تدارکات برای برگزاری دیدار رهبر کره شمالی و رئیس جمهور آمریکا همچنان در حال انجام است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد وزیر دفاع آمریکا می‌ گوید رفع و تعلیق تحریم‌ های فعلی علیه کره شمالی، تنها پس از آن صورت می‌ گیرد که این کشور گام‌ های بازگشت‌ ناپذیر و روشنی به‌سوی خلع سلاح هسته ای بردارد.

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا امروز یکشنبه تاکید کرد آمریکا به اعمال فشار به کره شمالی تا زمانی که این کشور به صورت آشکار و قطعی از برنامه هسته‌ ای خود چشم پوشی کند، ادامه خواهد داد. 

ماتیس اندکی پیش از دیدارهای سه‌ جانبه با وزیران دفاع ژاپن و کره جنوبی در مجمع سالانه مربوط به مسائل دفاعی و اطلاعاتی در آسیا به خبرنگاران گفت: «در بهترین وضع، مسیر ناهمواری پیش رو خواهد بود.»

از اکتبر سال گذشته تاکنون که سه وزیر در جریان نشستی در فیلیپین دیدار کردند، نخستین بار است که در یک نشست سه‌ جانبه گرد هم می‌ آیند. نشست‌ های فعلی در هتل «شانگری‌ لای» سنگاپور انجام می‌ شود، جایی که انتظار می‌ رود یکی از مراکز اصلی مذاکرات و دیدارهای 22 خرداد باشد.

این در حالی است که وزیر دفاع سنگاپور روز گذشته اعلام کرد که این کشور بخشی از هزینه‌ های دیدار آتی رهبران آمریکا و کره‌ شمالی را که به میزبانی کشورش برگزار می‌ شود، پرداخت خواهد کرد. «نگ انگ هن» وزیر دفاع سنگاپور در گفت‌ و گو با خبرنگاران اظهار داشت که این هزینه‌ ای است که مایلیم بپردازیم تا نقش کوچکی در این دیدار تاریخی داشته باشیم. 

ماتیس در ادامه سخنانش در سنگاپور افزود: «ما به اجرای قطعنامه‌ های شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه خواهیم داد و تا زمانی که کره شمالی نشان دهد که تدابیر قابل اثبات و غیر قابل برگشتی را در راستای خلع سلاح هسته‌ ای اتخاذ کرده است، نرمشی در کار نخواهد بود.»

جیمز ماتیس ادامه داد: «ما باید موضع مستحکم، متحد و دفاعی خود را حفظ کنیم، در آن‌ صورت است که دیپلمات‌ های ما می‌ توانند در این بازه زمانی حیاتی، در موضع قوی ای در مذاکرات شرکت کنند.»

به‌ نظر می‌ رسد آمریکا خواستار خلع سلاح هسته ای کره شمالی و سپس لغو تحریم‌ هاست؛ در حالی‌ که گفته شده کره شمالی خواستار روندی گام‌ به‌ گام است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بعد از موضع گیری‌ های متناقض روز جمعه اعلام کرد 12 ژوئن (22 خرداد) در سنگاپور با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دیدار می‌ کند. وی پس از دیدار با «کیم یانگ‌ چال» از مشاوران کلیدی رهبر کره شمالی به خبرنگاران گفت دیدار دو طرف طبق همان زمان‌ بندی قبلی در سنگاپور برگزار خواهد شد.

در همین راستا هیئت آمریکایی دور سوم مذاکرات مربوط به آماده سازی مقدمات لازم برای دیدار  ترامپ با کیم جونگ اون را با مقام های پیونگ یانگ در روستای مرزی «پانمونجون» انجام داده است.

مذاکرات روز شنبه از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر به وقت محلی برگزار شد.

هیئت آمریکایی به ریاست «سونگ کیم» سفیر آمریکا در فیلیپین مذاکراتی را با هیئت کره شمالی به ریاست «چو سون هوی» معاون وزیر خارجه این کشور داشته است.

مذاکرات قبلی دو طرف طی روزهای یکشنبه و چهارشنبه هفته گذشته در همین روستا برگزار شده بود.

رئیس هیئت آمریکایی در این باره گفت: مذاکرات در مسیر درستی حرکت می کند ولی هنوز کارهای زیادی باقی مانده است که باید پیش از برگزاری نشست رهبران آمریکا و کره شمالی انجام شود.

مقام های دو کشور طی هفته گذشته نیز مذاکرات دیگری را در سنگاپور و نیویورک انجام داده اند تا مقدمات اولیه این نشست را فراهم کنند.

بازگشت دوباره به میز مذاکرات سنگاپور با استقبال کره شمالی و مهم‌ ترین کشور متحد آن یعنی چین روبرو شده‌ است.

وزیر دفاع کره جنوبی نیز گفته است با در نظر گرفتن رفتارهای پیشین کره شمالی ترجیح می‌ دهد همچنان با «احتیاط» به آینده و رخدادهای پیش‌ رو بنگرد.

«سانگ یانگ‌ مو» افزوده است «می‌ شود انتظار آینده روشنی را داشت، و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.» 

وزیر دفاع ژاپن نیز حمایت خود را از مذاکرات سنگاپور اعلام کرده، اما خواستار مطرح شدن موضوع موشک‌ های بالیستیک و نیز شهروندان ربوده‌ شده خود توسط کره شمالی شده‌ است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.