بیش از 1000 روز جنگ در یمن برای غیرنظامیان این کشور به ویژه کودکان، مرگبار و ویرانگر بوده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه خبری کامن دریمز در گزارشی نوشت: «محمد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان در تاریخ 2 ماه مه سال 2017 و قبل از رسیدن به ولیعهدی این کشور در مورد جنگ ائتلاف سعودی در یمن یعنی جنگی که او از مارس 2015 به راه انداخته بود، صحبت کرد و گفت: «جنگ طولانی به نفع ما است.» او تصور کرد که حوثی ها در نهایت منابع خارجی خود را از دست می دهند و مجبور به عقب نشینی می شوند. برعکس، سعودی ها می توانستند بر روی جریان مداوم پول نقد و سلاح حساب باز کنند. او در نهایت نتیجه گیری کرد که: «زمان به نفع ماست.»

مردان قدرتمندی در امارات متحده عربی، مصر، سودان، بحرین، کویت، مراکش، سنگال و اردن با شاهزاده سعودی برای ادامه جنگ علیه یمن ساخت و پاخت کرده اند. سعودی ها نیروهایی را از سودان برای جنگ در شهرهای کوچک در کنار خط ساحلی مرزی یمن استخدام کرده اند. هدف ظاهری کنترل زمینی است که  به بندر حیاتی «حدیده» منتهی می شود. گزارش شده که ارتش امارات متحده عربی یک شبکه زندان های مخفی را در اختیار دارد که یمنی ها در آنها ناپدید می شوند و شکنجه می شوند.

علیرغم اظهارات تبلیغاتی اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «ترزا می» نخست وزیر انگلیس که از عربستان سعودی خواسته بودند تا محاصره یمن را بردارد، هر دو کشور همچنان میلیاردها دلار سلاح به عربستان سعودی می فروشند. ترامپ سریعا شلیک چند موشک توسط نیروهای یمنی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را محکوم کرد. اما حوثی ها می توانند ادعا کنند که از این سلاح ها در دفاع از خود استفاده می کنند پس از آنکه جت های جنگنده عربستان و امارات، چندین تُن از بمب های خریداری شده از ایالات متحده و انگلیس را بر فراز شهرهای یمن و بر سر غیرنظامیان خالی کرده اند. ناظران می گویند اگر ایالات متحده حمایت هوایی از هواپیمای بمب افکن عربستان را به طور موقت متوقف کند، جنگ به پایان خواهد رسید. با این حال آمریکا به این عملیات نظامی ادامه می دهد. انگلیس همچنان برای سعودی ها ابزار جاسوسی فراهم می کند و هر دو کشور برای حفظ رابطه مناسب با وزارت دفاع عربستان و شاهزاده محمد بن سلمان تلاش می کنند.

بیش از 1000 روز جنگ در یمن برای غیرنظامیان این کشور مرگبار و ویرانگر بوده است.

«مارک لاوکاک» هماهنگ کننده امور انساندوستانه سازمان ملل در یمن می گوید که 7 تا 8 میلیون یمنی تنها یک گام با گرسنگی فاصله دارند. بی بی سی گزارش می دهد که بیش از 80 درصد یمنی ها از دسترسی به غذا، سوخت، آب و مراقبت های بهداشتی محرومند.

به گفته کمیسیون بین المللی صلیب سرخ، شمار موارد مشکوک به وبا در یمن به یک میلیون مورد رسیده است.

1.8 میلیون کودک در یمن به شدت دچار سوء تغذیه هستند، از جمله 400 هزار کودک زیر 5 سال که از سوء تغذیه شدید رنج می برند. کودکان مبتلا به سوء تغذیه نیز در معرض خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی قرار دارند.

همانند صدها هزار کودک عراقی که جنگ اقتصادی به رهبری آمریکا علیه عراق جان باختند، مرگ این کودکان یمنی هم برای کسی مهم نیست. آنها هیچ گناهی ندارند بلکه تاوان سیاست های شکست خورده را پرداخت خواهند کرد. غذا و آب آشامیدنی که آنها برای رفع گرسنگی و تشنگی شان نیاز دارند می تواند به دست آنها برسد، در صورتی که نخبگان قدرتمند تصمیم بگیرند به محاصره بنادر، بمباران جاده ها، تخریب سیستم های آب و فاضلاب، حمله به ماهیگیران و کشاورزان و حتی شرکت کنندگان در مراسم های عروسی پایان دهند.

ترامپ پس از رقص شمشیر با محمد بن سلمان و سایر شاهزادگان سعودی در عربستان قرارداد تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار امضا کرد.

بوئینگ، ریتون و سایر پیمانکاران نظامی که در حال حاضر از این معامله سود می برند، احتمالا با شاهزاده محمد بن سلمان توافق خواهند داشت: جنگ طولانی به نفع آنهاست.

اما، افراد عادی که ترجیح می دهند ملعبه جنگ سالاران دروغین نشوند، موظف هستند آشکارا صحبت کنند. زمان برای کودکان یمن به پایان رسیده است. شاهزاده سعودی در اشتباه است. هر جنگی طولانی یا کوتاه ممکن است به نفع مجرمان باشد، اما در جنگ های طولانی، بذر انتقام، انتقامجویی، نفرت و مرگ کاشته می شود. شجاعت واقعی نیاز به کنترل ترس و توافق های متقابل دارد تا از آسیب پذیر ترین افراد در میان ما محافظت کند؛ به خصوص کودکان.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.