ساکنان «کابل» پایتخت افغانستان روز یکشنبه را با ترس و ناامیدی آغاز کردند و این شهر همچنان در شوک حمله روز شنبه به سر می برد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد: حمله روز شنبه که در یکی از بخش‌ های شدیدا حفاظت شده شهر کابل روی داد، نشان دهنده توانایی طالبان در تکرار مرگبارترین حملات سال های اخیر بود؛ موضوعی که بیش از گذشته اعتماد و اطمینان دولت مرکزی افغانستان را تضعیف می‌ کند.

یک روز پس از حمله انتحاری با یک خودروی آمبولانس بمب‌ گذاری شده که در مرکز کابل روی داد و در مجموع 103 کشته و 235 زخمی بر جای گذاشت، خشمی از سرِ درماندگی در مقابل موجی از حملات بی‌ پایان را، می‌ توان در چهره ساکنان این شهر مشاهده کرد.

«نادر» یک شهروند از کابل می گوید: ما از کشتار مردم در عرض چند دقیقه خسته شده ایم. اکنون این کشتار به امری عادی تبدیل شده است.

این مرگبار‌ترین حمله به پایتخت کابل در ماه های اخیر محسوب می‌ شد و مقامات امنیتی درباره احتمال وقوع حملاتی مشابه هشدار داده‌ اند.

اکنون ساکنان شهر می‌گویند: «چگونه زندگی کنیم؟ کجا باید برویم؟ هیچ امنیتی نداریم، چه کار باید بکنیم؟ مردم مجبور می‌ شوند برای زندگی به دیگر کشورها بروند، اینجا ناکجاآباد است.»

این بدترین حمله روی داده در کابل از ماه می سال 2017 و زمانی بود که انفجار کامیونی بمب‌ گذاری شده در نزدیکی سفارت آلمان 150 کشته بر جای گذاشت.

پس از حمله ماه می و همچنین وقوع چندین حمله تروریستی دیگر که حتی به دفتر سازمان بین‌ المللی «کودکان را نجات دهید» (Save the Children) در شهر «جلال آباد» نیز حمله شد، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان با فشارهای متعدد برای افزایش تدابیر امنیتی روبرو شد. اما با وجود افزایش کنترل‌ ها، باز هم آمبولانس بمب‌ گذاری شده توانست روز شنبه به آسانی از ایست بازرسی عبور کند.

سرپرست ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان حمله روز شنبه را یک «جنایت» توصیف کرد و متحدان افغانستان و همسایگان این کشور نیز آن را محکوم کردند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که این حمله بر عزم واشنگتن برای حمایت از شرکایش در افغانستان خواهد افزود.

یکی از مقامات آمریکا نیز اعلام کرد که قرار است استراتژی جدیدی برای اعمال فشار بر طالبان به اجرا گذاشته شود. 

اما آنها غافل از این موضوع هستند که طالبان از آنچه انتظار می‌ رود قدرتمندتر است و استراتژی کنونی ترامپ برای این کشور نیز نمی‌ تواند کار زیادی از پیش ببرد.

حمله خونین روز شنبه که در یکی از بخش‌ های شدیدا حفاظت شده شهر کابل و در نزدیکی سفارتخانه‌ ها و همچنین ساختمان‌ های دولتی روی داد، نشان دهنده توانایی طالبان در تکرار مرگبارترین حملات سال های اخیر بود؛ موضوعی که بیش از گذشته اعتماد و اطمینان دولت مرکزی افغانستان را تضعیف می‌ کند.

این گونه حملات همچنان بیانگر این است که طالبان و حامیان این گروه کماکان بر جنگ و خشونت‌ ورزی در افغانستان ادامه خواهند داد؛ در حالی‌ که حکومت افغانستان و حتی آمریکایی‌ ها ابراز امیدواری کرده بودند که افغانستان چند قدم به صلح نزدیک شده‌ است. در آخرین تحول پس از نشست غیررسمی دو مقام حکومتی با پنج نماینده‌ گروه طالبان در ترکیه این خوش‌بینی‌ ها افزایش یافته بود که طالبان شاید بر اساس این مذاکرات در یک پروسه‌ رسمی وارد گفت‌ و گو با حکومت افغانستان شوند. از سوی دیگر دولت افغانستان با آمادگی های ابتدایی برای برگزاری دومین دور کنفرانس کابل امیدوارند که تلاش‌ های حکومت در همکاری با کشورهای منطقه و جامعه‌ جهانی منجر به تقویت روند صلح و آغاز مذاکرات با مخالفان مسلح دولت شود.

اما رویکرد قاطعانه‌ طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر به‌ دنبال افزایش حملات انتحاری و سازمان‌ یافته به مراکز دولتی، خصوصی و موسسات بین‌ المللی بیانگر دیدگاه جنگ‌ طلبانه این گروه است و تلاش‌ های حکومت افغانستان و جامعه‌ جهانی تغییری در دیدگاه این گروه برای پیوستن به روند صلح ایجاد نکرده است.

حدود دو دهه حمله به طالبان از هوا و زمین توسط نیروهای امنیتی افغان، موجب تضعیف این گروه نشده است و مناطق تحت کنترل طالبان امروز بیش از هر زمان دیگری از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 افزایش یافته است. اکنون طالبان 40 یا 50 درصد از 400 شهرستان افغانستان را تحت کنترل و یا درگیری دارد.

بنابراین حمله‌ دیروز جنگ و رویارویی دولت با حملات انتحاری تروریست ها را دشوارتر کرده است. اکنون تشخیص این‌ که کدام آمبولانس فراهم‌کننده‌ خدمات درمانی است و کدام آمبولانس مملو از بمب و در کنترل مهاجمان انتحاری، دشوار است.

حال تلاش‌ ها برای بهبود وضعیت افغانستان باید شامل تلاش‌ های دیپلماتیک و اقتصادی باشد تا ضمن کاهش تنش‌ ها با بازیگران مشکل ساز منطقه‌ ای، وضعیت اقتصادی این کشور را نیز بهبود بخشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.