ارتش سوریه توانست غوطه شرقی را به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم کند و گروه های مسلح تروریستی را داخل شهر«دوما» مهمترین و بزرگترین شهر غوطه شرقی پس از آزادی شهرک مدیرا و رسیدن نیروهای پیشرو از شهرک«مسرابا»با نیروهای مستقر در اداره حمل و نقل در شهر حرستا، به محاصره کامل در بیاورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین،ارتش سوریه به زودی شهر مهم«حرستا»در غوطه شرقی دمشق را آزاد شده از گروه های تروریستی اعلام می کند، این در حالی است که شهرک«مدیرا» پس از رویارویی سنگین ارتش سوریه و همپیمانانش با گروه های تروریستی آزاد شد.شهر دوما نیز از روز گذشته به محاصره کامل  ارتش سوریه و همپیمانانش در آمده است.

ستاد تبلیغات جنگ اعلام کرد که ارتش سوریه توانست غوطه شرقی را به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم کند و گروه های مسلح تروریستی را داخل شهر«دوما» مهمترین و بزرگترین شهر غوطه شرقی پس از آزادی شهرک مدیرا و رسیدن نیروهای پیشرو از شهرک«مسرابا»با نیروهای مستقر در اداره حمل و نقل در شهر حرستا، به محاصره کامل در بیاورد.

خبرنگار المیادین نیز پیش از آن گفته بود که نیروهای پیشرو در ارتش سوریه شهر حرستا که بزرگترین سنگر گروه«فیلق الرحمن» در بخش شمالی غوطه شرقی دمشق به شمار می رود را به طور کامل به محاصره در آوردند.

این خبرنگار افزود که به زودی آزادی کامل شهر حرستا اعلام می شود.

برخی منابع نظامی و میدانی به خبرنگار المیادین گفتند که طی عملیات محاصره حرستا شمار زیادی از افراد مسلح فرار کردند و یک مجموعه بزرگ از آنها نیز خود را در گذرگاه های منطقه به ویژه گذرگاه «الوافدین» تسلیم ارتش کردند.

این منابع افزودند که مساله تسلیم شدن افراد مسلح توسط منابع رسمی اعلام نشد تا سری بماند و افراد مسلح بیشتری خودشان را تسلیم ارتش سوریه کنند.

اما در بخش جنوبی غوطه شرقی نیز خبرنگار المیادین تأکید کرد که ارتش سوریه در بخش مرکزی غوطه از شرق به سمت غرب پیشروی می کند.

خبرنگار المیادین همچنین تأکید کرد مذاکرات جدیدی در غوطه در جریان است و هدف از آن جدا کردن  شهرک های«سبقا، حموریه و کفر بطنا» از عملیات نظامی است. کسانی که این مذاکرات را انجام می دهند مورد قبول دو طرف هستند و از نهادهای مدنی شهرک ها هستند که بارها برای نشان دادن حسن نیت خود دست به تظاهرات زده و پرچم ارتش سوریه را به اهتزاز در آوردند.

این خبرنگار افزود که اگر این شهرک ها از درگیری به کناری نهاده شده و ارتش بدون درگیری وارد آنها شود و اهالی نیز بتوانند افراد مسلح را از آنها اخراج یا وادار به تسلیم کنند آن وقت رو به روی ارتش فقط دو پایگاه اصلی افراد مسلح فیلق الرحمن بیشتر وجود ندارد و آنها«عربین و جوبر» هستند که افراد مسلح گروه جبهه النصره نیز در آنها سنگر گرفته اند.

برخی فعالان در شبکه های اجتماعی اعلام کردند که شهرک حموریه اولین شهرکی خواهد بود که شاهد توافق بر سر ورود ارتش سوریه بدون درگیری خواهد شد.

درباره تحولات مرتبط با خروج افراد مسلح نیز خبرنگار المیادین گفت که مذاکراتی هر روز در این زمینه در جریان است و برخی از افراد مسلح به دنبال تسلیم کردن خود یا حل مشکلاتش هستد این در حالی است که عناصر تندرو نیز وجود دارند که از راه حل های مسالمت آمیز جلوگیری کرده و از خروج مردم نیز جلوگیری می کنند.

طی روزهای اخیر شهرک های کفربطنا،سبقا و حموریه شاهد تظاهرات گسترده ای شدند که در آن شرکت کنندگان در تظاهرات با اهتزاز پرچم سوریه خواستار خروج افراد مسلح و ورود ارتش به شهرک های شان شدند.

در تحولی دیگر حملات گروه های مسلح به مناطق مسکونی دمشق همچنان ادامه دارد و در حمله گروه های مسلح به مناطق«المالکی،المیسات القیمریه،برزه» در دمشق و« جرمانا» در ریف دمشق 4 شهروند سوری جان خود را از دست دادند و شماری نیز زخمی شدند. همچنین در این حملات خسارت های مادی زیادی به بار آمد.

در تحولی دیگر، ارتش سوریه یک کارگاه تولید سلاح شیمیایی توسط گروه های مسلح را در منطقه غوطه شرقی را پیدا کرد.

تلویزیون سوریه اعلام کرد که ارتش سوریه به خروج تعدادی از خانواده از غوطه شرقی از طریق شهرک آزاد شده مدیرا  کمک کرد و امنیت آنها را برای خروج تأمین کرد.

 گروه جیش الاسلام در غوطه شرقی اعلام کرد که با روسیه از طریق سازمان ملل بر سر تخلیه زخمی ها به توافق رسیده است.

 

آزادی شهرک افتریس

ارتش سوریه در ادامه پیشروی خود در غوطه شرقی و آزادی شهرها و شهرک های این منطقه موفق شد پیروزی جدیدی به دست بیاورد و  شهرک«افتریس» را به طور کامل آزاد کند.

 

 

نشست وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در آستانه

«ایدوس اوکیبای» سخنگوی « نور سلطان نظربایف»رئیس جمهور قزاقستان اعلام کرد که 16 مارس وزرای خارجه روسیه،ترکیه و ایران در آستانه دیدار می کنند.

این سخنگو در فیس بوک  اعلام کرد که 16 مارس رئیس جمهور قزاقستان با وزرای خارجه روسیه،ایران و ترکیه سه کشور تضمین کننده فرایند آستانه درباره سوریه(آتش بس در سوریه) دیدار می کند.

قرار است که کشورهای تضمین کننده آتش بس در سوریه برای رایزنی درباره راه حل در سوریه نشست برگزار کنند.در بیانیه وزارت خارجه قزاقستان نیز آمده است که شرکت کنندگان در این نشست برای تحلیل نتایجی که طی یک سال از همکاری درباره اوضاع در سوریه به دست آمد و نیز درباره اقدامات مشترک بیشتر رایزنی کنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.