حتی نزدیک ترین همپیمانان اسرائیل در اروپا مانند جمهوری چک هشدار دادند که تصمیم ترامپ به تلاش ها برای صلح آسیب می زند این در حالی است که فرانسه تأکید کرد که بر سر اوضاع قدس نمی توان به توافق رسید جز در چارچوب توافق نهایی میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل امروز دوشنبه از اتحادیه اروپا خواست جا پای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بگذارند و شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت بشناسند اما این اتحادیه این درخواست را رد کرد.

نتانیاهو که امروز برای حضور در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا به بروکسل رسید و گفت که تصمیم ترامپ باعث می شود که صلح در خاورمیانه امر ممکنی شود زیرا به رسمیت شناختن واقعیت اساس و پایه صلح است!

لیکن حتی نزدیک ترین همپیمانان رژیم اسرائیل در اروپا مانند جمهوری چک هشدار دادند که تصمیم ترامپ به تلاش ها برای صلح آسیب می زند این در حالی است که فرانسه تأکید کرد که بر سر اوضاع قدس نمی توان به توافق رسید جز در چارچوب توافق نهایی میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها.

«لوبومیر زورالیک» وزیر خارجه جمهوری چک در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تصمیم ترامپ درباره انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس گفت« می ترسم این به ما هیچ کمکی نکند».

نتانیاهو که تلاش اتحادیه اروپا برای برقراری روابط تجاری و سیاسی عمیق تر با ایران خشمگین اش کرده است گفت که اروپا باید جا پای ترامپ بگذارد که فلسطینی ها و اروپایی ها محکومش کردند.

وی پس از رسیدنش به بروکسل از پاریس و پس از دیدار روز یکشنبه با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفت که زمان آن است که فلسطینی ها دولت یهودی و واقعیت پایتخت آن که نامش قدس است را به رسمیت بشناسند.

وی افزود که من بر این باورم که به رغم آن که ما هنوز به توافق نرسیده ایم اما این امر در آینده رخ می دهد. من بر این باورم همه یا بیشتر کشورهای اروپایی سفارت های خود را به قدس منتقل می کنند و به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهند شناخت و با ما برای امنیت و رفاه و صلح همکاری می کنند!

وزارت خارجه جمهوری چک هفته گذشته اعلام کرد که مساله انتقال سفارتش از تل آویو به قدس را بررسی می کند امری که بسیاری از مسئولان اسرائیلی تأیید اقدام ترامپ دانستند.لیکن پراگ بعد از آن اعلام کرد که فقط حاکمیت اسرائیل بر قدس غربی را به رسمیت می شناسد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز بار دیگر بر موضع این اتحادیه تأکید کردند که می گوید اراضی اشغالی که اسرائیل در جنگ 1967 به اشغال خود درآورد از جمله کرانه باختری و قدس شرقی و بلندی های جولان بخشی از مرزی های به رسمیت شناخته شده اسرائیل نیست.

زورالیک در ادامه گفت که «من به این نتیجه رسیده ام که کاهش شدت تنش به شکل یک طرفه غیر ممکن است». وی در ادامه از راه حل دو کشور حمایت کرد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بر راه حل دو کشور تأکید کرد.

در تحولی دیگر قرار است امروز تظاهراتی در محکومیت دیدار نتانیاهو در بروکسل برگزار شود.

تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل و انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اعتراض های گسترده منطقه ای و جهانی را در پی داشته است.

بنابراین گزارش، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته، علی‌رغم قطعنامه شماره 478 شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر غیرقانونی بودن الحاق قدس شرقی به رژیم اسرائیل و اعلام آن به عنوان پایتخت این رژیم اشغالگر گفت: «زمان به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل فرا رسیده است».ترامپ همچنین دستور داده آمادگی لازم برای انتقال سفارت آمریکا به قدس صورت گیرد.رژیم اسرائیل در سال 1967 قدس را اشغال و آن را به عنوان «پایتخت ابدی» خود اعلام کرد، اما جامعه بین المللی این تصمیم را به رسمیت نمی شناسد. فلسطینیان قدس را پایتخت کشورشان می دانند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.