به رغم مخالفت‌ های شدید وزارت دادگستری و اف بی آی، سند جنجالی در قضیه دخالت احتمالی روس‌ ها در انتخابات آمریکا منتشر شد؛ سندی که باعث جنجال زیاد و شکاف عمیق میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: از چند روز پیش جنجال سیاسی زیادی درباره اسناد محرمانه مربوط به جبهه گیری های سازمان تحقیقات و پلیس فدرال آمریکا (اف‌ بی آی) درباره موضوع دخالت روسیه در انتخابات این کشور به وجود آمده است.

تا اینکه شب گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا رسما مجوز انتشار این اسناد را صادر کرد و این یادداشت ها که چهار صفحه هستند، منتشر شدند.

ترامپ با نادیده گرفتن درخواست‌ های مکرر اف‌ بی‌ آی برای عدم تایید انتشار این اسناد در اوایل هفته، اسناد چهار صفحه‌ ای تهیه شده به وسیله جمهوری خواهان را از حالت طبقه بندی خارج کرد و آن را به کنگره فرستاد که در آنجا کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان که در اختیار جمهوری خواهان قرار دارد، بلافاصله آن را منتشر کرد.

این اسناد به موضوعی جنجالی در نبرد جمهوری خواهان و دموکرات‌ ها درباره تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس ویژه بررسی پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و ارتباط احتمالی ستاد تبلیغاتی ترامپ با روسیه تبدیل شده بودند.

بر اساس این اسناد، نهاد اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا که جمهوری خواهان در آن اکثریت دارند، یادداشتی را منتشر کرد که اف بی آی را متهم می کند از زیر نظر گرفتن دولت ترامپ در پرونده بررسی اقدامات روسیه سوء استفاده کرده است.

بر اساس بخش‌ هایی از این یادداشت که از حالت محرمانه خارج شده، اف‌ بی‌ آی و وزارت دادگستری یک قاضی را گمراه کرده‌ اند که خارج از حیطه قانونی عمل کند و حکم شنود مکالمات «کارتر پیج» از اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ، در ماه مارس گذشته را تمدید کند.

پیج که مشاور دیپلماتیک ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ بود، به علت تماس‌های مکرر خود با مسئولان سیاسی روسیه در این پرونده مورد ظن قرار گرفته است.

اما علاوه بر پیج، «مایکل فلین» مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ در همین پرونده تفهیم اتهام شده است. وی اعتراف کرده که به ماموران اف بی آی در این پرونده دروغ گفته و قبول کرده است که برای پیشبرد تحقیقات در این باره با رابرت مولر و دستگاه قضایی همکاری کند. «جرج پاپادوپولوس» نیز که مسئولیت رسیدگی به مسائل سیاست خارجی را در ستاد انتخاباتی ترامپ بر عهده داشت، به تلاش برای پنهان کردن روابط و تماس‌ های خود با میانجیگران روس اعتراف کرده است. وی در بازجویی‌ های خود اعتراف کرده که روس‌ ها به او گفته اند اطلاعات لازم (هزاران ایمیل) را برای بی اعتبار کردن هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی ترامپ در اختیار دارند. اما ترامپ تحقیقات قضایی تحت هدایت رابرت مولر را در این قضیه دروغ محض دانسته است.

در واقع اف‌ بی‌ آی و وزارت دادگستری آمریکا متهم شده‌ اند که بر اساس یک گزارش بحث برانگیز اثبات نشده و ارائه آن به قاضی علیه ترامپ، مجوز شنود گرفته‌ اند.

آن گزارش را «کریستوفر استیل» یک مامور امنیتی سابق انگلیس نوشته بود که گفته شده به سفارش ستاد انتخاباتی «هیلاری کلینتون» رقیب ترامپ تهیه شده است.

کریستوفر استیل در گزارشش ادعا می‌ کرد روسیه از ترامپ اطلاعاتی دارد که از آنها به عنوان عاملی برای تحت فشار قرار دادن او استفاده می‌ کند؛ از جمله اطلاعاتی درباره فعالیت‌ های اقتصادی او؛ ادعایی که ترامپ بارها تکذیب کرده است.

