دولت ائتلافی آلمان از هفته گذشته بر سر نحوه برخورد با موضوع پناهجویی به شدت دچار اختلاف شده‌؛ این در حالی است که ترامپ نیز با جداسازی کودکان مهاجران از والدینشان با انتقادات گسترده ای روبرو شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد: رئیس جمهور آمریکا در حالی از سیاست مهاجرتی آلمان انتقاد کرده است که خود با بحران بی سابقه ای مواجه است.

دونالد ترامپ مهاجران در اروپا را به ترویج فرهنگ خشونت متهم کرد و از مردم آمریکا خواست تا نسبت به تکرار این وضعیت در آمریکا هوشیار باشند. وی گفت که کشورش کمپ پناهجویان نخواهد شد.

این اظهارات ترامپ در حالی عنوان شد که دولت او به دلیل جداسازی حدود 2 هزار کودک از والدین مهاجر خود در نزدیکی مرز آمریکا با مکزیک به شدت تحت فشار حزب دموکرات و برخی اعضای حزب جمهوری خواه قرار دارد.

انتقادات و بحران کنونی زمانی به اوج خود رسید که حتی «استفانی گریشام» مدیر ارتباطات «ملانیا ترامپ» همسر رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرد که ترامپ از مشاهده جداسازی کودکان از خانواده‌‌ هایشان بیزار است و ابراز امیدواری کرده تا دو حزب دموکرات و جمهوری‌ خواه برای اصلاح موفقیت‌ آمیز قوانین مهاجرت به توافق برسند.

ترامپ در راستای تحقق شعارهای انتخاباتی خود در مورد برخورد با مهاجرت غیرقانونی به آمریکا خواستار پیگرد قضایی تمامی پرونده‌ های مهاجرت غیرقانونی به آمریکا شد و بر همین اساس با تصمیم دولت از نیمه ماه آوریل تا پایان ماه می حدود 2 هزار کودک از خانواده‌ هایشان که به مهاجر غیرقانونی محسوب می‌ شوند، جدا شده‌ اند.

 

wire-3345610-1529373825-16_634x422

 

متخصصان پزشکی نیز نسبت به آسیب روحی و روانی وارد شده به این کودکان هشدار داده‌ اند.

اما ترامپ بدون توجه به این انتقادها در توییتی «بی ثباتی سیاسی» در آلمان را متاثر از ورود گسترده مهاجران دانست و نوشت که افزایش جرم و خشونت در آلمان در راه است و ما نمی‌ خواهیم این اشتباه اروپا را تکرار کنیم.

در پاسخ به این ادعای رئیس جمهور آمریکا، وزارت کشور آلمان با انتشار آمار اعلام کرد که با وجود ورود 1.6 میلیون مهاجر جنگ زده خاورمیانه‌ ای از سال 2014 تاکنون، سطح جرم و جنایت در این کشور در پایین‌ ترین سطح در 30 سال گذشته قرار دارد.

دولت آمریکا اجرای سیاست «مدارای صفر» را که به جداسازی کودکان مهاجران غیرقانونی از خانواده‌ هایشان شده ناشی از کوتاهی دولت‌های قبلی در حفاظت از مرز و جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی دانسته و خواستار موافقت نمایندگان دموکرات کنگره با کمک مالی برای احداث دیوار حایل میان آمریکا و مکزیک شده است.

در مقابل دموکرات‌ ها هم رئیس جمهور را متهم به استفاده از کودکان به عنوان گروگان‌ در جریان اختلافات سیاسی در خصوص مهاجرت متهم کرده‌ اند و از تلاش ترامپ برای سخت کردن قوانین مهاجرتی انتقاد کرده‌ اند.

در همین حال، دفتر امور حقوق بشری سازمان ملل متحد نیز از ترامپ خواسته تا آن چه که «سیاست غیرقابل قبول» خوانده، متوقف کند.

«لورا بوش» همسر رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز در واکنش به اقدام دولت آمریکا در قبال مهاجران غیرقانونی در واشنگتن پست نوشت: «این سیاست مدارای صفر «بی‌ رحمانه» است. این سیاست «غیراخلاقی» است و قلب مرا به درد می‌ آورد.»

در برابر انتقادهای فزاینده از سیاست مدارای صفر، ترامپ گفته است که شاید در صورت تامین بودجه دیوار مکزیک، اجرای سیاست جداسازی کودکان از والدینشان را متوقف کند.

بحران در دولت آلمان

در حالی دولت ترامپ درگیر سیاست مدارای صفر شده است که دولت «آنگلا مرکل» هم به شکل دیگری درگیر بحران پناهجویان است و اختلاف بر سر موضوع پناهجویان، دولت ائتلافی آلمان را هم تهدید می‌ کند. 

