سفر رئیس جمهوری ایران به چین و حضور او در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شرایطی صورت می‌ گیرد که بازار بحث و مذاکره بر سر توافق هسته‌ ای ایران داغ است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد چین امروز شنبه نشست امنیتی منطقه ای دو روزه را با حضور ایران، روسیه و دیگر متحدان در حالی افتتاح می کند که تنش ها با آمریکا بر سر تجارت و اقدام واشنگتن در خروج از توافق هسته ای ایران افزایش یافته است. 

در حالی که رهبران جهانی برای حضور در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز جمعه وارد شهر ساحلی «چینگ دائو» شدند، خودروهای ون زرهی در خیابان های این شهر مستقر شده اند. 

«ولادیمیر پوتین» و «حسن روحانی» روسای جمهوری روسیه و ایران میهمانان ویژه «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین هستند. «ممنون حسین» رئیس جمهور پاکستان و «نارندرا مودی» نخست وزیر هند نیز در این اجلاس حضور دارند.

اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای پس از آن برگزار می شود که ترامپ از توافق بین المللی 2015 با ایران خارج شده است. 

تحلیلگران می گویند گرچه رسما در دستور کار اعلام نشده، اما محور اصلی گفت و گوهای امسال می تواند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای باشد. 

جمهوری اسلامی ایران خواستار عضویت در سازمان همکاری شانگهای است و از 10 سال پیش تاکنون در این رابطه تلاش می‌ کند. در حال حاضر ایران به عنوان ناظر در نشست‌ های سازمان همکاری شانگهای شرکت می کند. تقاضای عضویت در سازمان همکاری شانگهای تاکنون با اشاره به تحریم‌ های ایران از سوی سازمان ملل متحد توسط اعضای این سازمان پذیرفته نشده بود.

«علی واعظ» کارشناس مسائل ایران معتقد است که پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ ای، موقعیت مناسبی است که به ایران حق عضویت کامل در این سازمان داده شود.

«داون مورفی» استاد مطالعات امنیت بین الملل در کالج «جنگ هوایی» می گوید: «حال که آمریکا از برجام خارج شده، اعضای سازمان همکاری شانگهای ممکن است برای نشان دادن حمایتشان از تهران و توافق هسته ای به ایران عضویت کامل را اعطا کنند.»

سفر روحانی به چینگ‌ دائو و حضور او در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شرایطی صورت می‌ گیرد که بازار بحث و مذاکره بر سر توافق هسته‌ ای و تحریم‌ های ایران داغ است. نشست سران سازمان همکاری شانگهای در عین حال امکان گفت‌ و گو و مذاکره روحانی با سران کشورهای آسیایی را فراهم می‌آورد. به عنوان نمونه، دیدار با شی جین پینگ قطعی است. احتمال دیدار روحانی با پوتین نیز در حاشیه این همایش منتفی نیست.

«الی گرانمایه» عضو شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا می گوید: «زیرساخت‌ های مالی چین برخلاف کشورهای اروپایی از استقلال بیشتری نسبت به آمریکا برخوردار است و از این رو، کمتر می‌ تواند از مجازات‌ های اقتصادی آمریکا آسیب ببیند.»

تنش بر سر توافق هسته ای ایران در حالی در سر خط خبرها قرار گرفته که ترامپ و رهبر کره شمالی برای دیدار در سنگاپور آماده می شوند.

اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روزهای شنبه و یکشنبه، 9 و 10 ژوئن (19 و 20 خرداد) در چینگ‌ دائو  برگزار می‌ شود.

به موازات برگزاری نشست سران سازمان همکاری شانگهای، کشورهای عضو گروه 7 نیز روز جمعه و شنبه در کانادا نشست دارند. یکی از موضوع‌های اجلاس کشورهای عضو گروه 7، تحریم‌ های ثانویه آمریکا در ارتباط با توافق هسته‌ ای است. تحریم‌های ثانویه ناظر بر مجازات شرکت‌ های خارجی است که با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند. افزون بر آن باید به سفر اروپایی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرد. نتانیاهو در هفته جاری به سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس سفر کرد. تلاش نتانیاهو در جریان این سفر اروپایی افزایش فشار بر ایران بود که نتیجه ای نداشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.