عملیات محرمانه تل‌ آویو و قاهره می‌ تواند شاهد دیگری بر تغییر روابط سیاسی خاورمیانه قلمداد شود؛ جایی که ظهور داعش به نزدیکی این کشورهای عربی به تل آویو انجامیده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه «نیویورک پست» آمریکا در گزارشی نوشت: شب گذشته «نیویورک‌ تایمز» در گزارشی اختصاصی از همکاری محرمانه رژیم صهیونیستی با مصر در صحرای سینا خبر داده است. بنابر این گزارش پهپا‌دها و جنگنده‌ های صهیونیستی با مجوز «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌ جمهور مصر بیش از 100 بار طی دو سال بر فراز مصر عملیات انجام داده‌ اند. معمولا این حملات بیش از یک بار در هفته و همگی هم با تایید السیسی صورت گرفته است.

آن گونه که این روزنامه آمریکایی گزارش داده نقطه آغاز این همکاری قدرت گرفتن شماری از تروریست ها در صحرای سینا در سال 2015 بوده است. هم رژیم صهیونیستی و هم مصر از بیم واکنش منفی افکار عمومی از علنی کردن این همکاری خودداری کرده و به روش‌ های مختلف تلاش می‌ کردند تا رسانه‌ ها از وجود این عملیات‌ مطلع نشوند.

«دیوید کرک‌ پاتریک» نویسنده این گزارش در نیویورک تایمز می‌ گوید: سقوط هواپیمای مسافربری روسیه نقطه عطف ماجرای داعش در صحرای سینا بود چرا که عبدالفتاح سیسی که در مبارزه با این گروه مستاصل به نظر می‌ رسید با پروژه همکاری نظامی میان قاهره و تل‌ آویو برای تشکیل جبهه واحد جنگ موافقت کرد.

گفته می شود پس از این توافق محرمانه، طی دو سال پهپادها، بالگردها و جنگنده های صهیونیستی بدون آن که نام و نشانی روی بدنه آنها دیده شود بیش از 100 عملیات هوایی در آسمان صحرای سینا انجام داده‌ اند.

اتحاد محرمانه تل‌ آویو و قاهره می‌ تواند شاهد دیگری بر تغییر روابط سیاسی خاورمیانه قلمداد شود؛ جایی که ظهور داعش به نزدیکی این کشورهای عربی به تل آویو انجامیده است.

هرچند مقام‌ های آمریکایی گفته‌ اند مداخله تل آویو در مصر در تامین امنیت منطقه سینا و مبارزه با شبه‌ نظامیان کمک کرده، اما تبعات ناخواسته‌ ای هم داشته که یکی از آنها شکل‌ گیری این احساس در رهبران صهیونیست است که گویا مصر برای تامین امنیت خود به تل‌ آویو وابسته است. همین امر موجب شده تا اهرم فشار مصر در مذاکرات سازش تضعیف شود.

مصر و رژیم صهیونیستی هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده اند، اما مصر احتمالا با انتشار چنین گزارش‌ هایی باید از خود در برابر افکار عمومی داخلی دفاع کند.

روز شنبه روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» هم در گزارشی جداگانه از این همکاری نظامی محرمانه پرده برداشته بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.