ایالات متحده آمریکا، بر اساس اطلاعات منتشر شده درباره بودجه سال کنونی اش، 500 میلیون دلار برای تامین هزینه این نیروها و تسلیح شان به سلاح های مدرن اختصاص داده است و ستون فقرات استراتژی اش در منطقه خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم  در سرمقاله خود به تحولات منطقه خاورمیانه به ویژه شمال سوریه و ارتباط آن با ترکیه پرداخت و نوشت: تصمیم رهبران آمریکا برای تشکیل نیروی مسلح در مرزهای سوریه و ترکیه با 30 هزار نیرو که در مرزهای شمالی سوریه مستقر می شود یعنی برخورد با ترکیه و مقدمه سازی برای ایجاد«کشور کرد» در حجم لبنان اگر نگوییم بزرگتر است که از حاکمیت کامل و حمایت آمریکا و اسرائیل برخوردار می شود.

نیروهای دموکراتیک سوریه که اکنون شهر «الرقه» و مناطق وسیعی از شرق فرات را پس از کنترل این شهر از داعش با حمایت زمینی و هوایی در اختیار دارد این نیروی جدید را تشکیل می دهند و در طول مرزهای جنوبی ترکیه و داخل اراضی سوریه مستقر می شوند. همانطور که دو هفته پیش سخنگوی کاخ سفید از وجود توافقی آمریکایی-اسرائیلی برای بی ثبات کردن سوریه، ایران و هدف قرار دادن حزب الله لبنان خبر داد.

ایالات  متحده آمریکا، بر اساس اطلاعات منتشر شده درباره بودجه سال کنونی اش، 500 میلیون دلار برای تامین هزینه این نیروها و تسلیح شان به سلاح های مدرن اختصاص داده است و ستون فقرات استراتژی اش در منطقه خواهد بود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از این تحرک آمریکا که به باور همه ناظران به دنبال هدف قرار دادن ترکیه است و چه بسا باعث تقسیم آن به مناطق مستقل نژادی و طایفه ای در آینده نزدیک شود، احساس نگرانی کرد به همین دلیل تهدید کرد که این نیروها که آنها را تروریستی توصیف کرد، در هم می کوبد و نیز تهدید کرد که آنها را از بین می برد و شروع به ارسال نیروها و تجهیزات تقویتی به منطقه «هاتای» در چارچوب این طرح اش کرد.

به گفته برخی از ناظران، استراتژی ترکیه در رویارویی با این تحرک آمریکا هنوز روشن نیست و کاملا مبهم است حتی حاکی از سردرگمی است؛ چگونه اردوغان رئیس جمهور ترکیه می خواهد جبهه نظامی جدیدی علیه«کمربند امنیتی» مورد حمایت آمریکا در طول مرزهای سوریه و عراق بگشاید در حالی که در دو منطقه «حلب» و «ادلب» تنش را با دولت سوریه و همپیمانان روس و ایرانی بالا برده است و به گروه های سوری مسلح مانند«احرار الشام»، «الزنکی» و«جبهه النصره»دستور داده است که علیه پیشروی ارتش سوریه با حمایت همپیمانانش و روسیه، ضد حمله بزنند و حاضر به مشارکت در کنفرانس گفت و گوی ملی سوریه در تفرجگاه«سوچی» نشوند؛کنفرانسی که مسکو برای برگزاری آن در هفته های آینده دعوت کرده است.

اردوغان همپیمان آمریکایی خود را مختار کرد که یا ترکیه  که یکی از کشورهای موسس پیمان ناتوست را انتخاب کند یا کردها و شبه نظامیان کرد را و نتیجه برایش تا کنون ناامیدکننده بود است زیرا آمریکایی ها کردها را انتخاب کردند و با میلیون ها تن سلاح سنگین مدرن از آن ها حمایت کردند و آنها را قادر به کنترل شهر الرقه و مناطق گسترده ای در شمال شرق سوریه کردند.

بالا گرفتن تنش ترکیه با روسیه و نادیده گرفتن اقدام گروه های مسلح هوادار آمریکا برای پروزا دادن 13 پهپاد مجهز به موشک برای حمله به دو پایگاه روسیه در «حمیمیم» (هوایی)و «طرطوس»(دریایی) سیاست اشتباهی است و به شکل جدی بررسی نشده است آن هم در سایه واضح شدن طرح آمریکا.

درست است که اردوغان با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تماس گرفت و تأکید کرد که روسیه هرگز با این حمله ارتباطی ندارد لیکن این نیز درست است که اردوغان در راستای مانع تراشی برای برگزاری کنفرانس گفت و گوی ملی سوریه در سوچی عمل کرد زمانی که به گروه های هوادار ترکیه دستور داد که با مشارکت در این کنفرانس مخالفت کنند زیرا ترکیه با هر گونه مشارکت کردها حتی اگر به شکل مشارکت شخصیت هایی باشد که نماینده خودشان باشند و از جمله 1600 شرکت کننده از طیف های مختلف ملت سوریه باشند، مخالف است.

اگر اردوغان می خواهد با این طرح خطرناک آمریکا برای ایجاد کشور کوچک در شمال سوریه به عنوان پایگاهی برای آمریکا و تهدیدی برای ترکیه، مقابله کند هیچ گزینه ای پیش روی خود ندارد جز ائتلاف با مثلث روسیه، ایران و سوریه زیرا وی به هر اندازه قدرت داشته باشد، به تنهایی نمی تواند با طرح آمریکا مقابله کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.