پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در آستانه دیدار با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا؛

عقب نشینی ترامپ از جنگ با اروپا

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد کرد که در اقدامی مشترک و همزمان آمریکا و اتحادیه اروپا هر دو «همه تعرفه های تجاری، موانع و یارانه ها» را به منظور دستیابی به «تجارتی عادلانه» حذف کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز و فرانسه در گزارش مشترکی نوشتند: رئیس جمهور آمریکا در یک عقب نشینی معنادار از جنگ تجاری با اروپا گفت: آمریکا و اتحادیه اروپا تمامی تعرفه‌ ها را کنار بگذارند.

رئیس جمهور آمریکا در آستانه دیدارش با «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه در واشنگتن این پیشنهاد را ارائه کرد.

در همین راستا ترامپ در توییتی نوشت: «رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا برای مذاکره و یک معاهده تجاری به واشنگتن می آید. من برای آنها ایده ای دارم. هم آمریکا و هم اتحادیه اروپا همه تعرفه ها موانع و یارانه ها را حذف کنند. این اقدام نهایتا بازار آزاد و تجارت منصفانه نام خواهد گرفت! امیدوارم این کار انجام دهند، چرا که ما آماده هستیم، ولی آنها همراه نخواهند بود!»

«پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «امیدوارم که تنش های تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا حل شود و در نهایت به کاهش همه موانع بر سر تجارت طرفین منتهی شود.»

دولت آمریکا در ماه ژوئن تعرفه 25 درصدی برای واردات فولاد و تعرفه 10 درصدی برای واردات آلومینیوم وضع کرده بود و این موضوع با واکنش تند مقام‌ های اتحادیه اروپا روبرو شد.

در اقدام مشابهی در تقابل با تعدادی از محصولات آمریکایی، اتحادیه اروپا تعرفه های جدید وضع کرد.

یونکر امروز چهارشنبه برای دیدار با ترامپ و دیگر مقام های آمریکایی وارد واشنگتن خواهد شد.

دونالد ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود پیش از پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود که سیاست های تجاری را تغییر خواهد داد. وی پس از رسیدن به ریاست جمهوری با خروج از معاهده ترانس-پاسیفیک (TPP)، مذاکره جدید در خصوص «نفتا» (معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی) و اعمال تعرفه های جدید تجاری بر شرکای خود به قول های انتخاباتی اش عملی کرد.

این عقب نشینی تازه ترامپ در حالی رخ می دهد که محافل سیاسی و خبری آمریکا نیز در خصوص تبعات اقتصادی آن بر خود آمریکایی ها هشدار داده اند. 

در تازه ترین مورد، فاکس نیوز، جنگ تجاری ترامپ را «یک خودکشی اقتصادی» خوانده است.

نمود این جنگ در کارخانه های تولیدی آمریکا قابل مشاهده است. زمانی که دونالد ترامپ تعرفه 25 درصدی را برای واردات فولاد اعمال کرد، بزرگ ترین کارخانه تولید میخ آمریکا چاره ای جز افزایش قیمت محصولات خود نداشت. این شرکت به سرعت 50 درصد از سفارش های خود را از دست داد زیرا مشتریان قصد داشتند کالای ارزان تری را پیدا کنند. ظرف چند هفته این شرکت مجبور شد 60 کارگر خود را اخراج کند. انتظار می رود 200 کارگر دیگر این کارخانه هم تا پایان این ماه بیکار شوند. اگر این تعرفه ها برداشته نشود، ممکن است این کارخانه تا سپتامبر ورشکست شود. این شرکت و کارگران آن از اولین قربانیان جنگ تجاری ترامپ هستند.

اگر رئیس جمهور آمریکا به سیاست های خود برای افزایش هزینه واردات و خشمگین کردن شرکای تجاری آمریکا ادامه دهد، تعداد بیشتری از کسب و کارهای آمریکا قربانی خواهند شد. 

جنگ تجاری ترامپ به معنی هزینه های بیشتر برای مشتریان آمریکایی و کاهش حاشیه سود و درآمد برای شرکت های آمریکایی و بدتر شدن اوضاع کار برای کارگران است.

از آغاز امسال، ترامپ مجموعه تعرفه های جدیدی را اعلام کرده است. در ژانویه، ترامپ تعرفه هایی را علیه آمریکایی هایی اعمال کرد که پنل های خورشیدی و ماشین لباسشویی خریداری می کنند. در مارس، وی به نمایندگان تجاری آمریکا دستور داد 50 میلیارد دلار تعرفه بیشتر بر واردات کالاهای چینی اعمال کنند. سپس در ژوئن وی تعرفه 25 درصدی بر واردات فولاد و تعرفه 10 درصدی برای واردات آلومینیوم اعمال کرد. ظاهرا ترامپ تصمیم ندارد این رویکرد خود را کاهش دهد. ترامپ به تازگی اعلام کرده است دولتش برای اعمال تعرفه 200 میلیارد دلاری دیگر بر کالاهای چینی آماده می شود. باید بار دیگر تاکید کرد مشتریان آمریکایی - نه خارجی ها - قربانیان اصلی این جنگ تجاری هستند و باید هزینه آن را پرداخت کنند؛ زیرا با افزایش هزینه تولید داخلی قدرت رقابت برخی تولیدکننده های آمریکایی کاهش خواهد یافت.

بخش انرژی آمریکا نیز از این سیاست های جدید ترامپ متضرر می شود. زیرا شرکت های فولاد آمریکایی لوله های ویژه مورد نیاز برای بسیاری از خطوط لوله را خود تولید نمی کنند و به همین علت پروژه های جدید هزینه های بیشتری خواهند داشت و حتی ممکن است تعطیل شوند. 

به علاوه از آنجایی که تجارت و اعمال تعرفه ها یک جاده یک طرفه نیست، شرکای تجاری امریکا نیز با اعمال تعرفه های تلافی جویانه علیه صادرات آمریکا واکنش نشان خواهند داد. چین اعلام کرده است برای مقابله با تعرفه های جدید آمریکا، بر کالاهایی که از آمریکا وارد می کند، تعرفه های جدیدی اعمال می کند. اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک نیز تصمیم دارند بر بخش اعظم کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه های جدیدی اعمال کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.