سفر ولیعهد عربستان به قاهره در سایه مجموعه ای از تحولات مهم و حساس در دو کشور انجام می گیرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در نخستین سفر رسمی خود به خارج از کشور پس از عهده داری ولیعهدی کشورش در ماه ژوئن گذشته، در یک سفر سه روزه روز یکشنبه وارد قاهره شد.

به نظر می رسد تنظیم زمان انجام این سفر اتفاقی نبوده، بلکه برعکس کاملا با برنامه و بر اساس تحولات داخلی مصر و عربستان صورت گرفته است.

در ابتدا باید گفت که این سفر در حقیقت فرار ولیعهد عربستان از آشوب ها در داخل کشور، به سمت دیپلماسی در خارج از کشور محسوب می شود. وارث تاج و تخت در حقیقت تلاش دارد تا متحدان خود را به این مسئله متقاعد کند که اقتصاد و سیاست این پادشاهی ثبات منطقه ای و فرصت های تجاری بیشتری را به ارمغان می آورد. این سفر در حالی انجام می گیرد که عربستان اوضاع داخلی خوبی را تجربه نمی کند.

در عین حال، فرزند محبوب «ملک سلمان» پادشاه عربستان سعودی در حالی به مصر سفر کرده که قرار است سه هفته دیگر انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شود؛ انتخاباتی که نتیجه آن به اعتقاد تحلیلگران بار دیگر «عبدالفتاح السیسی» را بر مسند قدرت خواهد نشاند.

ریاض همواره و به خصوص پس از سرنگونی «محمد مرسی» رئیس جمهور اسلامگرای مصر توسط ارتش این کشور در سال 2013، روابطی استراتژیک با قاهره داشته و از مصر به عنوان یک قدرت تاثیرگذار در ثبات منطقه ای یاد کرده است.

سفر ولیعهد عربستان به قاهره در واقع به عنوان پشتیبانی ریاض از ادامه ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی و حمایت آشکار از وی در انتخابات ریاست جمهوری آتی در این کشور تلقی می شود.

این حمایت البته بی پاسخ نمانده است. دادگاه عالی قانون اساسی مصر روز شنبه در آستانه سفر محمد بن سلمان به قاهره با انتقال مالکیت دو جزیره استراتژیک «تیران» و «صنافیر» در دریای سرخ به عربستان سعودی موافقت کرد.

توافق برای انتقال مالکیت این جزایر آوریل 2016 در جریان سفر پادشاه عربستان سعودی به قاهره اعلام شده بود که با وعده متقابل ملک سلمان برای سرمایه گذاری چندین میلیارد دلاری و نیز اعطای وام های مساعد به این کشور همراه شد. به دنبال تایید واگذاری دو جزیره در دریای سرخ از سوی کمیته پارلمانی مصر به عربستان سعودی، معترضان این تصمیم به خیابان های قاهره آمدند. منتقدان به این توافق در واقع آن را نقض آشکار قانون اساسی و نوعی فروش قدرت حاکمان مصر توصیف کرده بودند.

رای روز شنبه دادگاه عالی قانون اساسی مصر در واقع به نوعی لغو احکام ضد و نقیض دو دادگاه عالی اداری و دادگاه امور فوریتی در این کشور بود که اولی توافق بر سر انتقال حاکمیت جزایر یاد شده را باطل، و دیگری آنرا تایید کرده بود.

ریاض و قاهره همواره تلاش کرده اند تا بر سر موضوعات مهم منطقه ای از جمله جنگ یمن، قطع روابط و تحریم همه جانبه قطر و نیز بحران سوریه ضمن همکاری نزدیک، موضعی مشترک اتخاذ کنند.

یک منبع دولتی در عربستان با اعلام اینکه انتخاب قاهره به عنوان نخستین سفر خارجی محمد بن سلمان مهر تایید مجددی بر سطح عالی همکاری های دو کشور است، تصریح کرد که ولیعهد عربستان در این سفر موضوع ایران، مناقشه یمن، مبارزه با تروریسم و همکاری در زمینه انرژی را محور گفتگوهای خود قرار خواهد داد.

مصر عضو ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی است که از مارس 2015 عملیات نظامی در یمن را در دستور کار خود قرار داده است.

قاهره و ریاض همچنین بخشی از چهار پایتخت عربی هستند که از ماه ژوئن با متهم کردن قطر به نزدیکی با ایران و حمایت از تروریسم، دوحه را تحت تحریم و محاصره دیپلماتیک و اقتصادی قرار داده اند.

محمد بن سلمان قرار است هفتم مارس پس از پایان سفر خود به قاهره، عازم لندن شود و طی 19 تا 22 ام همین ماه نیز راهی واشنگتن شود.

این سفرهای شاهزاده سعودی که چند هفته قبل از برگزاری کنفرانس اتحادیه عرب انجام می شود، بی شک با هدف همراه کردن سران آنها با مواضع منطقه ای ریاض صورت می گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.