برآورد شده که جنگ تجاری آمریکا و چین 20 درصد از اقتصاد جهان را متاثر خواهد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری شین هوا گزارش داد: در تازه ترین اقدام در تنش تجاری آمریکا و چین، نماینده امور تجاری آمریکا فهرستی از محصولات وارداتی چینی به آمریکا را که مشمول عوارض جدید گمرکی می شوند، منتشر کرد.

حدود 1300 محصول وارداتی از چین مشمول اعمال تعرفه ای 25 درصدی می شود.

نماینده امور تجاری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد این فهرست به ارزش 50 میلیارد دلار، تولیدات بخش های مختلف از جمله دانش هوانوردی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رباتیک و ماشین آلات را شامل می شود. 

این فهرست بلندبالا همچنین شامل اقلامی مانند محصولات پزشکی، تلویزیون و موتورسیکلت می شود.

انتشار این فهرست درست بعد از آن انجام می شود که چین کالاهایی به ارزش حدود 3 میلیارد دلار از آمریکا را در معرض تعرفه های جدید قرار داد که در واکنش به اعمال مالیات بیشتر بر فولاد و آلومینیوم وارداتی به آمریکا بود.

نماینده تجاری آمریکا گفت که این میزان هم در سایه زیانی که براساس تخمین ها به اقتصاد آمریکا وارد می شود و هم برای دستیابی به حذف اقدامات، سیاست ها و عملکردهای زیانبار چین مناسب است.

فهرست نهایی پس از یک دوره 30 روزه و دریافت نظرهای عمومی اعلام خواهد شد.

برنامه اعمال تعرفه نتیجه تحقیقاتی درباره عملکرد چین در زمینه مالکیت محصولات فکری است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سال گذشته دستور انجام آن را داده بود.

شرکت های آمریکایی دو طرف را به تلاش برای حل مسائل از طریق مذاکره تشویق کرده و ابراز نگرانی کرده اند که تهدید به اعمال تعرفه می تواند به جنگی منجر شود که اقتصاد آمریکا را متضرر خواهد کرد.

اقتصاددان ها اخطار داده اند که این اقدام می تواند با تلافی جویی چین روبرو شود که در نهایت به افزایش بهای کالاها در آمریکا منجر خواهد شد.

اتاق بازرگانی آمریکا گفته است دولت به درستی بر احیاء برابری و انصاف در روابط تجاری با چین متمرکز است. با این حال، اعمال مالیات بر محصولات مورد استفاده مصرف کنندگان آمریکایی و اشتغال آفرین ها، راه رسیدن به این هدف ها نیست.

سال گذشته آمریکا کالاهایی به ارزش حدودا 506 میلیارد دلار از چین وارد کرده بود؛ این در حالی است که اقتصاد چین در سال های اخیر از اتکای خود به صادرات کاسته است.

به گفته تحلیلگران «اس اند پی گلوبال ریتینگز» آمریکا مقصد حدودا 15 درصد صادرات چین است که احتمالا اثر تعرفه ها را محدود خواهد کرد.

این گروه گفت که جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان به اعتماد جهانی، رشد اقتصادی و اعتبار مالی لطمه خواهد زد.

تحقیقات دویچه بانک آلمان هم نشان می دهد منافع تجاری آمریکا در چین از آنچه در برآوردهای تجاری دیده می شود، گسترده تر است.

کسری تجاری کالاهای آمریکایی با چین، دلیل اصلی اقدامات اخیر ترامپ است اما آمار، تصویر دقیقی از روابط اقتصادی چین - آمریکا را ارائه نمی کند.

گزارش شده که در سال 2016، 310 میلیون گوشی آیفون فعال در چین بوده اما این آیفون ها در تجارت دوجانبه آمریکا - چین دیده نمی شود.

رخدادهای اخیر بر بازارهای بورس و اوراق قرضه نیز تاثیر گذاشته و بار دیگر بر نگرانی‌ ها از وقوع «جنگ تجاری» میان دو طرف افزوده‌ است.

برآورد شده که جنگ تجاری آمریکا و چین 20 درصد از اقتصاد جهان را متاثر خواهد کرد.

دونالد ترامپ 22 مارس اعلام کرد قصد دارد روی واردات کالاهای چینی عوارض گمرکی وضع کند.

کاخ سفید گفت که مالیات اضافه پیشنهادی بر واردات واکنشی به عملکرد غیرمنصفانه چین در زمینه حقوق مالکیت فکری است.

کاخ سفید می‌ گوید افزایش تعرفه کالاهای چینی برای آن است که آن کشور در روش‌ های خود تغییراتی دهد تا اقتصاد آمریکا از این روند آسیب نبیند.

چین اما این اتهام‌ ها را رد کرده و می‌ گوید آمریکا بر خلاف قوانین سازمان تجارت جهانی عمل کرده‌ است.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفته است که «اعلام تعرفه‌ های جدید از سوی آمریکا، کاملا بی‌ پایه و اساس هستند و بر اساس روش‌ های یک‌ جانبه و حمایت‌ گرایانه اتخاذ شده‌ اند؛ روش‌ هایی که چین شدیدا محکوم کرده و عمیقا مخالف آنها است.»

سخنگوی وزارت بازرگانی چین افزوده است که دولت او «توانایی و اعتماد به نفس کامل دارد تا به اقدامات حمایت‌ گرایانه آمریکا در بخش بازرگانی پاسخ دهد.»

پیش از این، چین تصمیم ترامپ برای اعلام تعرفه‌ های جدید بر واردات فولاد و آلومینیوم را با وضع تعرفه‌ های جدید برای گوشت، میوه و سایر محصولات آمریکایی پاسخ داده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.