لیکن خشم و غضب ترامپ چین را هدف قرار داده است که توان تولید بالای آن منجر به ایجاد مازاد جهانی فولاد شد این در حالی است که چین بارها تعهد کرده است که از حقوق و منافع مشروعش در صورتی که تدابیر تجاری آمریکا آنها را هدف قرار دهد، دفاع می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، «چونگ شان»وزیر بازرگانی چین گفت که هر گونه جنگ تجاری با ایالات متحده آمریکا فقط برای اقتصاد جهان فاجعه به بار خواهد آورد این در حالی است که انتقادهای پکن از اعمال عوارض گمرکی بر فلزات در سایه ترس از این که به اقتصاد جهانی آسیب وارد شود، بیشتر شده است.

پس از فشاری که همپیمانان آمریکا به واشنگتن وارد آوردند، آمریکا راه را برای معافیت های بیشتر از عوارض گمرکی به میزان 25 درصد برای واردات فولاد و ده درصد برای واردات آلومنیوم که هفته پیش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تصویب کرد،باز کرد.

اتحادیه اروپا و ژاپن از ایالات متحده آمریکا خواستند که این کشورها از معافیت های عوارض گمرکی بر فلزات برخوردار شوند و توکیو خواستار«رفتار عاقلانه» شد.

لیکن خشم و غضب ترامپ چین را هدف قرار داده است که توان تولید بالای آن منجر به ایجاد مازاد جهانی فولاد شد این در حالی است که چین بارها تعهد کرده است که  از حقوق و منافع مشروعش در صورتی که تدابیر تجاری آمریکا آنها را هدف قرار دهد، دفاع می کند.

چونگ در حاشیه جلسه سالیانه پارلمان گفت که چین به دنبال راه اندازی جنگ تجاری نیست و این کشور هرگز جنگ تجاری را آغاز نمی کند.

وی افزود: هیچ کس در جنگ تجاری پیروز نمی شود...این جنگ برای چین،آمریکا و جهان چیزی جز فاجعه به بار نمی آورد.

وزیر بازرگانی چین افزود که کشورش می تواند با هر گونه چالشی مقابله کند و با قدرت از منافعش حمایت می کند لیکن دو کشور به مذاکرات ادامه می دهند.

وی تأکید کرد:« هیچ کس نمی خواهد وارد جنگ تجاری شود و همه می دانند که ورود به چنین جنگی دیگران را مورد اذیت قرار می دهد و فایده ای برای آنها ندارد.»

دستور ترامپ برای اعمال عوارض جدید نگرانی هایی درباره افزایش حمایت تجاری آمریکا را برانگیخت و این ترس ها باعث آشفتگی در بازارهای مالی طی سال گذشته شد این در حالی است که سرمایه گذاران از این نگران هستند که اختلاف تجاری ویرانگر بهبود روزافزون رشد جهانی را تضعیف کند.

از سوی دیگر، تهدیدات صریح تر تا کنون توسط بخش صنایع و معادن چین صادر شد به طوری که از دولت خواست که از طریق هدف قرار دادن زغال سنگ آمریکا که بخش مرکزی پایگاه سیاسی ترامپ و تعهد انتخاباتی اش برای بازیابی قدرت صنایع آمریکا به شمار می رود، پاسخ دهد.

ایالات متحده آمریکا بزرگترین وارد کنندگان فولاد در جهان است و در سال 2017 میلادی 36 میلیون تن مواد خام فولاد خریداری کرده است که از چین،کره جنوبی،ژاپن، هند و چین 6.6 میلیون تن وارد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه گذشته با امضای فرمانی، تعرفۀ واردات فولاد به این کشور را ۲۵ درصد و واردات آلومینیوم را ۱۰ درصد افزایش داد.

ترامپ تاکید کرد که این تصمیم با هدف حمایت از تولیدات داخلی اتخاذ شده است و تا زمان پایان گفتگوهای آمریکا با کانادا و مکزیک دربارۀ سرانجام پیمان قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا (Nafta) و توافق برای قراردادی «جدید و عادلانه»، این تعرفه‌ها بر واردات محصولات دو کشور همسایه اعمال نخواهد شد.

پیش‌ از آن اعلام شده بود که اعمال معافیت‌ها برای مکزیک و کانادا بر اساس ملاحظات امنیت ملی اتخاذ شده است؛ با این وجود برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که این معافیت موقت تنها برای ۳۰ روز برقرار خواهد بود.

انتظار می‌رود با اعمال این تعرفه‌ها قیمت فولاد آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۸میلادی، از رقم ۴۷۶ دلار به ازای هر تن قبل از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ به مبلغ ۷۰۰ دلار به ازای هر تن افزایش یابد.

اگرچه تولید کنندگان فولاد در خارج از آمریکای شمالی اعلام کرده‌اند که می‌توانند از این طوفان بدون آن که اختلال اساسی در فعالیت‌هایشان ایجاد شود بگذرند، اما بسیاری از کشورها نگران تلافی دیگر رقبای آمریکا و ایجاد یک جنگ تجاری جهانی در پی این تصمیم آقای ترامپ هستند.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۶ میلیون تن فولاد وارد کرد که این میزان کمتر از ۸ درصد از کل معاملات ۴۷۳ میلیون دلاری بازار جهانی فولاد در سال گذشته بود.

دولت چین در واکنش به این فرمان آقای ترامپ اعلام کرد که در صورت آغاز هر جنگ تجاری از سوی آمریکا «پاسخ مناسب و لازم» را به واشنگتن خواهد داد. وزیر خارجه چین نیز تاکید کرد که چین و آمریکا باید شریک باشند و نه رقیب یکدیگر.

قیمت فولاد چین که تعیین کنندۀ قیمت جهانی فولاد است هنوز همچنان حدود ۴۰ درصد بیشتر از زمانی است که ترامپ برای اولین بار در آوریل سال گذشتۀ میلادی تحقیقات دربارۀ وضعیت واردات فولاد و آلومینیوم در آمریکا را آغاز کرد.

اتحادیه اروپا نیز با این تصمیم دونالد ترامپ مخالفت کرده و درصدد اجرای اقدامات تلافی جویانه در قبال برخی از کالاهای وارداتی آمریکا به اروپا است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی جنگ تجاری ترامپ
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.