در آستانه نشست سنگاپور باید بگوییم، ترامپ استاد مذاکرات نیست؛ بلکه او یک کلاهبردار و شیاد است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: چند روز دیگر یکی از افسانه‌ های سخت سیاست کنونی به بوته آزمایش گذاشته می‌ شود: افسانه دونالد ترامپ «استاد مذاکره‌ کننده». این افسانه زمانی نشان داده شد که روز پنجشنبه «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در سخنانی پس از ضیافت شام از حاضران خواست «تصور کنند ترامپ در حال انجام فرآیند برگزیت» است. وزیر  خارجه انگلیس درباره رئیس جمهور آمریکا این گونه گفت که وی در حال انجام کار دشواری است. 

جانسون صرفا در حال تکرار سخنان طولانی مدت ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر این بود که او مهارت های زیادی در مذاکرات ژئوپلیتیک دارد. ترامپ وقتی کاندیداتوری خود را در سال 2015 اعلام کرد، گفت که: «ما به یک رهبر نیاز داریم که هنر معامله را بداند.»

در روز سه‌ شنبه ترامپ فرصت خواهد داشت در دیدار رو در رو با «کیم جونگ اون» رهبر کره‌ شمالی استعداد خودستایی خودش را به معرض نمایش بگذارد و در آن روز این دو شخصیت غیر قابل پیش‌ بینی با زرادخانه‌ های هسته‌ ای وحشتناک خود قرار است با یکدیگر بیشتر آشنا شوند. اولین واکنش کسانی که صلح را به جنگ ترجیح می‌دهند - حتی کسانی که از دیدن دیکتاتوری موروثی کره شمالی منزجر می‌ شوند - این است که برای این دو رهبر آرزوی موفقیت کنند. گفت و گو بهتر از جنگ است. شما با دشمنان خود و نه دوستان خود صلح می‌ کنید. مشارکت همیشه بهتر از انزوا است.

اگر هر رئیس‌ جمهوری غیر از ترامپ اکنون در دفتر بیضی شکل کاخ سفید بود، تمام این استدلال‌ ها منطقی می‌ شد. آن گونه که شواهد نشان می دهد، جلسه سه‌ شنبه در سنگاپور حس بدبینی مفرطی را تحریک می‌ کند و بیشتر آن به این واقعیت مربوط است که دونالد ترامپ به عنوان یک معامله‌ گر، سابقه بدی دارد.

دو ضعف در آستانه نشست سنگاپور به وضوح نمایان است. ترامپ بر عکس کیم وارد جزئیات نمی‌ شود. رهبر کره‌ شمالی می‌ گوید کاملا بر جزئیات فنی برنامه هسته‌ ای کشورش اشراف دارد. مساله دیگر اینکه ترامپ به سختی انگیزه‌ ای جز پول را درک می‌ کند. همین منجر می‌ شود که او نداند در سیاست چه چیزی ممکن یا غیر ممکن است.

هیچ کدام از اینها فرضیه نیست. بر اساس یک معیار، مدیریت مذاکرات با پیونگ‌ یانگ توسط ترامپ یک فاجعه بوده است. در حقیقت او یکی از ارزشمندترین گزینه‌ های معاملاتی آمریکا - جلسه‌ ای با شرایط یکسان با رئیس‌ جمهور آمریکا - را به هدر داد و چیزی هم به نفع خود نگرفت. کره شمالی 25 سال برگزاری چنین نشستی و مشروعیت حاصل از آن را طلب می کرد.

خطر آشکار است. کره‌ شمالی ها ترامپ را به بازی خواهند گرفت. آنها قطعا کتاب «هنر معامله» ترامپ را خوانده اند و می‌ دانند که چطور او را به بازی بگیرند. ترامپ با بی توجهی به مشاورانش، بی برنامگی و آماده نشدن برای نشست و بدون نیم نگاهی به جزئیات در آستانه شکست قرار دارد و حتی به این مساله واقف نیست.

این به احتمال زیاد مهم‌ ترین مشکل را برایمان به ارمغان می‌ آورد. بیایید بگوییم کیم عقب‌ گرد معناداری نمی‌ کند. آیا کسی می‌ تواند تصور کند که ترامپ قبل از انتخابات میان دوره ای نوامبر، از نشست سنگاپور بدون پیروزی بیرون بیاید و اذعان کند که «ما تمام تلاش خودمان را انجام دادیم اما موفق نشدیم؟» این ستاره تلویزیونی سابق هم‌ اکنون فیلمنامه مصوری از : مصافحه‌ ها و امضاها و بعد هم گفت‌ و گو درباره یک پیشرفت تاریخی و یک جایزه صلح نوبل را تدارک دیده است.

به عبارت دیگر، حتی اگر او امتیازات خاصی از کیم نگیرد، در عمل می‌ گوید که چنین کرده است. او کاری را می‌ کند که همواره کرده است حتی در زمانی که به عنوان یک دلال معاملات ملکی می کرد: او شکست را جای پیروزی جا می‌ زند. این باعث می‌شود تا کیم حتی پیش از آغاز نشست سه‌ شنبه پیروز باشد. او می تواند سلاح های هسته ای را به عنوان جایزه نزد خود نگاه دارد.

ترامپ استاد گفت و گو نیست؛ او یک کلاهبردار است. ما باید همچنان در گارد خود باقی بمانیم زیرا جهان همچنان در خطر بازیچه شدن است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.