رسانه های اسرائیلی فاس کردند که موشک های سوریه که شنبه گذشته شلیک شدند از روی فلسطین اشغالی عبور کرده و در دریا سقوط کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، رسانه های اسرائیلی فاش کردند که به آنها اجازاه داده شده است که امروز جمعه این خبر را منتشر کنند که تعدادی از موشک هایی که سوریه شنبه گذشته شلیک کرد از روی مرکز فلسطین اشغالی و از روی شهرهای«حیفا» و تل آویو عبور کردند و در دریا سقوط کردند؛ امری که باعث شد مسئولان مربوطه پروازها را در فرودگاه «بن گوریون» متوقف کنند.

از سوی دیگر «الکس ویشمان» تحلیلگر سیاسی اسرائیلی در روزنامه یدیعوت آحارنوت گفت که اسرائیل در جنگ آگاهی و فهمیدن به دلیل اینکه یک موشک سوری قدیمی و به درد نخور یک هواپیمای جنگی پیشرفته را سرنگون کرد، باخت.

این تحلیلگر افزود: از دست دادن یک هواپیما با موشکی قدیمی و کور ...اسرائیل خودش را در جنگ آگاهی بازنده دید آن هم نه به دلیل دشمن(موشک) باهوش بلکه به دلیل یک سنگی که پرتاب شد و یک کامپیوتر پیشرفته را در هم کوبید».

پدافند هوایی سوریه 10 فوریه جاری با تجاوز اسرائیل که بامداد به یکی از پایگاه های نظامی در منطقه مرکزی و تجاوز دیگر در ریف دمشق صورت گرفت مقابله کرد. در رویارویی ارتش سوریه با تجاوز هوایی و موشکی اسرائیل پدافند سوری  یک جنگنده اف16 سرنگون شد،یک جنگنده اف15 مورد اصابت قرار گرفت و ده ها موشک  را در هوا منهدم کرد.

دو روز پیش نیز سوریه با تجاوز هواپیماهای شناسایی متجاوز اسرائیل مقابله کرد و آنها را رهگیری کرد و آنها را مجبور به فرار کرد. این حادثه روز چهارشنبه بر فراز منطقه «القنیطره» در جنوب سوریه رخ داد.

 

 

 معامله ترکیه با آمریکا بر سر عفرین و منبج  

 یک مسئول ترک امروز جمعه گفت که آنکارا به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد داده است که یگان های حمایت مردمی کرد سوریه به شرق رود فرات عقب نشینی کنند و نیروهای ترکیه ای و آمریکایی در شهر«منبج» سوریه متمرکز شوند.

این مسئول آمریکایی تصریح کرد که آمریکا پیشنهادهای ترکیه را بررسی می کند.

در همین حال، خبرگزاری آناتولی گزارش داد در دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در مجتمع ریاست جمهوری بش‌تپه آنکارا در خصوص تحولات منطقه‌ای به ویژه سوریه و عراق، مبارزه با تروریسم و همچنین روابط دو جانبه گفتگو شده است.

در این گزارش آمده است که در این دیدار تمامی اولویت‌ها و انتظارات ترکیه به ویژه در سوریه و عراق به وضوح به طرف آمریکایی انتقال یافته است.

دیدار اردوغان رئیس جمهور ترکیه و تیلرسون وزیر خارجه آمریکا 3 ساعت و 15 دقیقه به طول انجامید.

آناتولی همچنین گزارش داد که «مولود چاووش‌اوغلو» و رکس تیلرسون وزرای امور خارجه ترکیه و آنکارا پس از دیدار خود در آنکارا طی بیانیه مشترکی اعلام کردند: ضمن تعهد خود بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و وحدت ملی سوریه، با هرگونه تلاش برای تغییر بافت جمعیتی در این کشور قاطعانه مقابله خواهیم کرد.

براساس این بیانیه همچنین قرار شد تا اواسط ماه مارس برای حل اختلافات ترکیه و ایالات متحده آمریکا مکانیزم مشترکی ایجاد شود. 

چاووش اوغلو در نشست مطبوعاتی مشترک خود با وزیر خارجه آمریکا گفت: پس از خروج گروه تروریستی ی.پ.گ (از منبج) می‌توانیم براساس اعتماد متقابل با آمریکا همکاری کنیم. نخست ی.پ.گ خارج شود. 

وی افزود:ترکیه و آمریکا شرکای راهبردی و قدیمی هستند. قطعا می‌توانیم اختلافات را با گفتگو حل کنیم. دیدار با تیلرسون را مثبت ارزیابی می‌کنیم. نگرانی‌های خود را با وی در میان گذاشتیم.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت: در زمینه همکاری منطقه ای گفتگو کردیم. معتقدیم که با اراده دو طرف روابط ما بهتر خواهد شد. هر دو طرف باید اقداماتی را انجام دهند. از آمریکا خواستیم مبارزه ما با فتو، پ.ک.ک و دیگر گروه های تروریستی را در دستورکار قرار دهد.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: روابط واشنگتن و آنکارا، دائمی و راهبردی است.