احزاب دموکرات‌ مسیحی و سوسیال‌ مسیحی آلمان از هفته گذشته بر سر نحوه برخورد با موضوع پناهجویی به شدت دچار اختلاف شده‌ اند. «هورست زهوفر» وزیر کشور و رئیس حزب سوسیال‌ مسیحی می‌ گوید پناهجویانی که مشخصات آنها در دیگر کشورهای اروپایی ثبت شده، باید در مرز آلمان متوقف و از ورود آنها به این کشور جلوگیری شود. آنگلا مرکل صدراعظم و رئیس حزب دموکرات‌ مسیحی این موضع را رد و بر لزوم یافتن راه‌ حل‌ هایی با مشارکت دیگر کشورهای اروپایی تاکید می‌کند.

 

44162254_303

 

در حالی که حزب سوسیال‌ مسیحی آلمان که وزارت کشور را در اختیار دارد، پذیرفته که بازگرداندن پناهجویان از مرز را به صورت گام به گام اجرا کند و صدراعظم آلمان هم دو هفته مهلت دارد که برای مشکل پناهجویی راه حلی در سطح اروپا بیابد، در رسانه‌ ها حتی از احتمال شکست مذاکرات، شکست دولت و برگزاری انتخابات مجدد سخن به میان آمده است.

صدراعظم و وزیر کشور آلمان به عنوان سران دو حزب مسیحی این کشور که در دولت ائتلافی حضور دارند، در اختلاف بر سر پذیرش یا رد پناهجویان تازه‌ وارد به توافقی موقت رسیده اند. بر اساس توافق دموکرات‌ مسیحی‌ ها (حزب مرکل) و شاخه این حزب در بایرن و سوسیال‌ مسیحی‌ ها به ریاست وزیر کشور، بازگرداندن پناهجویان در مرز آلمان گام به گام به اجرا گذاشته می‌ شود؛ نخست از ورود پناهجویانی که ورود آنها به آلمان ممنوع شده، جلوگیری می‌ شود.

به گفته یک سخنگوی وزیر کشور آلمان، این دسته از پناهجویان تاکنون می‌ توانستند وارد آلمان شوند، اما ممکن بود تا بررسی تقاضای پناهجویی‌ شان بازداشت شوند.

در مقابل صدراعظم آنگلا مرکل حدود 10 روز (تا آخر ماه ژوئن) مهلت دارد راه‌ حلی اروپایی برای مشکل پناهجویی در آلمان بیابد. مرکل می‌ گوید با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا رایزنی و نتایج را در روز یکم ژوئیه اعلام خواهد کرد.

روزنامه «دی ولت» آلمان به نقل از دیپلمات‌ های ارشد اتحادیه اروپا می‌ نویسد: مرکل قصد دارد در آستانه نشست سران اتحادیه، نشستی فوق‌ العاده با مقام‌ های ایتالیا، اتریش و چند کشور دیگر برگزار کند. بر این اساس، اقدامات جامع علیه مهاجرت غیرقانونی به اروپا محور این نشست خواهد بود.

اگر تلاش‌ های مرکل تا زمان نشست سران اتحادیه اروپا – پایان ژوئن – نتیجه‌ بخش نباشد، از ورود پناهجویان به خاک آلمان به صورت گسترده ای جلوگیری خواهد شد.

بر اساس نتایج یک نظرسنجی، در صورتی که سوسیال‌ مسیحی‌ ها نتوانند خواسته‌ های خود مبنی بر بازگرداندن پناهجویان از سر مرزها را به کرسی بنشانند، تقریبا 71 درصد از مردم ایالت بایرن موافق خروج این حزب از دولت ائتلافی هستند؛ موضوعی که به شکست دولت ائتلافی و انتخابات مجدد خواهد انجامید.

ایالت بایرن در جنوب آلمان، خانه حزب سوسیال‌ مسیحی است و این حزب تنها در این ایالت فعالیت می‌کند.

مشکلات ناشی از بحران پناهجویی در آلمان و سیاست «درهای باز» مرکل در سال‌ های اخیر، بر نتایج انتخابات سراسری 2017 تاثیر منفی شدیدی گذاشت و موجب تقویت احزاب راستگرای بیگانه ستیز و پوپولیستی شد.

این در حالی است که به زودی انتخابات ایالتی در بایرن برگزار می‌ شود و هورست زهوفر و حزبش تلاش می‌ کنند با اتخاذ سیاست‌ های سختگیرانه در قبال پناهجویان، موضع خود را در انتخابات پیش رو تقویت کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.