مرکز آشتی روسیه در سوریه گروه های مسلح را متهم کرد که صدها تن از جمله زنان و کودکان را گروگان گرفته و از خروج غیرنظامیان از الغوطه جلوگیری می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، مرکز آشتی روسیه وابسته به وزارت دفاع روسیه در سوریه اعلام کرد که یک گذرگاه انسانی در دمشق برای خروج غیرنظامیان گشوده می شود.

این مرکز تأکید کرد که ارتش سوریه در این مدت تروریست ها را هدف قرار نمی دهد.

مرکز آشتی روسیه در سوریه گروه های مسلح را متهم کرد که صدها تن از جمله زنان و کودکان را گروگان گرفته و از خروج غیرنظامیان از الغوطه جلوگیری می کنند.

همچنین این مرکز تأکید کرد که گروه های مسلح بیش از 200 راکت و خمپاره از الغوطه به سمت دمشق شلیک کردند.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز گذشته-دوشنبه- تأکید کرد که برقراری آتش بس انسانی در الغوطه امروز سه شنبه آغاز می شود و طی آن یک گذرگاه برای خروج غیرنظامیان گشوده می شود.

شویگو همچنین تأکید کرد که روسیه پیشنهاد داده است که به موازات آن یک گذرگاه انسانی به سمت اردوگاه«الرکبان» در منطقه «التنف» در جنوب دمشق ایجاد شود.

در مقابل، «محمد علوش» عضو هیأت سیاسی گروه «جیش الاسلام» خروج غیرنظامیان از الغوطه شرقی دمشق را رد کرد و خواستار اجرای کامل قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره سوریه شد.

تلویزیون سوریه نیز گزارش داد که گروه های تروریستی در الغوطه غیرنظامیانی که از طریق گذرگاه «الوافدین» از الغوطه شرقی خارج می شوند را هدف قرار می دهند.

این تلویزیون افزود که یک مرکز پزشکی با تمام امکانات در گذرگاه الوافدین برای استقبال از خارج شده ها از الغوطه شرقی ایجاد شده است.

گذرگاه انسانی که برای خروج غیرنظامیان از الغوطه ایجاد شده است شاهد حملات خمپاره ای شدید توسط گروه های مسلح است و غیرنظامیان قادر به خروج از این منطقه نیستند.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گروه های مسلح با خروج عناصر خود از الغوطه شرقی موافقت کردند.

از سوی دیگر، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو نسبت به نادیده گرفتن تجاوزات گروه‌های تروریستی در غوطه شرقی از سوی شرکای روسیه ابراز تاسف کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد که روسیه به تلاش خود جهت اجرای قطعنامه شورای امنیت در خصوص آتش‌بس ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که گروه های مسلح طی بیست و چهار ساعت گذشته 16 بار آتش بس را نقض کردند.

 

 

تحولات جدید عفرین

خبرگزاری رسمی سوریه( سانا) گزار ش داد که  د رپی حمله ارتش ترکیه به روستای الریحانیه در عفرین 5 غیرنظامی جان خود ار از دست دادند.

منابع محلی به خبرنگار سانا گفتند :نیرهای ارتش ترکیه و مزدوران آن با آتش توپخانه سنگین و راکت اندازها روستای الریحانیه در شهرک «جندیرس» را گلوله باران کردند که این امر منجر به کشته شدن 5 غیر نظامی شد و نیز خسارات سنگینی به منازل مسکونی وارد کرده است.

خبرنگار اعزامی المیادین به عفرین گفت که نیروهای ترکیه تا کنون نتوانستند که مناطق «سناره» و «انقله» در حومه عفرین را اشغال کنند.

این خبرنگار افزود که نیروهای ترکیه روستای«میدانکی» در حومه عفرین را به شدت گلوله باران می کنند.

 

ادعاهای استفاده از سلاح شیمیایی در الغوطه

خبرگزاری رویترز گزارش داد که سازمان ممنوعیت سلاح شیمیایی درباره حملات اخبر در الغوطه شرقی تحقیق می کند.

این خبرگزاری به نقل از برخی منابع دیپلماتیک نوشت که سازمان ممنوعیت استفاده از سلاح های شیمیایی که دفتر آن در لاهه قرار دارد روز یکشنبه گذشته تحقیقاتی درباره ادعاهای استفاده مکرر از موشک هایی که گاز کلر دارند و ماه جاری در الغوطه مورد استفاده قرار گرفت آغاز کرده است.

این منابع گفتند که تیم حقیقت یاب این سازمان درباره چند حمله مشکوک تحقیقات انجام می دهد.

هنوز سازمان ممنوعیت سلاح های شیمایی در این زمینه تا کنون واکنش و اظهار نظری نکرده است.

پیش از این کشورهای فرانسه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که آماده  انجام عملیات نظامی علیه دمشق در صورت اثبات اطلاعات درباره استفاده از سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه هستند و به نظر می رسد که گروه های مسلح نیز با جعل اطلاعات در پی دادن بهانه لازم برای عملیات علیه سوریه هستند.

این در حالی است که روسیه در این زمینه به کشورهای غربی هشدار داده است.

 

صالح مسلم آزاد شد

خبرگزاری رویترز گزارش داد که دادگاهی در جمهوری چک صالح مسلم یکی از رهبران کردهای سوریه را آزاد کرد.

آزادی مسلم به رغم درخواست ترکیه برای تحویل به آنکارا صورت گرفت.

یکشنبه هفته جاری خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که صالح مسلم رئیس سابق حزب اتحادیه دموکراتیک کرد و از رهبران برجسته کردهای سوریه در جمهوری چک دستگیر شد.

بنابر گزارش آناتولی، مسلم روز 24 فوریه به درخواست ترکیه و توسط پلیس اینترپل در چک بازداشت شده است. مقامات جمهوری چک اعلام کرده اند: دادگاه در مورد حبس مسلم تصمیم خواهد گرفت و این رای به اطلاع مقامات ترکیه نیز خواهد رسید.مقامات چک همچنین از ترکیه خواسته اند تا مدارک لازم برای استرداد مسلم را سریعا به این کشور ارسال کند. مقامات امنیتی ترکیه به منظور آغاز اقدامات لازم برای استرداد مسلم، در حال ارتباط با وزارت دادگستری هستند. 

در همین حال، «حسین فقه» سخنگوی حزب اتحادیه دموکراتیک در اروپا گفت که جمهوری چک از صالح مسلم تحقیقات انجام می دهد و او را طی ساعت های آینده آزاد می کند.فقه تأکید کرد که مسلم هیچ گونه ارتباطی با حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) ندارد.

 

نامه دمشق به سازمان ملل

وزارت خارجه کشور سوریه در  نامه هایی به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت درباره ادامه حملات ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا به ملت سوریه و قتل عام سوری ها توسط این ائتلاف و حمایت آن از بقایای گروه تروریستی داعش، اعلام کرد: تنها هدف این ائتلافی که علیه مشروعیت بین المللی یاغی گری می کند لطمه زدن به حاکمیت و وحدت و تمامیت ارضی سوریه و طولانی کردن زمان بحران در این کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.