تیلرسون تأکید کرد: همکاری با ترکیه درباره شمال سوریه را ادامه می دهیم و منبج در رأس اولویت های ماست.

 

 

توافق ارتش سوریه با کردها بر سر عفرین

در تحولی دیگر، خبرنگار المیادین در عفرین نیز گفت که تدابیر اجرایی برای ورود ارتش سوریه به عفرین آغاز شد اما زمان ورود ارتش هنوز مشخص نشده است.

این خبرنگار همچنین تأکید کرد که منطقه «الخالدیه» در شرق عفرین با توجه به موقعیت استراتژیکش در نزدیکی کوه «برصایا» شاهد شدیدترین حملات ترکیه است.

«ریزان حدو» مشاور رسانه ای یگان های حمایت مردمی کرد در عفرین سوریه تأکید کرد که عفرین یک شهر سوریه ای است و یگان های حمایت مردمی از تمامیت ارضی سوریه دفاع می کنند.

وی افزود که طرح دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به دنبال هدف قرار دادن حزب یا تشکیلات مشخصی نیست بلکه همه میهن سوریه را هدف قرار داده است.

حدو افزود که طرح اردوغان کشورهای منطقه را هدف قرار می دهد و به دنبال بی ثباتی یا ناکامی دیپلماسی برای حل بحران هاست.

پیش از این یک منبع خاص نیز به المیادین گفت که دولت سوریه و یگان های حمایت مردمی برای استقرار نیروی ارتش سوریه در عفرین به توافق رسیدند.

روسیا الیوم نیز در گزارشی  از بروز برخی مشکلات برای ورود ارتش به عفرین خبر داده بود و نوشت که برخی منابع گفتند که ارتش سوریه درخواست کردها برای ورود نیروهای دولتی سوریه به عفرین را پیش از تحویل سلاح توسط کردها رد کرد.

شبکه روسیا الیوم به نقل از یک منبع نظامی خاص گزارش داد که مسئولان سوری شرط ورود ارتش سوریه به عفرین را تحویل سلاح توسط نیروهای یگان های حمایت مردمی کرد به دولت سوریه تعیین کردند.

این منبع افزود که طرف کرد نیز با این شرط دولت سوریه مخالفت کرد.

«سیبان حمو» فرمانده کل یگان های حمایت مردمی کرد اوایل هفته جاری امکان ورود ارتش سوریه به عفرین برای کمک به گروه های کرد برای مقابله با حمله ترکیه به عفرین در چارچوب عملیات«شاخه زیتون» را بعید ندانست.

پیش از این نیز اداره خومختار کرد در عفرین از دمشق خواسته بود که برای مقابله با حمله ترکیه به عفرین دخالت کرده و نیروهای ارتش سوریه را در مرزها مستقر کند.

این در حالی است که یک منبع پیش از این گفته بود که توافق میان نیروهای ارتش سوریه و یگان های حمایت مردمی کرد برای ورود ارتش به عفرین برای دفاع از آن به اجرای خود نزدیک می شود و احتمالا روز شنبه آینده عملی می شود.

برخی منابع نیز گفتند که ارتش سوریه از یگان های حمایت مردمی  کرد حمایت نظامی می کند و نیروهای یگان های حمایت مردمی را به عفرین منتقل می کند.

 

آمریکایی ها اشغالگرند

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در گفتگو با یورونیوز گفته بود آمریکا با ارسال نیروهای ویژه ارتش خود از نیروهای کرد در شمال سوریه حمایت می کند.

وزیر خارجه روسیه در این مصاحبه تفصیلی تاکید کرد که نیروهای ویژه ارتش آمریکا در خاک سوریه حضور دارند.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: «آنها (آمریکایی ها) دو یا سه سال است که به طور مداوم آنجا هستند. تقریبا کل دوره زمانی فعالیت ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه با حضور غیرقانونی نیروهای ویژه این کشور و دیگر نیروهای آنها در خاک سوریه همراه بوده است. دمشق از آنها برای حضور در سوریه دعوت نکرده است و آنها اجازه ای نیز از شورای امنیت سازمان ملل دریافت نکرده اند.»

وزیر خارجه سوریه همچنین واشنگتن را به برنامه ریزی برای حضور بلند مدت در سوریه متهم کرد. سرگئی لاوروف گفت: «واضح است که راهبرد آمریکا حضور دائمی در سوریه است، مانند کاری که با وجود تمام وعده هایشان می خواهند در عراق و افغانستان انجام دهند. وقتی آنها در سوریه مستقر شوند با نقض تمامیت ارضی این کشور از هر طریق ممکن تحت حمایت کردها نوعی حکومت محلی مستقل تشکیل خواهند داد. این شرایط مانند وضعیت کنونی خواهد بود که با وجود تمام وعده هایشان در بخش بزرگی از خاک سوریه استقرار یافته اند.»

سرگئی لاوروف در مورد عملیات ترکیه در شمال غربی سوریه نیز با اشاره به مسئولیت آمریکا در حمایت خود از نیروهای کرد، واشنگتن را به نادیده گرفتن موضع ترکیه متهم کرد.   

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.