فاصله طبقاتی میان قشرهای مرفه و فقیر در جهان در سال‌ های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: همانطور که رسیدگی به موضوع «نابرابری و بی عدالتی» یک برنامه کاری سیاسی برمی دارد، گروهی از محققان به دنبال یافتن پاسخ برای برخی از سوالات اساسی در مورد پدیده ای هستند که برای بسیاری به معنای مشخصه سن است.

درک این که ثروتمندان ثروتمندتر می شوند و فقرا فقیرتر می شوند، درخواست ها برای از بین بردن پناهگاه های مالیاتی را افزایش داده؛ در حالی که نارضایتی در میان کسانی که از فرایند جهانی شدن عقب مانده اند، باعث افزایش حمایت از برگزیت و «دونالد ترامپ» شده است.

و در عین حال اغلب بحث های مربوط به این موضوع، با کمبود داده های اطلاعاتی مواجه اند.

نابرابری ها کجا بیشتراست؟ آیا جهان با بی عدالتی بیشتری مواجه می شود یا کمتری؟ چرا تجربه های ایالات متحده و اروپا این چنین متفاوت است؟ و آیا ما به نابرابری های ثروت در یک قرن پیش بازگشته ایم؟

این موضوعاتی است که توسط «توماس پیکتی» اقتصاددان فرانسوی رمز گشایی شده است. او و همکارانش چندین سال را صرف توسعه شاخص های جامع تر از نابرابری جهانی برای اطلاع رسانی به این بحث کرده اند.

نتیجه آن چیزی است که آنها «پایگاه اطلاعات ثروت و درآمد جهانی» نامیده اند و در این گزارش منتشر شده است:

نتیجه گروه تحقیقاتی به رهبری توماس پیکتی، منتقد سرمایه‌ داری نشان می‌ دهد که ثروتمندان جهان که یک درصد جمعیت کره زمین را تشکیل می‌ دهند، موفق شده‌ اند از سال 1980 تاکنون ثروت خود را دو برابر کنند.

این تحقیق که مبنایش از جمله ارزیابی اطلاعات موجود در ارتباط با مدارک مالیاتی در کشورهای مختلف بوده، همچنین نشان می‌ دهد که قشرهای متوسط در این فرایند به نوایی نرسیده و سودی نبرده‌ اند.

نتیجه گروه تحقیقاتی توماس پیکتی نشان می‌ دهد که کم‌ ترین فاصله طبقاتی در اروپا دیده می‌ شود. در این کشورها در سال 2016 میلادی 10 درصد شهروندان مرفه جامعه 37 درصد درآمد ملی را به خود اختصاص داده بودند.

آمار مربوط به اروپا در حالی است که 10 درصد شهروندان مرفه جامعه در آمریکا 47 درصد درآمد ملی را در دست دارند. در سال 2014 میلادی یک درصد از مرفه ترین قشر جامعه آمریکا 39 درصد از دارایی این کشور را در اختیار داشتند که از 22 درصد سال 1980 رقم بسیار بالاتری محسوب می شد.

در انگلیس یک درصد قشر مرفه، 22 درصد از سرمایه این کشور را در اختیار دارد که در مقایسه با 15 درصد سال 1984 افزایش داشته است.

این فاصله طبقاتی در خاورمیانه به شدت بالاست و به 61 درصد درآمد ملی می‌رسد.

نتایج این تحقیق بر این نکته تاکید دارد که از سال 1980 نابرابری درآمد در آمریکا، چین، هند و روسیه به شدت افزایش یافته و در اروپا این نابرابریِ درآمد شرایط بهتری داشته است.

دلیل اصلی افزایش فاصله طبقاتی و راهکارهای جلوگیری از آن

بررسی‌ های گروه تحقیقاتی توماس پیکتی نشان‌ دهنده آن است که دلیل اصلی افزایش فاصله طبقاتی در کشورهای جهان، تقسیم نابرابر سرمایه است. گفته می‌ شود که از سال 1980 سرمایه دولتی عظیمی در سراسر جهان به بخش خصوصی واگذار شده است.

دانشمندان محقق گروه توماس پیکتی بر این باورند که با خصوصی سازی شرکت های دولتی از سال 1980، امکانات دولتی برای متعادل سازی فاصله طبقاتی به تدریج محدودتر شده است.

دانشمندان محقق در پایان برای مبارزه با فاصله طبقاتی خواستار مبارزه شدید با پولشویی و فرار مالیاتی و همچنین ثبت سرمایه‌ های مالی هستند. آنها همچنین خواستار آن هستند که امکانات بیشتر آموزشی برای فرزندان خانواده‌ های فقیر مهیا شود.

دانشمندان محقق همچنین برای بهبود شرایط فقرای جامعه راهکارهایی چون بهبود شرایط مالیاتی برای شهروندانی با درآمد کم، افزایش حداقل دستمزد و قبول نظر کارکنان در برنامه‌ های تعیین شده شرکت‌ ها را پیشنهاد می‌ کنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.