حمله بی ‌سابقه سیاستمداران آلمان به سیاست ‌های رئیس جمهور آمریکا به عنوان اصلی اخبار رسانه های غربی تبدیل شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: آلمان حمله بی سابقه ای به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا داشته و سیاست های «کوته بینانه» وی را عامل «تضعیف غرب» و آسیب رساندن به منافع اروپا خوانده است.

انتقادات تند و تیز «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان پس از پایان نخستین سفر خارجی رئیس جمهور آمریکا و بازدید از عربستان سعودی، سرزمین های اشغالی، بلژیک و ایتالیا مطرح شد.

یکی از علل اصلی ناراحتی آلمان  به دلیل عدم قول ترامپ برای پایبندی به پیمان آب و هوایی ۲۰۱۵ پاریس است که دولت اوباما آن را امضا کرده بود.

زیگمار گابریل که علاوه بر وزیر خارجه، معاون مرکل هم هست، با صراحت هر چه بیشتری وارد میدان شده و نقش رهبری آمریکا به ریاست جمهوری ترامپ را در نمایندگی کردن «ارزش ‌های غربی» زیر سوال برده است. او همزمان اقدامات ترامپ را که باعث «تضعیف غرب» شده‌ اند، مورد انتقادهایی بی‌ سابقه قرار داده است.

این سیاستمدار سوسیال دموکرات پس از دیدار با نمایندگان سازمان ‌های بین ‌المللی در رابطه با بحران پناهجویی، از غیاب آمریکا به عنوان ملتی مهم سخن گفت و افزود، مسئله آخر هفته گذشته فقط بر سر ناموفق بودن اجلاس گروه هفت نبود، بلکه «این متاسفانه نشانه‌ ای بود از تغییر مناسبات قدرت در جهان».

معاون صدراعظم آلمان تاکید کرد: «غرب اینک اندکی کوچک ‌تر شده است.»

او پیش از هر چیز دولت ترامپ را متهم کرد که منافع ملی را بر فراز نظم جهانی قرار می‌ دهد.

گابریل گفت: «آمریکا کشوری است که در گذشته نقش رهبری را برعهده گرفته بود اما حالا چه؟»

گابریل همچنین نخستین سفر خارجی ترامپ در مقام رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی را نشانه ‌ای فاجعه‌ بار ارزیابی کرد و افزود: «ترامپ در این سفر یک قرارداد میلیاردی تسلیحاتی بسته و سخنی از وضعیت حقوق بشر در عربستان بر زبان نیاورده است.»

معاون صدراعظم آلمان همچون شخص صدراعظم، نقش قوی ‌تر اروپا را پیامد ضروری سیاست آمریکا می ‌داند و در همین رستا می گوید: «باور عمیق دارم که بایستی به عنوان اروپایی نیرومندتر شویم و تمام توان ‌مان را در این راستا به کار گیریم تا روزی دوباره آمریکا را به ایده غرب بازگردانیم.»

گابریل تصریح کرد: «ما در حال تجربه این امر هستیم که در پا پس کشیدن یکی از قراردادهای بین‌ المللی، دیگران وارد می‌شوند، مثلا چین.»

گابریل افزود: «اگر اروپایی ‌ها امروز قاطعانه در برابر او نایستند، موج مهاجرت به اروپا ابعادی وسیع‌ تر خواهد یافت. چنانچه کسی در برابر این سیاست آمریکا نایستد، خود را شریک جرم کرده است.»

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز پیشتر در روز یکشنبه هشدار داده بود که آمریکا و انگلیس ممکن است دیگر شرکای به طور کامل قابل اعتمادی نباشند.

خشم و غضب آلمان پس از اجلاس گروه هفت که در آن ترامپ از حمایت آمریکا از معاهده آب و هوایی پاریس سر باز زد، غلیان کرده است.

ترامپ چند روز پیش از این اجلاس در عربستان سعودی بزرگترین قرارداد تسلیحاتی آمریکا در تاریخ این کشور به ارزش 110 میلیارد دلار برا فروش تسلیحاتی چون تانک و سیستم های ضد موشکی طی دهه آینده امضا کرد.

