موگابه پس از کودتای ارتش ابتدا مقاومت کرد اما در نهایت، مجبور به استعفا شد. آیا زوما هم به همان سرنوشت دچار می شود؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رسانه های آفریقای جنوبی گزارش دادند که حزب حاکم «ای ان سی» (کنگره ملی آفریقا) رسما از «جاکوب زوما» رئیس جمهور این کشور که چند ماه است در برابر درخواست ها برای استعفا مقاومت می کند، خواهد خواست کناره گیری کند.

مقام های ارشد حزب در پی مذاکراتی طولانی که تا ساعات اولیه صبح امروز سه شنبه ادامه داشت، به این تصمیم رسیده اند. حزب کنگره ملی آفریقا پس از نشست هشت ساعته مقامات عالی رتبه این حزب، به رئیس جمهور آفریقای جنوبی 48 ساعت مهلت داد از مقام خود کناره گیری کند.

«ایس ماگاشول» دبیرکل کنگره ملی آفریقا که در دیدار زوما با رامافوسا شرکت داشت، موافقت زوما با این استعفا را تایید نکرد؛ اما سایر رهبران این کنگره آفریقایی اظهار داشتند که توافق منعقد شده، «کناره گیری زوما به شیوه ای شرافتمندانه» را مدنظر قرار داده است.

اگر  زومای 75 ساله به این درخواست بی اعتنایی کند، با رای اعتماد پارلمان مواجه خواهد شد. انتظار می رود او رای اعتماد نیاورد.

خبرنگاران می گویند که مقاومت او در برابر درخواست رسمی کناره گیری موسوم به «فراخوانی»، دشوار خواهد بود.

اما زوما قانونا ملزم به کناره گیری نیست و براساس مقررات می تواند همچنان در قدرت باقی بماند.

با این حال در آن صورت احتمالا با رای اعتماد پارلمان مواجه خواهد شد. تاریخ چنین رای گیری 22 فوریه تعیین شده است.

ای ان سی رسما این طرح را تایید نکرده است اما منابع آگاه حزب این تصمیم را برای رسانه های آفریقای جنوبی و خبرگزاری رویترز تشریح کرده اند.

زوما از ماه دسامبر در برابر فشارهای روزافزون برای استعفا مقاومت می کند، زمانی که «سیریل راماپوزا» به عنوان رهبر حزب ای ان سی جانشین او شد.

هنوز معلوم نیست که زوما چه واکنشی به این درخواست نشان خواهد داد.

پیشتر راماپوزا نشست کمیته اجرایی ای ان سی را ترک کرد تا به محل سکونت زوما برود. گفته می شود او رئیس جمهور را از تصمیم حزب مطلع کرده است. او بعدا به نشست کمیته حزب بازگشت.

آیا سناریوی موگابه برای زوما تکرار می شود؟

وب سایت «زیم آی» زیمبابوه گزارش داده است اگر زوما با کناره گیری موافقت نکند، «لحظه دشوار» دیگری که چهار ماه پیش برای «رابرت موگابه» رئیس جمهور زیمبابوه رخ داد، شاید برای او هم تکرار شود.

موگابه پس از کودتای ارتش ابتدا مقاومت کرد اما در نهایت، مجبور به استعفا شد. 

مردم زیمبابوه به همراه سربازان ارتش این کشور که بر روی تانک‌ ها در خیابان‌ های «هراره» پایتخت زیمبابوه حضور داشتند، استعفای رابرت موگابه را که در 21 نوامبر 2017 صورت گرفت، مورد استقبال قرار دادند. 

موگابه 93 ساله تنها رهبر زیمبابوه بودکه پس از استقلال این کشور در 1980 در این کشور رئیس جمهور بود.

همه در انتظارند تا ببینند واکنش زوما چه خواهد شد.

اتهام فساد مالی

زوما که سال 2009 رئیس جمهور شد، با اتهام فساد روبرو بوده است.

ریاست جمهوری زوما تحت الشعاع ادعاهای فساد بوده؛ اتهامی که او قویا رد می کند.

در سال 2016 عالی ترین دادگاه آفریقای جنوبی حکم داد که زوما قانون اساسی را نقض کرده چون پولی که خرج خانه شخصی اش کرده را به دولت پس نداده است.

سال گذشته دادگاه عالی تجدید نظر حکم داد که او باید در ارتباط با یک معامله سلاح در سال 1999 با 18 اتهام فساد، کلاهبرداری، اخاذی و پولشویی روبرو شود.

به علاوه اخیرا گزارش ها از پیوند او با خانواده ثروتمند «گوپتا» که متولد هند هستند و ادعا می شود در دولت نفوذ کرده اند، باعث افت شدید محبوبیت او شد. زوما و خانواده گوپتا این اتهامات را رد می کنند.

هر چند او در گذشته از رای عدم اعتماد جان سالم به در برده اما انتظار نمی رود این بار موفق شود.

رئیس جمهور قبلی آفریقای جنوبی، «تابو امبکی» هم در سال 2008 پس از تقلای داخلی با معاون خود استعفا داد.

آن معاون، همان جاکوب زوما بود که سال بعد رئیس جمهور شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.