جمهوری‌ خواهان در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا از پایان تحقیقات این کمیته در جریان پرونده روسیه و انتخابات سال 2016 خبر دادند.

 

به گزاش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: اعضای جمهوری خواه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا از پایان تحقیق خود درباره مداخله روسیه خبر دادند و نتایج اصلی این تحقیق را در یک صفحه منتشر کردند. 

کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت جمهوری خواهان آن را در کنترل خود دارند، روز دوشنبه اعلام کرد سندی را درباره تبانی بین تیم تبلیغاتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور و روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 پیدا نکرده است.

«مایک کانوی» نماینده کنگره که رئیس تحقیقات کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس نمایندگان درباره ارتباط احتمالی ستاد ترامپ و روسیه است، اعلام کرد این کمیته گزارش 150 صفحه ای خود را آماده کرد. وی اعلام کرد ما هیچ شاهدی از تبانی، هماهنگی یا برنامه‌ ریزی بین ستاد ترامپ و روس‌ ها پیدا نکردیم.

جمهوری‌ خواهان می‌ گویند آنها با این موضوع که روسیه، با پخش تبلیغات و اخبار و گزارش‌ های جعلی در شبکه‌ های اجتماعی، در تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا بوده، موافق هستند. با این حال اعضای این حزب در مجلس نمایندگان، با یافته‌ های سازمان سیا، آژانس امنیت ملی و اف بی آی دال بر تلاش مسکو برای «کمک به ترامپ» برای پیروزی بر رقیب دموکرات خود، در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2016 موافق نیستند.

بر اساس خلاصه ای که کمیسیون اطلاعات مجلس نمایندگان شب گذشته در اینترنت منتشر کرد، در نهایت نمایندگان به «تماس های مسئله ساز بین مقامات بلند پایه اطلاعاتی (دوره «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا) و رسانه ها» اشاره کردند. این گزارش بیش از 150 صفحه ای بیش از 40 « نتیجه اولیه » و بیش از 25 توصیه را شامل می شود. این گزارش امروز سه شنبه به اقلیت دموکرات ارائه می شود تا مورد ارزیابی آنها قرار گیرد. این کمیسیون سپس قرار است روند از طبقه بندی خارج شدن آن را آغاز کند تا منتشر شود.

بیانیه جمهوری‌ خواهان با واکنش‌ هایی روبرو شده‌ است. دونالد ترامپ در توئیتر خود گفته‌ است: کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، پس از 14 ماه تحقیقات طولانی و عمیق، به این نتیجه رسید که هیچ مدرکی مبنی بر تبانی یا تعاملات میان ستاد ترامپ و روسیه، برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2016 وجود ندارد.

از سوی دیگر «آدام شیف» نماینده ارشد حزب دموکرات در این کمیته، با این موضوع مخالفت کرده و گفته اعلام پایان‌ یافتن تحقیقات، زودهنگام بوده‌ است. شیف گفت: «تاریخ در مورد این اقدام آنها، قضاوت سختی خواهد کرد». یک سخنگوی جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز گفته نهادهای مربوطه همچنان از برآورد اعلام‌ شده در ژانویه 2017 حمایت می‌ کنند.

پیش بینی می شود این نتایج با اعتراض اعضای دموکرات روبرو شود. دموکرات ها از چند ماه قبل رویکرد جانبدارانه این تحقیق را که به گفته آنها هدف از آن حمایت از رئیس جمهور جمهوری خواه است، محکوم می کنند.

این نتایج رد نتیجه گیری دستگاه های اطلاعاتی آمریکا است. دستگاه های اطلاعاتی ژانویه 2017 اعلام کردند «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، دونالد ترامپ را به «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات او ترجیح می داد.

جمهوری خواهان حملات سایبری روسیه به نهادهای سیاسی آمریکا را به ویژه از راه شبکه های اجتماعی در بین سال های 2015 و 2016 مورد توجه قرار دادند. اما آنها از «پاسخ نه چندان جدی» دولت قبل از انتخابات انتقاد، و اعلام کردند درباره شیوه ای که منابع روس یک پرونده تحقیقاتی ضد ترامپ را که مورد حمایت مالی تیم تبلیغاتی کلینتون بود تقویت می کردند، تحقیق کرده اند. 

این تنها تحقیقی نیست که در کنگره درباره روسیه انجام شده است. کمیسیون اطلاعات مجلس سنا نیز گزارش خود را نهایی می کند که به صورت مستقل و بر خلاف مجلس نمایندگان با همکاری اقلیت و اکثریت با هدف انتشار مشترک آن انجام می گیرد.

علاوه بر این، یک مشاور ویژه و هیئت جداگانه‌ ای از بازرسان، نیز مشغول انجام تحقیقات در مورد اتهام‌ های وارد شده به روسیه است. مشاور ویژه، «رابرت مولر» را سال گذشته وزارت دادگستری آمریکا برای انجام تحقیقات منصوب کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.