گابریل در روز دوشنبه گفت که «هر کسی که شتاب تغییرات آب و هوایی را با تضعیف حفاظت از محیط زیست افزایش دهد، و کسی که سلاح های بیشتری در مناطق جنگی به فروش می رساند و کسی که نمی خواهند به لحاظ سیاسی درگیری ها را حل و فصل کند، صلح در اروپا را در معرض خطر قرار می دهد.»

گابریل گفت: «ما اروپایی ها باید برای حفاظت بیشتر از آب و هوا، صادرات سلاح های کمتر و کاهش درگیری ها تلاش کنیم، در غیر این صورت خاورمیانه و شرق آفریقا می تواند با بی ثباتی بیشتری مواجه شود.»

انتقادات تند آلمان از واشنگتن که به طور سنتی یک متحد نزدیک این کشور است، بسیار غیر معمول بود و در حالی بیان شد که روابط دو کشور به طور فزاینده ای رو به سردی می رود.

هنگامی که ترامپ در ژانویه امسال کار خود را به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا آغاز کرد، مرکل گفت که همکاری با وی بر اساس ارزش های مشترک دموکراتیک خواهد بود.

رابطه بین مرکل و ترامپ در تضاد با روابط گرم بین او و «باراک اوباما» است. رئیس جمهور قبلی آمریکا در هفته گذشته به شهر «برلین» سفر کرد تا در یک کنفرانس کلیدی پروتستان ها شرکت کند.

حضور اوباما در این کنفرانس با حضور مرکل در روز پنجشنبه ساعاتی قبل از دیدار وی با ترامپ در شهر «بروکسل» در اجلاس سران ناتو صورت گرفت.

در اجلاس ناتو ترامپ 23 عضو از 28 عضو از جمله آلمان را به دلیل عمل نکردن به تعهدات مالی خود به این سازمان مورد انتقاد قرار داد.

مرکل پس از نشست ناتو و گروه هفت در یک تجمع انتخاباتی در جنوب آلمان گفت که «زمان وابستگی کامل به دیگران به پایان رسیده است. من این مسئله را در چند روز گذشته تجربه کرده ام.»

او گفت: «ما اروپایی ها باید سرنوشت مان را خودمان تعیین کنیم. دوستی ما با آمریکا، انگلیس، رابطه همسایگی ما با روسیه و همچنین با دیگر کشورها البته باید به حساب آید. اما ما باید بدانیم، باید برای آینده مان خودمان مبارزه کنیم.»

یک روز پس از آن که صدر اعظم آلمان از انگلیس و آمریکا انتقاد کرد، انگلیس به آن واکنش نشان داد. «آمبر رود» وزیر کشور انگیس در این خصوص گفت: «امیدواریم زمانی که از اتحادیه اروپا خارج می ‌شویم متحدی نزدیک برای این اتحادیه باقی بمانیم.

وی که با بی بی سی گفت‌ و گو می ‌کرد، افزود: «ما در عین این که درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مذاکره می ‌کنیم، درصددیم در امور امنیتی و دفاعی برای اروپا شریکی قوی باشیم و امیدواریم در تجارت هم همین ‌گونه باشد.»

در اظهارنظری جداگانه «سیلوی گولارد» وزیر دفاع فرانسه گفت که اظهارات ترامپ در ناتو می تواند تلاش ها در جهت یک سیاست مشترک دفاعی اروپایی را افزایش دهد.

درحالی که انتخابات آلمان در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد، «مارتین شولتز» رهبر مخالفان این کشور ترامپ را متهم کرده که وی قصد داشته مرکل را در بروکسل سرافکنده کند. شولتز نگفت به کدام حادثه اشاره دارد اما رئیس جمهور آمریکا را متهم کرد که مانند یک رهبر مستبد رفتار می کند و می ‌خواهد «دیگران را تحقیر کند».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.