پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش بلومبرگ از انتخابات مجارستان؛

«روز سرنوشت» برای «پدر پوپولیسم اروپا»

امروز انتخابات پارلمانی مجارستان در حال برگزاری است، انتخاباتی سرنوشت ساز برای آینده این کشور و اروپا که نتیجه آن در گروی تصمیم رای دهندگانی است که بر سر ادامه وضعیت کنونی کشورشان در تردید به سر می برند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بلومبرگ گزارش داد قرار است امروز یکشنبه انتخابات پارلمانی در مجارستان برگزار شود. احتمال می‌ رود «ویکتور اوربان» یکی از چهره‌ های پوپولیست و ضد مهاجران در این دور انتخابات بار دیگر پیشی بگیرد.

مردم مجارستان امروز تصمیم خواهند گرفت که آیا این فرد که «پدرخوانده (godfather) پوپولیسم اروپا» لقب دارد، چهار سال دیگر در قدرت بماند یا خیر.

 اوربان انتخابات پارلمانی یکشنبه این کشور را «انتخاب سرنوشت» خوانده است.

ویکتور اوربان دیروز در برابر هزاران حامی خود گفت: «بار دیگر می‌ خواهند کشور ما را بگیرند. احزابی که منافع خارجی ها را تامین می‌کنند، سیاسیونی که به همکاری پول خارجی ایستاده اند، می‌ خواهند حاکمیت کنند و مجارستان را به یک کشور مهاجران تبدیل کنند.»

اوربان تاکید کرد که «لابراتوار های کیمیاگری» چون اتحادیه اروپا، سازمان ملل و «جورج سوروس» میلیاردر آمریکایی برنامه‌ ای را طرح کرده اند که در صورت پیروزی مخالفان سیاسی، سالانه 10 هزار مهاجر را در مجارستان ساکن کنند.

سوروس به عنوان شهروند مجارستان، سازمان‌ های مدنی این کشور را حمایت مالی می‌ کند.

بر اساس سهمیه بندی که در سال 2016 صورت گرفت، قرار شد 120 هزار پناهجویی که از طریق ایتالیا و یونان به اتحادیه اروپا آمده اند، در کشورهای عضو این اتحادیه تقسیم شوند. بر بنیاد این برنامه، مجارستان مکلف شده بود که 1300 تن را بپذیرد.

انتظار می‌رود با پیروزی حزب حاکم «فیدِس»، ویکتور اوربان نخست وزیر کنونی مجارستان، برای سومین دور پیاپی در سمت خود ابقا شود.

بر پایه نظرسنجی‌ ها، در انتخابات امروز یکشنبه حزب حاکم فیدِس با کسب حدود 50 درصد آرا از احزاب رقیب پیشی خواهد گرفت. برخی پیش‌بینی کرده اند که حزب ویکتور اوربان 199 کرسی پارلمان را، که اکثریت دانسته می‌ شود، از آن خود کند.

«آتیلا خوآهاسز» تحلیلگر مسائل سیاسی در بوداپست می گوید: «این یکی از غیرقابل پیش بینی ترین انتخابات ها است. میزان مشارکت بسیار اهمیت دارد.» 

در انتخابات امروز حدود 8.2 میلیون شهروند مجارستانی فراخوانده شده اند که نمایندگان خود را در پارلمان انتخاب کنند. 

منتقدان نخست وزیر راست‌ گرای مجارستان را به فاصله‌ گرفتن از اصول دموکراتیک و حرکت در مسیر استبداد متهم می‌ کنند. اوربان در فاصله سال های 1998 تا 2002 هم ریاست دولت ائتلافی مجارستان را برعهده داشت.

 «ایجاد تغییر»، «اینک نوبت ماست» و «دادن پناه بیشتر به مهاجران» از جمله مهمترین شعارهای اپوزیسیون مجارستان است.

این در حالی است که پیش از برپایی انتخابات از مناظره دولت با مخالفان خبری نبود زیرا اوربان در کل ارزشی برای اپوزیسیون قائل نیست و اعتقاد دارد که مخالفان تهدیدی واقعی برای فیدس، حزب محافظه کار دولت محسوب نمی شوند. 

حزب حاکم حتی برنامه انتخاباتی هم منتشر نکرد. 

حزب محافظه کار طی سال های اخیر همواره از خطری سخن به میان آورده که به اعتقاد رهبرش از ناحیه دشمنانی با نام های مهاجران غیرقانونی و جورج سوروس کشور را تهدید می کنند.

اوربان در صورت پیروزی، مقاومت خود را در برابر کشورهایی چون فرانسه و آلمان که به دنبال ادغام بیشتر اتحادیه اروپا هستند، تشدید خواهد کرد و این امر به نفع اروپا نخواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.