شی جینپینگ بر اساس تصمیم کنگره خلق چین می‌ تواند تا پایان عمر رهبری این کشور را در دست داشته باشد؛ تصمیمی که به تمرکز قدرت سیاسی رهبر چین می‌ انجامد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: رسانه‌ های دولتی چین امروز دوشنبه بر منتقدان برداشته شدن محدودیت دوره‌ ای ریاست جمهوری در این کشور تاختند و آن را به معنای مادام‌ العمری کار رئیس جمهور چین ندانستند.

پکن به اصلاح قانون اساسی این کشور و لغو محدودیت دوره‌ ای ریاست جمهوری رای مثبت داد؛ اقدامی که به حزب کمونیست که هم‌ اکنون حکومت را در این کشور در دست دارد اجازه می دهد تا برای همیشه قدرت را در چین در دست داشته باشد.

در پی این اقدام، برخی منتقدان در رسانه های و شبکه‌ های اجتماعی به این اقدام تاختند و وضعیت چین را با کره شمالی مقایسه کردند.

اما یک روز پس از این اقدام و در واکنش به این انتقادها، روزنامه های دولتی چین به منتقدان خارجی این اقدام شی جینپینگ تاختند.

روزنامه انگلیسی زبان دولتی چین - «چاینا دیلی» - نوشت: «برخی در غرب عادت کرده اند از سیستم سیاسی چین انتقاد کنند و اتفاقی در چین می افتد را با عینک بدبینی می نگرند.»

این روزنامه نوشت: «چنین افرادی تعصب ایدئولوژیک عمیقی علیه چین دارند و گمانه‌ زنی‌ هایشان یکی پس از دیگری درباره چین غلط از آب درمی‌ آید. این بار هم خبری از مادام العمری ریاست جمهوری نیست و آنها در اشتباهند.»

روزنامه گلوبال تایمز چین نیز در این خصوص نوشت: «ما به طور فزاینده‌ ای اطمینان داریم که کلید پیشرفت چین، حفظ قدرت رهبری حزب و دنبال کردن رهبری کمیته مرکزی حزب است که شی جینپینگ در مرکز آن قرار دارد.»

نمایندگان پارلمان چین با اصلاح قانون اساسی این کشور موافقت کردند که به موجب آن محدودیت های ریاست جمهوری در چین لغو و به شی جینپینگ رئیس جمهور این کشور اجازه می دهد به مدت نامحدود زمام امور را در اختیار داشته باشد.

در این رای‌ گیری از حدود 3000 نماینده پارلمان، تنها دو نفر به این طرح رای مخالف دادند.

با تصویب این اصلاح قانون اساسی چین، دوران ریاست‌ جمهوری فقط به دو دوره پنج ساله محدود نخواهد ماند و بنابراین با این اقدام رئیس جمهور چین، عملا می‌ تواند پس از پایان دو دوره پنج ساله ریاست جمهوری، کماکان بر سر قدرت باقی بماند.

پیشتر خبرگزاری دولتی چین گزارش داد که لغو محدودیت دوران معاون ریاست جمهوری هم از دیگر پیشنهادهای مربوط به تغییر قانون اساسی است.

حزب کمونیست در اواخر ماه فوریه و در پایان اجلاس سه روزه کمیته مرکزی این حزب پیشنهاد برداشتن محدودیت زمانی ریاست جمهوری را مطرح کرده بود.

گروه مدافع حقوق بشر چین که در آمریکا فعالیت می‌ کند، در خصوص تمرکز قدرت در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

برخی مخالفان از کودتای نرم و خزنده شی جینپینگ سخن می‌ گویند.

شی جین پینگ در سال 2012 به مقام ریاست جمهوری چین انتخاب شد. حزب کمونیست چین، سال گذشته دوره فعالیت او را در مقام ریاست جمهوری چین تمدید کرد. به این ترتیب، شی جین پینگ می‌بایست در سال 2022 به کار خود به عنوان رئیس جمهور پایان دهد؛ محدودیتی که با تغییر قانون اساسی چین عملا لغو شده است.

قدرت نامحدود شی جیپینگ در چین و خارج از مرزهای این کشور باعث نگرانی شده است. شی جین پینگ در 5 سال گذشته، گام به گام در جهت تثبیت قدرت خود در حزب حرکت کرد.

گفته می‌ شود که شی در راستای تثبیت قدرت خود، ترکیب کمیته مرکزی حزب کمونیست را به سود خود تغییر داده است.

مخالفان شی جینپینگ عملکرد او را نوعی «کودتای نرم» ارزیابی کرده، معتقدند که او خواستار ایجاد حکومتی اتوکراتیک (استبداد فردی) در چین است.

مخالفان بر این باورند که شی از سال 2012 تاکنون تحت نام مبارزه با فساد، مخالفان خود را یکی پس از دیگری از صحنه سیاست و قدرت در چین بیرون رانده و بر دامنه قدرت خود افزوده است.

اما طرفداران او در حزب کمونیست چین بر این باورند که هدف رئیس جمهور چین از برداشتن محدودیت‌ های ناظر بر دوره زمامداری رئیس جمهوری در این کشور آن بوده است که از افتادن قدرت سیاسی کشور به دست تکنوکرات‌ هایی مانند «جیانگ زمین»، یا کسانی مثل «هو جینتائو» جلوگیری کند.

شی جین پینگ بر آن است تا چین را به یکی از قدرت‌ های بزرگ جهان بدل کند. برنامه‌ های عظمت‌ طلبانه‌ شی جینپینگ به «رویای چینی» شهرت یافته است. او در چارچوب این رویای چینی بر آن است تا قدرت اقتصادی چین در جهان را مبنایی برای گسترش قدرت سیاسی این کشور بسازد و چین را به یک ابرقدرت جهانی بدل کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.