یک سال نخست ریاست جمهوری ترامپ از آن چیزی که آمریکایی ها فکرش را می کردند، فجیع تر بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: دندان هایتان را به هم بسایید و تحمل کنید. فقط چند روز دیگر باقی مانده و این سال بد، فاسد، ناسالم، مسخره و غم انگیز در زندگی مدنی ملت ما پایان خواهد یافت. در اینجا ما امیدواریم که همه ما - به ویژه رابرت مولر بازپرس ویژه - سال 2018 بهتری داشته باشیم.

بسیاری از ما سال 2017 را با این اندیشه دلسوزانه آغاز کردیم که ریاست جمهوری دونالد ترامپ احتمالا نمی تواند به آن بدی که از آن هراس داریم، باشد. اما اوضاع بدتر شد.

آیا هیچ گاه فکر می کردید که رئیس جمهور یک کشور از کلمات «مردم بسیار خوب» برای توصیف شرکت کنندگان در یک تظاهرات  نژادپرستانه استفاده کند؟ آیا شما تا به حال فکر می کردید که بشنوید یک نماینده آمریکایی در سازمان ملل متحد به شدت تهدید می کند که او اسامی کشورهایی که در مجمع عمومی به قطعنامه آنگونه که ما می خواستیم رای نداده اند، منتشر می کند؟ آیا تا به حال فکر می کردید که دولت بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان، نه فقط علم بلکه تجربه را نیز رد می کند، ترجیح می دهد از «حقایق جایگزین» ساخته شده به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری های اصلی خود استفاده کند؟

ما می دانستیم که ترامپ ناخوشایند و سطحی گرا بود، اما در روز تحلیف، دستکم امیدوار بودیم که او به اندازه کافی از مسئولیتی که بر گردنش نهاده شده آگاهی داشته باشد و خود را برای این شغل آماده کند. اما او این کار را نکرد. اگر هم کاری می کرد، تنها اوضاع بدتر می شد.

به هر حال، رئیس جمهور هر روز ساعت ها صرف تماشای برنامه های تلویزیونی و شبکه هایی مانند فاکس نیوز می کند که کورکورانه او را می ستایند. مشاوران او مجبور شده اند جلسات روزانه او را در مورد امنیت ملی کوتاه کنند تا شاید او بیشتر توجه کند. اعضای دولت او تلاش می کنند تا اوضاع را کمی بهبود بخشند.

ترامپ و طرفدارانش یک جنگ بی رحمانه علیه حقیقت به راه انداخته اند و تلاش می کنند تا هر صدای انتقادی را بی اعتبار جلوه دهند. او از عبارت «اخبار جعلی» برای توصیف حقایق ناخوشایند و کسانی که آنها را گزارش می دهد، استفاده می کند. ما در حال طی کردن دوره ای خطرناک هستیم.

برای درک اینکه دولت ترامپ تا چه حد انحراف دارد، این مسئله را در نظر بگیرید: این دولت از زمان تاسیس آن، کنترل نظامی را به عنوان مانعی برای ماجراجویی محسوب کرده است. حالا ما باید به سه ژنرال اتکا کنیم - رئیس کارکنان ترامپ، مشاور امنیت ملی او و وزیر دفاع اش - تا این رئیس جمهور را از انحراف بازدارند.

متحدان جمهوری خواه او در کنگره، که توانایی محدود کردن اجرایی فرمان های خارج از کنترل را دارند، تسلیم شده اند. بسیاری از افراد معتقد به عدم پذیرش ترامپ هستند، اما همچنان از او حمایت می کنند؛ زیرا از خشم او هراس دارند و فرصتی برای اجرای دستور کار محافظه کارانه می بینند. تاریخ این فرصت طلبی را به یاد می آورد و آن را به شدت قضاوت می کند.

من حتی به ذهنیت اشتباه ترامپ - که دختر و دامادش را به عنوان مشاوران ارشد خود منصوب می کند که هیچ کدام از آنها مجاز به چنین انتصابی نیستند - یا ناتوانی او در اداره شعبه اجرایی با بهترین و روشن ترین شیوه اشاره ای نکرده ام. دولت ترامپ نه تنها فاس بلکه کم سطح است.

امسال به شدت غمبار است - اما مفلوج نیست. بیایید به موضع مثبت تری برسیم.

روز بعد از تحلیف ترامپ، جمعیت زیادی در واشنگتن در تظاهرات زنان علیه ترامپ شرکت کردند. این اشتیاق ممکن است در نهایت از بین رفته باشد، اما همه شواهد نشان می دهد که این چنین نیست. و حتی به نظر می رسد که به شدت افزایش یافته است.

در ماه نوامبر، «رالف نورثام» نماینده دموکرات،  فرمانداری ایالت «ویرجینیا» را با یک حاشیه 9 امتیازی فوق العاده بزرگ به دست آورد. قدرت و نفوذ او به حدی است که بتواند دموکرات های بیشتری را روانه مجلس نمایندگان آمریکا کند. و پس از آن در 12 دسامبر، «داگ جونز» دموکرات، «روی مور» جمهوری خواه را در انتخابات ایالت «آلاباما» شکست داد. این ایالت پیش از این یکی از جمهوری خواه ترین ایالت های آمریکا محسوب می شد.

این رقابت ها میان دموکرات ها و جمهوری خواهان نیست. بلکه رقابت میان عقل در برابر جنون، و عقل در برابر هرج و مرج است. آنها درباره ترامپ و شکست های او هستند.

اکنون دموکرات ها، مستقلان، جمهوری خواهان و میهن پرستانه باید برای انتخابات ماه نوامبر تلاش کنند. وظیفه ما این است که کنگره ای را انتخاب کنیم که این قطار جنون را تحت کنترل در آورد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.