جابجایی های اخیر در نیروهای مسلح کره شمالی را می توان پیامی مثبت برای نشست قریب الوقوع در سنگاپور دانست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: یک مقام دولت آمریکا گزارش داد که سه مقام ارشد نیروهای مسلح کره شمالی جابجا شده‌ اند.

این مقام دولت آمریکا که نام او نیز فاش نشده، در واکنش به گزارش منتشر شده در خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، به رویترز می‌ گوید این احتمال وجود دارد که تصمیم اخیر در جابجایی نیروهای مسلح در ارتباط با رویکرد تازه «کیم جونگ‌ اون» رهبر کره شمالی، در قبال همسایه جنوبی و آمریکا گرفته شده باشد.

کاخ سفید، سازمان سیا، وزارت خارجه و جامعه اطلاعاتی آمریکا هنوز به این گزارش‌ ها واکنش نشان نداده‌ اند.

پیشتر رسانه‌ های ژاپن و کره جنوبی نیز به‌ نقل از منابع خبری گزارش دادند که فرماندهان اصلی نیروهای مسلح کره شمالی، در آستانه دیدار میان رهبر آن کشور و رئیس‌ جمهور آمریکا، «تغییر کرده‌ اند».

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از یک منبع خبری که نامش فاش نشده، گزارش داده بود در حال حاضر هر سه فرمانده اصلی نیروهای مسلح کره شمالی، از جمله وزیر نیروهای مسلح خلق کره (وزارت دفاع) و فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح تغییر کرده‌ اند.

«پاک یونگ سیک» وزیر دفاع، رئیس ستاد ارتش و رئیس دفتر سیاسی ارتش عالی رتبه ترین مقام تغییر یافته است.

یونهاپ گزارش داده است که وزیر دفاع تازه «چهره میانه‌ روتری» به شمار می‌ رود.

روزنامه آساهی‌ ژاپن نیز گزارش داده بود که چهره میانه‌ رویی جایگزین وزیر دفاع کره شمالی شده‌ است.

این تغییرات پس از آن صورت می‌ گیرد که رسانه‌ های رسمی کره شمالی، ماه پیش از تغییر فرمانده دفتر سیاسی ارتش خبر داده بودند. آساهی نیز تاکید کرده که رئیس تازه دفتر سیاسی ارتش که پیشتر شهردار پیونگ‌ یانگ بود «چهره میانه‌ رویی» به شمار می‌ رود.

خبرگزاری دولتی کره جنوبی به نقل از منبع خبری خود می‌ گوید «به‌ نظر می‌ رسد رهبر کره شمالی، در حالی‌که روابط دو کره در حال دگرگونی‌ است، چهره‌ های تازه‌ ای را انتخاب کرده است، چرا که فرماندهان پیشین از انعطاف‌ پذیری برخوردار نبودند.»

از طرف دیگر جابجایی‌ ها ممکن است در ارتباط با موضوع خلع سلاح هسته‌ ای پیونگ‌ یانگ نیز باشد. این احتمال مطرح شده که فرماندهانی که تغییر کرده‌ اند، مخالف خلع سلاح بودند.

یک مقام امنیتی دیگر به یونهاپ گفت که تغییرات ممکن است در پیوند با جابجایی‌ های نسلی صورت گرفته باشد؛ زیرا تمامی چهره‌ های تازه، جوان‌ تر از کسانی هستند که تاکنون فرماندهی نظامی کره شمالی را در دست داشتند. مقام های سابق، »پاک»، «ری» و «کیم» به ترتیب 68، 81 و 77 ساله بودند.

وزارت دفاع کره شمالی مسئول امور لجستیک و پرسنل نیروهای مسلح کره شمالی‌ است. ستاد مشترک ارتش آن کشور بر عملیات، از جمله عملیات جنگی نظارت می‌ کند. دفتر سیاسی ارتش کره شمالی نیز رهبری سیاسی نیروهای مسلح را برعهده دارد.

کره شمالی در اوایل سال 2018 اعلام کرد که به نشانه نزدیکی روابط دیپلماتیک با کره جنوبی و آمریکا، محل انجام آزمایش‌ های هسته‌ ای این کشور را تخریب می‌ کند.

رهبر کره شمالی پیشتر گفته است به نوعی از عاری سازی منطقه از تسلیحات هسته‌ ای پایبند است. اما ظاهرا بسیاری در ارتش این کشور بر این باورند که داشتن تسلیحات هسته‌ ای برای بقای حکومت کره شمالی ضروری است.

قرار است هفته آینده کیم جونگ اون با دونالد ترامپ در سنگاپور دیدار کند.

با توجه به هزینه بالای اقامت هیئت کره شمالی در سنگاپور، کارزار بین‌ المللی مبارزه با سلاح‌ های هسته‌ ای (آیکن) گفته است که حاضر است هزینه اقامت در هتل مقامات کره شمالی را تقبل کند.

این کارزار که سال گذشته برنده جایزه صلح نوبل شده، گفته که این هزینه از پولی پرداخت می‌ شود که بابت جایزه نوبل دریافت کرده است.

دولت سنگاپور هم گفته بود که بخشی از هزینه اقامت هیئت کره شمالی را می‎ پردازد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.