقامات یونان به تازگی کار دردناک شناسایی اجساد سوخته در آتش را آغاز کرده‌ اند. در میان جان‌ باختگان تاکنون اجساد چهار گردشگر از کشورهای ایرلند، لهستان و بلژیک کشف شده است.

حال 11 نفر که دچار سوختگی شدید شده‌ اند همچنان وخیم است و بسیاری از کسانی‌ که از این آتش‌ سوزی جان سالم به در برده‌ اند هنوز در تشویش و اضطراب روانی به سر می‌ برند.

در حالی که بسیاری از بستگان افراد ناپدید شده در حال جستجوی آنان هستند، مقامات یونان اعلام کردند که شمار جان‌ باختگان احتمالا تا 100 تن افزایش خواهد یافت.

بیش از 280 آتش‌ نشان هنوز در محل حادثه حضور دارند و پاشیدن آب از بالا روی مناطقی که آتش گرفته از شدت شعله‌ ها کاسته است.

گارد ساحلی یونان نیز همچنان به جستجو در خط ساحلی این منطقه ادامه می‌ دهد تا قربانیان یا نجات‌ یافتگان احتمالی را بیابد.

دولت یونان گفت به کسانی که یکی از نزدیکان‌ شان را از دست داده باشند 10 هزار یورو و به کسانی که خانه‌‌ شان سوخته است 5 هزار یورو غرامت پرداخت می‌ شود. همچنین زیان‌ دیدگان مشمول معافیت‌ مالیاتی می‌ شوند و از فرزندان قربانیان نیز مراقبت خواهد شد.

 

سوئد

3

 

حریق همچنان جنگل های سوئد را می سوزاند. آتش سوزی در جنگل های منطقه «سارینا» در سوئد همچنان ادامه دارد. این آتش سوزی از دو هفته پیش شروع شده و تاکنون صدها هکتار از جنگل های این منطقه را از بین برده است.

این آتش سوزی تلفاتی نداشته اما خسارات زیادی به مزارع وارد کرده است. عملیات اطفاء حریق با استفاده از بالگردها و تلاش های گسترده آتش نشان ها از زمین و دیگر نیروهای امدادی همچنان ادامه دارد. گرما و خشکی هوا کار مهار آتش را دشوار کرده است.

در این کشور در ابتکار عملی، از جنگنده ها برای اطفاء حریق بهره گرفته شده است. هواپیماهای جنگی JAS-39 ارتش سوئد 12 بمب لیز GBU-49 در نزدیکی شهر آرودالین که به آتش‌ نشانی دسترسی ندارد،‌ پرتاب کردند. بر اثر فشار وارده از طرف بمب ها که از ارتفاع 3 هزار متری پرتاب شده بودند و مکش اکسیژن منطقه بمباران شده، آتش سوزی در این منطقه خاموش شده است.

 

0

 

 

فنلاند

4

 

آتش نشانان همچنان در حال اطفاء چندین مورد آتش سوزی در فنلاند هستند؛ در حالی که موسسه هواشناسی این کشور هشدار داده است که به دلیل وزش باد و نباریدن باران، احتمال دارد که آتش های بیشتری در مناطق جنوبی و مرکزی شعله ور شود. برای پنج روز آینده هوای گرم و خشم با احتمال وزش باد پیش بینی شده است.

این حریق، مناطقی در استان «لپ لند» در نزدیکی مرز روسیه را در برگرفته است.

به گزارش رسانه های محلی، اقامتگاه های تابستانی در جنوب این کشور تخلیه شده است.

 

نروژ

5

 

آتش نشانان از ماه مه در تلاش برای خاموش کردن آتش در مناطق مختلف نروژ هستند. حریق در حال حاضر بسیار تحت کنترل قرار گرفته؛ این در حالی است که چند روز پیش یک آتش نشان را به کام مرگ فرستاد.

زمین های خشک در این کشور در منطقه اسکاندیناوی، مانند سوختی برای این آتش ها عمل کرده است.

 

لتونی

به گزارش سیستم اطلاع رسانی حریق جنگل در اروپا، آتش نشانان در لتونی از 17 ژوئیه (26 تیر) تا به امروز بیش از 648 هکتار آتش را اطفا کرده اند.