در واقع این گزارش حاوی اطلاعات حساسی درباره عملیات ضدجاسوسی آمریکا است. اواخر سال 2016 دستگاه‌ های اطلاعاتی آمریکا در گزارش جنجال برانگیز که بر پایه اطلاعات جمع آوری شده توسط اف بی آی، سیا و شورای امنیت ملی آمریکا­ تهیه شده بود، تاکید کردند ­«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دستور داده بود به منظور کمک به انتخاب ترامپ در انتخابات نوامبر سال 2016 آمریکا و بی اعتبار کردن کارزار تبلیغاتی «هیلاری کلینتون»، بر روند انتخابات آمریکا اعمال نفوذ شود. طبق این گزارش هدف تلاش‌ های روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا مخدوش کردن چهره کلینتون، تضعیف جایگاه وی ­و در نهایت جلوگیری از پیروزی وی در انتخابات بوده است. البته این گزارش اسناد و شواهد ملموس ­یا اطلاعاتی در رابطه با شنود‌هایی که ­آژانس‌ های مخفی­ آمریکا برای جمع آوری این اطلاعات، تهیه گزارش یاد شده و ­نتیجه گیری‌ های آن انجام داده اند، ارائه نکرده است.

ترامپ اف بی آی و دادگستری این کشور را متهم کرده است که در پرونده تحقیق درباره ارتباط روسیه با انتخابات اخیر ریاست جمهوری، جانب دموکرات‌ ها را گرفته‌ اند. ترامپ در توئیترش بار دیگر روسای اف‌ بی‌ آی و وزارت دادگستری را متهم کرده که با سیاسی‌ کردن «رویه مقدس» تحقیق قضایی، به نفع دموکرات‌ ها و علیه جمهوری‌ خواهان وارد عمل شده‌ اند.

او این موضع را پیش از انتشار یادداشت‌ های محرمانه جمهوری‌ خواهان بیان کرد. ترامپ هنگام تایید انتشار این یادداشت در حمله‌ای تلویحی به اف بی آی گفت «بسیاری باید از کار خود شرمنده باشند.»

منابع کاخ سفید گفتند به رغم هشدار «کریستوفر ری» رئیس اف بی آی، دونالد ترامپ مجوز انتشار متن کامل این یادداشت را داد که همزمان اقدامات وزارت دادگستری را هم جانبدارانه و علیه ترامپ توصیف کرده است. مشخص نیست آینده رئیس اف بی آی که منتخب رئیس جمهور بوده است، چه خواهد شد.

یادداشت‌ های محرمانه جمهوری‌ خواهان در چند روز گذشته باعث جنجال زیاد و شکاف عمیق میان جمهوری‌ خواهان و دموکرات‌ ها شده است.

مقام‌ های اف‌ بی‌ آی و دموکرات‌ ها که مخالف انتشار این اسناد بودند، می‌ گفتند این یادداشت‌ ها پیش از رسیدن به کاخ سفید «دستکاری» و بخش‌ هایی از آن حذف شده است.

دموکرات‌ ها می گویند یادداشت منتشر شده به طور گزینشی ویراستاری شده است تا به گفته آنان ذهن مردم را از توجه به نتیجه تحقیقات همین کمیسیون درباره نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منحرف کند.

رئیس انجمن ماموران اف بی آی در بیانیه ای در واکنش به انتشار اسناد طبقه بندی شده گفت ماموران ویژه اف بی آی اجازه نداده و نخواهند داد که سیاست های حزبی، ما را از تعهد قاطع در عمل به ماموریت های مان منحرف کند.

«جان مک کین» سناتور آمریکایی در واکنش به تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای صدور مجوز انتشار اسناد محرمانه مربوط به اف بی آی و وزارت دادگستری در توئیتی نوشت: حملات اخیر علیه اف بی آی و وزارت دادگستری نه در خدمت منافع آمریکایی ها، نه احزاب و نه رئیس جمهور بلکه، فقط در خدمت منافع «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه است.

اف بی آی و وزارت دادگستری آمریکا مشغول بررسی اتهام روسیه در زمینه مداخله احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 هستند.

انتشار این اسناد که تحت سرپرستی «دیوین نونس» جمهوری خواه تهیه شده است، مرحله جدیدی در منازعه سیاسی میان دولت ترامپ و پلیس فدرال آمریکا است. اف بی آی که پیوسته بر استقلال رای و عمل خود تاکید می‌ کند از طرف دولت آمریکا در قضیه دخالت احتمالی روس‌ ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به اتخاذ مواضع ضدترامپ متهم شده است.

«رابرت مولر» که در گذشته رئیس پلیس فدرال آمریکا بوده است، تلاش می‌ کند ثابت کند که آیا میان تیم تبلیغاتی ترامپ و مقامات روسیه همکاری و هماهنگی‌ هایی وجود داشته است یا خیر. تحقیقات درباره این پرونده سال گذشته زمانی وارد مرحله حساس شد که دونالد ترامپ، «جیمز کامی» را از ریاست اف بی آی برکنار کرد. دموکرات‌ های کنگره آمریکا اقدام ناگهانی ترامپ را در خصوص برکناری جیمز کامی از ریاست اف بی آی تلاش برای مختل کردن تحقیق درباره همدستی احتمالی نزدیکان رئیس جمهور آمریکا و مقامات روسیه در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌ دانند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.