یک منبع میدانی گفت که ارتش سوریه بیش از 40 درصد از مساحت غوطه شرقی را از گروه های مسلح بازپس گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، ارتش سوریه با پیشروی سریع در منطقه «غوطه شرقی »دمشق و آزادی تعداد زیادی از روستاها  و مزارع کشاورزی در این منطقه بیش از 40 درصد این منطقه استراتژیک را آزاد کرد.

خبرنگار المیادین در دمشق گفت که ارتش سوریه امروز یکشنبه پس از پیشروی سریع در منطقه غوطه شرقی و آزادی شمار زیادی روستا به دروازه های شهرک«مسرابا» رسید.

این در حالی است که یک منبع میدانی گفت که ارتش سوریه بیش از 40 درصد از مساحت غوطه شرقی را از گروه های مسلح بازپس گرفت.

ستاد تبلیغات جنگ نیز اعلام کرد که نیروهای ارتش سوریه به دروازه های شهرک های مسرابا و «بیت سوا» در غوطه شرقی رسیدند.

این ستاد تأکید کرد که ارتش سوریه منطقه ای ممتد از جنوب شهرک «الشیفونیه »تا شمال شهرک«حوش الاشعری» را آزاد کرد.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری نیز با تایید این خبر اعلام کرد که ارتش سوریه با پیشروی سریع در غوطه شرقی موفق شد که 40 درصد از این منطقه را از گروه های مسلح باز پس گیرد.

این سازمان پیش از اعلام کرد که بود که ارتش سوریه 10 درصد از غوطه شرقی را از گروه های مسلح آزاد کرده است.

از جهتی دیگر، ستاد تبلیغات جنگ اعلام کرد که ارتش سوریه شهرک الشیفونیه را در غوطه شرقی دمشق پس از درگیری با گروه های مسلح آزاد کرد.

 

سخنان جدید بشار اسد درباره تحولات این کشور

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که عملیات نظامی در غوطه شرقی محاصره شده در نزدیکی دمشق که ارتش سوریه در آن پیشروی کرده است، باید ادامه پیدا کند.

اسد در سخنانی به خبرنگاران گفت که باید به موازات گشودن راه برای خروج شهروندان عملیات ادامه پیدا کند.

رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که اکثریت در غوطه شرقی می خواهند که از زیر سایه تروریست ها خارج شوند.

اسد تصریح کرد که اتهام های غرب درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بهانه ای برای حمله به ارتش سوریه است.

بشار اسد درباره منطقه «عفرین» در شمال سوریه که شاهد حمله نظامی ترکیه است نیز گفت که ورود نیروهای مردمی به عفرین تا زمانی که آن جا شاهد تجاوز خارجی است، امری طبیعی است.

در تحولی دیگر، «فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه گفت که دولت سوریه تلاش کرد که 46 محموله از کمک ها ی انسانی را به غوطه شرقی ارسال کند اما گروه های مسلح از این اقدام جلوگیری کردند و همچنان به گلوله باران گذرگاه «الوافدین» ادامه می دهند.

المقداد افزود که دولت سوریه همچنین با ارسال کمک های انسانی به اردوگاه آوارگان«الرکبان»موافق است اما باید سازمان ملل تضمین دهد که کمک به افراد مستحق آن می رسد.

معاون وزیر خارجه سوریه همچنین تأکید کرد که دمشق از تشکیل کمیته ای از سازمان های انسانی بین المللی برای تحقیقات در زمینه جنایت های ائتلاف بین المللی در شهر« الرقه» حمایت می کند.

وی افزود: کسی که 7 سال در برابر بزرگترین هجمه تروریستی آمریکایی غربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس ایستادگی کرده است از تهدیدها نمی ترسد.

المقداد تأکید کرد که عملیات نظامی ارتش سوریه و همپیمانانش هرگز متوقف نمی شود و هر کسی تهدید به اقدامات تجاوزکارانه می کند به گروه های تروریستی اطمینان خطر می دهد.

 

حمله به مناطق مسکونی توسط النصره

در همین حال، درپی حمله خمپاره ای تروریست های گروه جبهه النصره و گروه های  حاضر در بعضی مناطق غوطه که با النصره هم پیمان هستند به منطقه مسکونی «قیمریه» واقع در دمشق قدیم یک غیر نظامی مجروح شد.

یک منبع در فرماندهی پلیس دمشق از  اصابت 3 گلوله خمپاره که از منطقه غوطه به منطقه قیمریه شلیک شده و موجب جراحت یک غیرنظامی و وقوع خسارات مادی در منازل و املاک شد، خبر داد.

گروه های تروریستی حاضر در غوطه دیروز 65 خمپاره موشکی به اطراف بیمارستان «بیرونی» واقع در ریف دمشق ومحله مسکونی «ضاحیه الاسد» در «حرستا» و اطرافش و منطقه قیمریه را شلیک کرده بود وموجب وقوع خسارات مادی زیادی شد.

در حومه شمالی غربی حماه تررویست های جبهه النصره بعدالظهر امروز شهرک «اصیله» را گلوله باران کرد

خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که 4 خمپاره که توسط تروریست های جبهه النصره و گروه های وابسته به آن سمت خانه های شهروندان در شهرک اصیله واقع شمال غرب حماه شلیک شده و موجب کشته شدن یک غیرنظامی و زخمی شدن دو تن دیگر از جمله یک زن شد.

 حمله گروه های تروریستی  به شهرک اصیله باعث ورود خسارات مادی شد و همزمان با آن گروه های تروریستی دیگر  به اطراف شهر «محرده» حمله کردند که این حمله تلفات و خسارت هایی در پی نداشت.

 

رایزنی اردوغان با ماکرون درباره سوریه

از سوی دیگر، خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در گفت و گویی تلفنی با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود به تبادل نظر و رایزنی درباره بحران سوریه پرداخت.

 

برنامه سازمان ملل برای ارسال کمک ها به غوطه

خبرکزاری فرانسه گزارش داد که سازمان ملل با صدور بیانیه ای اعلام کرد که قصد دارد روز دوشنبه کمک هایی را به غوطه شرقی دمشق ارسال کند.

دفتر هماهنگی امور انسانی وابسته به سازمان ملل با صدور بیانیه ای تأکید کرد که کاروان احتمالی به شهر«دوما» مهم ترین شهر غوطه شرقی می رود و این کاروان شامل 46 محموله مواد غذایی و پزشکی است. این جدای از غذا برای 27 هزار و 500 نفر است که نیاز فوری  به آن دارند.

«علی الزعتری» نماینده مقیم برای فعالیت سازمان ملل در سوریه و هماهنگ کننده امور انسانی گفت که امیدوار است همه چیز بر اساس برنامه تعیین شده پیش برود و کاروان های دیگری نیز پس از آن به منطقه غوطه شرقی ارسال می شوند.

وی تأکید کرد که تیم های سازمان ملل آماده انجام کارهای لازم برای رساندن کمک ها هستند.

در بیانیه سازمان ملل آمده است که سازمان ملل و شرکایش به موافقت وارد کردن کمک ها برای 70 هزار نفر از کسانی که در منطقه محاصره شده به این کمک ها نیاز دارند، دست یافته است.

در ادامه این بیانیه آمده است که سازمان ملل همچنین به تضمین هایی برای ارسال باقی مانده کمک ها در هشتم ماه مارس دست یافته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی دمشق غوطه شرقی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.