مقامات این کشور یک هفته پیش درخواست کمک خارجی کردند. گرمای شدید هوا کار آتش نشانان را سخت کرده است. به گفته مقامات، گرمای هوا ادامه خواهد داشت.

 

علل این آتش‌ سوزی‌ ها

آتش‌ سوزی در ایالت کالیفرنیا از تاریخ 23 ژوئیه (دوشنبه گذشته) و در پی نقص فنی یک خودرو آغاز شده و به دلیل وزش باد شدید، به سرعت گسترش پیدا کرده است. وزش باد با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت باعث شده که حجم این آتش‌ سوزی دو برابر شود.

دولت یونان هم می گوید حریق در جنگل های آتن، احتمالا «منشاء عمدی و جنایی» داشته است. 

 

1

 

«نیکوس توسکاس» وزیر دفاع غیرنظامی یونان در یک نشست خبری اعلام کرد: «شواهد جدی و نشانه هایی مهم به دست آمده است که از اقداماتی جنایتکارانه برای ایجاد عمدی حریق حکایت دارد.» 

این در حالی است که به نوشته روزنامه لس آنجلس تایمز، خشکی و گرمای طولانی باعث افزایش میزان خطر وقوع آتش‌ سوزی در جنگل‌ های اروپا می‌ شود.

کارشناسان می‌ گویند خشکسالی 5 سال گذشته که بخش بزرگی از پوشش گیاهی کالیفرنیا را خشک کرد، به تشدید آتش‌ سوزی‌ ها منجر شده است.

سال گذشته «جری براون» فرماندار کالیفرنیا گفت که آتش‌ سوزی‌ های ناشی از تغییرات اقلیمی، دیگر دارد برای کالیفرنیا عادی می‌ شود.

 

ناتوانی در مدیریت بحران 

ایتالیا، آلمان، لهستان و فرانسه همگی برای مقابله با آتش سوزی سوئد به این کشور نیرو فرستاده اند. اما با توجه به پیش بینی داغ شدن مجدد هوا، آنها برای کنترل آتش سوزی ها تحت فشار زیادی هستند.

این در حالی است که انتقادها به نحوه مدیریت بحران در یونان اوج گرفته است. از نظر ساکنان مناطق بحران زده در پایتخت یونان، بهانه دولت در اعلام ساخت و سازهای غیرقانونی به عنوان دلیل دشواری در امداد رسانی و اطفا حریق، بهانه ای واهی است. 

این منطقه محل محافظت از گونه های گیاهی تحت حمایت است. اما ساختمان ها و خانه ها مثل قارچ در این محل رشد کرده اند. وزیر دفاع، صاحبان ساختمان ها را که به ساخت و ساز غیر مجاز مبادرت کرده اند، مقصر می داند. این ساختمان ها در جریان آتش سوزی امداد رسانی را با مشکل مواجه کرد. اما مالکان این خانه ها این اتهام را رد می کنند.

قانونی یا غیرقانونی، در ساخت و سازها اصول شهر سازی رعایت نشده و برخی ساختمان ها عبور و مرور را با مشکل مواجه می کنند. این وضع در صورت بروز آتش سوزی فاجعه بار خواهد بود.

 

بررسی خسارت ها

بررسی کامل مناطق آسیب دیده و سوخته در حومه شهر آتن به علت گسترده بودن آتش سوزی و در بر گرفتن مناطق وسیعی در شمال و شرق شهر آتن پایتخت یونان، مدت زیادی طول خواهد کشید.

 

Untitled

 

تصاویر ماهواره ای وب سایت دیجیتال گلوب در روز جمعه منطقه آسیب دیده به واسطه حریق را نشان می دهد.

گزارش ها نشان می دهد 1500 خانه خسارت دیده و بسیاری تخریب شده اند.

 

9

 

در کالیفرنیا نیز تصاویر دردناکی از حیواناتی منتشر شده که در آتش سوخته اند.

 

6df10bc10852fcc23dbcc1b59487b5ec

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.