وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در تیراندازی نظامیان صهیونیستی به سمت شرکت کنندگان در تظاهرات «بازگشت» در نوار مرزی غزه با سرزمین های اشغالی 3 فلسطینی به شهادت رسیدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در تیراندازی نظامیان صهیونیستی به سمت شرکت کنندگان در تظاهرات «بازگشت» در نوار مرزی غزه با سرزمین های اشغالی 3 فلسطینی به شهادت رسیدند.

برخی فلسطینی های شرکت کننده در تظاهرات امروز موفق شدند بخشی از سیم های خاردار مرزی را از بین برده و شکافی در آن ایجاد کنند.

نیروهای رژیم اشغالگر به شکل گسترده به سمت فلسطینی ها گاز اشک آور شلیک کردند و تک تیراندازن صهیونیستی نیز فلسطینی ها را هدف قرار دادند.

وزارت بهداشت فلسطین همچنین تأکید کرد که بیش از 170 فلسطینی نیز در تظاهرات امروز زخمی شدند.

در همین حال، «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تظاهرات بازگشت در نوار مرزی غزه شرکت کرد.

همچنین نظامیان رژیم اسرائیل امروز با یورش به تظاهرات فلسطینیان که پس از اقامه نماز جمعه در منطقه «نابلس» در «کرانه باختری» در حمایت از راهپیمایی مسالمت آمیز «بازگشت بزرگ» در نوار غزه برگزار شد، به سوی معترضان گلوله پلاستیکی ، جنگی و گاز اشک آور شلیک کردند.

تا کنون گزارشی در خصوص زخمی‌های احتمالی حمله نظامیان رژیم اسرائیل به معترضان فلسطینی منتشر نشده است.

گفتنی است مردم فلسطین از تاریخ 30 ماه مارس گذشته در مرز غزه با سرزمین های اشغالی فلسطین در راهپیمایی بازگشت بزرگ به مناسبت چهل و دومین سالگرد «روز زمین» شرکت می کنند.

از ابتدای برگزاری راهپیمایی حق بازگشت تا کنون 42 فلسطینی به‌ ضرب گلوله نظامیان رژیم اسرائیل به‌ شهادت رسیده و بیش از 5 هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

در تحولی دیگر، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز طی بیانیه‌ای بر ضرورت محاکمه نظامیان اسرائیل که معترضان غیرنظامی فلسطینی در راهپیمایی مسالمت آمیز «بازگشت بزرگ» در مرز نوار غزه با سرزمین های اشغالی را هدف قراداده و به عمد مى کشند، تاکید کرد.

این نهاد سازمان ملل همچنین خواستار توقف قتل و کشتار فلسطینیان در غزه و خودداری نظامیان اسرائیل از به کارگیری زور و قدرت بی‌رویه علیه آنها و بازخواست و مجازات عاملان شهادت فلسطینیان در جریان این راهپیمایی‌ها شد.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در این بیانیه، تیراندازی نظامیان اسرائیل به سمت شرکت‌کنندگان در تظاهرات «بازگشت بزرگ» در نوار مرزی غزه که به شهادت 42 فلسطینی و جراحت 5500 نفر دیگر منجر شده است، را محکوم کرده و آن را نقض آشکار کنوانسیون چهارم ژنو دانسته است.

«زید رعد حسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در واکنش به استفاده نیروهای امنیتی رژیم اسرائیل از زور بیش از حد در برخورد با معترضان فلسطینی اعلام کرد: هر هفته شاهد وقوع موارد استفاده از نیروی مرگبار علیه تظاهرکنندگان غیرنظامی می شویم.

وی درباره شهادت «محمد ایوب» یک نوجوان 14 ساله فلسطینی به ضرب گلوله یک تک تیرانداز اسرائیلی در راهپیمایی بازگشت بزرگ نیز اظهار داشت: تصاویر لحظاتی از کشته شدن یک نوجوان فلسطینی حین فرار از نیروهای امنیتی رژیم اسرائیل بسیار تکان دهنده است.

فلسطینیان قصد دارند راهپیمایی مسالمت آمیز «بازگشت بزرگ» در مرز نوار غزه با فلسطین اشغالی به مناسبت چهل و دومین سالگرد «روز زمین» را تا اواسط ماه آتی ادامه دهند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.