اقدامات برای اخراج دیپلمات های روسیه توسط کشورهای غربی و اخراج تلافی جویانه همان تعداد دیپلمات های غربی توسط مسکو یادآور وقایع جنگ سرد در دهه 1940 است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه یو اس ای تودی آمریکا در گزارشی نوشت: روسیه به تلافی اخراج دیپلمات‌ هایش از آمریکا، 60 دیپلمات آمریکایی را اخراج کرده و دستور تعطیلی کنسولگری آمریکا در «سن پترزبورگ» را داده است. وزیر خارجه روسیه گفته «جان هانتسمن» سفیر آمریکا احضار شده و این تصمیم به طور رسمی به او ابلاغ شده است.

آیا جنگ سرد دوم در آستانه وقوع است؟ نه چنین سریع.

اخراج 60 دیپلمات روسی در واکنش به نقش ادعایی روسیه در مسموم کردن «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه سابق در انگلیس، از اخراج 55 دیپلمات در زمان «رونالد ریگان» در سال 1986 در طول جنگ سرد، جدی تر شده است.

اقدامات برای اخراج دیپلمات های روسیه توسط کشورهای غربی و اخراج تلافی جویانه همان تعداد دیپلمات های غربی توسط مسکو در روز پنج شنبه، یک سیر قهقرایی بود. اما از زمان فروپاشی شوروی خیلی چیزها تغییر کرده است. روس ها ابزار جدیدی نسبت به آن زمان در اختیار دارند. قوانین تعامل برای هر دو کشور کمتر روشن است. و آمریکا و متحدان آن هم اکنون قوی تر هستند.

این اختلافات تنش های بین روسیه و ایالات متحده را احتمالا بی ثبات تر می سازد، اما در عین حال فرصت هایی هم برای غرب ایجاد می کنند. در اینجا مسائلی وجود دارد که نشان می دهد در حال حاضر آنچه اتفاق می افتد مانند جنگ سرد نیست:

راه های جدید هک کردن

مانند زمان جنگ سرد روسیه از پروپاگاندا (تبلیغات) و تکنیک های دیگر برای تضعیف دشمنانش  استفاده می کند. اما اکنون روسیه از ابزارهای سایبری، هک و رسانه های اجتماعی استفاده می کند تا این کار را موثرتر انجام دهد. هکرهای روسی در حال حاضر با استفاده از ابزار تبلیغاتی بروز رسانی شده، از طریق رسانه های دولتی مانند راشا تودی و اسپوتنیک و با یک ارتش حساب های رسانه ای جعلی که توسط انسان ها و اتوماتیک کارمی کند، بر انتخابات در آمریکا، اسپانیا، انگلیس و سایر نقاط اروپا تاثیر می گذارد.

اما آمریکا همچنان سازمان های خبری زمان جنگ سرد خود را مانند «صدای آمریکا» و «رادیو اروپای آزاد» که در دهه 1940 برای مقابله با تبلیغات نازی ها و شوروی ایجاد کرده بود، در اختیار دارد. اما ترامپ و کنگره هیچ آژانس آمریکایی را برای مقابله با تلاش های جدید روسیه تأمین مالی نمی کنند. سازمان های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که دخالت روسیه در آستانه انتخابات میان دوره ای این کشور در نوامبر 2018 ادامه خواهد یافت.

روسیه بیشتر وابسته به تجارت است

اقتصاد روسیه اکنون با غرب همپوشانی بیشتری دارد. در طول جنگ سرد، تجارت بین بلوک شرقی و غربی اروپا محدود بود. در حال حاضر روسیه منبع اصلی نفت و گاز به بسیاری از اروپای شرقی و غربی است.

طبق گزارش سازمان سیا در سال 1999، اقتصاد اتحاد جماهیر شوروی از 1960 تا 1975 بین 49 تا 57 درصد کل ایالات متحده بود. در حال حاضر، اقتصاد  1.2 تریلیون یورویی روسیه در مقایسه با اقتصاد 18.6 تریلیون دلاری آمریکا و اقتصاد 17.1 تریلیون دلاری اتحادیه اروپا، کوچک است.

«آلینا پولیاکوا» تحلیلگر روسیه در موسسه بروکینگز، گفت: «روسیه بسیار بیشتر از شوروی سابق وابسته به تجارت است. این باعث می شود غرب بیش از اتحاد جماهیر شوروی به روسیه نفوذ کند.»

پولیاکوا گفت که تحریم های غرب علیه روسیه پس از الصاق شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه در سال 2014 و حمایت این کشور از نیروهای جدایی طلب در شرق اوکراین به اقتصاد روسیه آسیب رسانده اند، اما تنها تاثیر ناچیزی بر اروپا داشته است.

و بر خلاف روزهایی که مقامات ارشد شوروی در تعطیلات در دریای سیاه محدود بودند، مقامات ارشد و بازرگانان نزدیک به پوتین امروزه دارایی های غرب دارند و مایل به گذراندن تعطیلات و تحصیل کودکان خود در مکان هایی مانند فرانسه، لندن و آسپن هستند. پولیاکوا گفت، این بدان معنی است که آمریکا و متحدانش راه های بیشتری برای انزوا و صدمه زدن به آنها در اختیار دارند.

روسیه چه از لحاظ جغرافیایی و چه از دیپلماتیک و نظامی نسبت به اتحاد جماهیر شوروی در مقایسه با آمریکا کوچک تر و ضعیف تر است. بسیاری از کشورهایی که شوروی سابق در طول جنگ سرد به آنها وابسته بود، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، یا به ناتو و یا اتحادیه اروپا یا هر دو آنها متصل شده اند. این روند همچنان ادامه دارد و سه جمهوری سابق شوروی، مولداوی، گرجستان و اوکراین در سال 2016 و 2017 با اتحادیه اروپا توافق نامه هایی امضا کرده اند.

بدون قوانین روشن

بر خلاف زمان جنگ سرد که خلبانان آمریکا و شوروی سابق  برای جلوگیری از انفجار هسته ای به طور کلی فاصله ای محترمانه ای با یکدیگر داشتند، خلبانان نظامی روسیه اکنون به طور منظم هواپیماهای جنگی آمریکا را رهگیری می کنند.

• در دوران جنگ سرد، آمریکا و شوروی به صورت دیپلماتیک به اندازه ای حساب شده به یکدیگر پاسخ دادند. هنگامی که ریگان 55 دیپلمات را در آن زمان اخراج کرد، شوروی هیچ آمریکایی را اخراج نکرد اما به 260 کارمند شوروی در سفارت آمریکا در واشنگتن دستور داد که در خانه بمانند و مقامات وزارت کشور را مجبور به شستن و راندن خودروهای خود و تهیه غذای خود در سفارتخانه کرد.

در آن سال، دو ابرقدرت هر یک پنج دیپلمات دیگری را اخراج کرد.

زمانی که «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین در پاسخ به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا در سال 2016، 35 دیپلمات روسی را اخراج کرد، پوتین با اخراج 755 دیپلمات آمریکایی از روسیه پاسخ این کار او را داد.

پولیاکوا گفت: «در حال حاضر به نظر می رسد روس ها اقدامات تلافی جویانه خود را تشدید کرده باشند. دیگر هیچ مجموعه قوانین روشنی وجود ندارد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.