یک مقام کره جنوبی هشدار داده است نفتکش ایرانی در دریای چین شرقی ممکن است یک ماه همچنان در آتش بسوزد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام وزارت امور اقیانوس ها و شیلات کره جنوبی اعلام کرد نفتکش ایرانی در دریای چین شرقی ممکن است یک ماه همچنان در آتش بسوزد.

«پارک سانگ دونگ» این مقام وزارت امور اقیانوس ها و شیلات کره جنوبی افزود: «ما معتقدیم با توجه به موارد قبلی حوادث مرتبط با نفتکش ها، آتش سوزی در این نفتکش برای دو هفته یا یک ماه ادامه یابد.»

وی تصریح کرد: «‌آنچه در حال حاضر ما را نگران می کند، مخزن سوخت این نفتکش است زیرا در صورت غرق شدن و فرو رفتن آن در آب می تواند آب را آلوده کند.»

وی این اظهارات را در حالی مطرح کرد که این نفتکش ایرانی برای چهارمین روز همچنان در آتش می سوزد. برخورد این نفتکش با یک کشتی باری باعث آتش گرفتن آن شده است. 

هنوز خبری از سرنشینان مفقود ایرانی این کشتی در دست نیست. همزمان شرکت ایرانی صاحب این کشتی گفت که هنوز از زنده یافتن خدمه کشتی ناامید نشده است.

در این حادثه دستکم 30 ایرانی و دو بنگلادشی ناپدید شدند که پیکر یکی از خدمه ایرانی کشتی پیدا شده است.

«محسن بهرامی» از سخنگویان شرکت ملی نفت کش ایران سه شنبه گفت که امدادگران احتمالا بازماندگانی را خواهند یافت زیرا اتاق موتور مستقیما تحت تاثیر آتش سوزی قرار نگرفته و حدود 14 متر زیر آب است. هنوز امید هست.

مقام ها در روز سه شنبه عملیات جستجو برای یافتن 31 خدمه مفقود کشتی را گسترش دادند که ناحیه ای به وسعت حدود سه هزار کیلومتر مربع را در بر می گیرد. اما این تلاش ها به دلیل هوای نامساعد با مشکل مواجه شده است.

یک کشتی نیروی دریایی آمریکا روز یکشنبه در عملیات جستجو شرکت کرد اما اکنون به پایگاهش در ژاپن برگشته است. یک کشتی گارد ساحلی کره جنوبی هم به ناحیه اعزام شده است.

وزارت نفت ایران گفت که سانچی به شرکت ملی نفکش ایران تعلق دارد و محتویات آن بیمه شده بود.

با توجه به کمتر شدن شعله های آتش علیرغم بدتر شدن وضعیت جوی، عملیات اطفاء حریق آغاز شده است.

نگرانی از فاجعه زیست محیطی

سه شنبه گزارش شد که دولت چین برای مهار نشت نفت از این تانکر تلاش می کند چون امکان بروز یک فاجعه زیست محیطی وجود دارد.

سانچی حامل 136 هزار تن میعانات گازی بود که در روز شنبه در حدود 300 کیلومتری «شانگهای» در شرق چین با یک کشتی باری برخورد کرد و آتش گرفت.

کارشناسان می گویند اگر محتویات کشتی به دریا بریزد باعث یک فاجعه بزرگ زیست محیطی خواهد شد.

گروه «صلح سبز در شرق آسیا» در بیانیه ای نوشت: با توجه به آتش سوزی در کشتی، انتظار می رود بیشتر نفت آن بسوزد و وارد دریا نشود. با این حال اگر کشتی پیش از سوختن نفت غرق شود، فرآیند پاکسازی بسیار سخت خواهد بود.

وزارت خارجه چین روز دوشنبه در بیانیه ای گفت که کشتی های پاکسازی برای جلوگیری از یک فاجعه دوم به محل اعزام شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.