یک تیم واحد متشکل از دیپلمات‌های اروپایی برای رایزنی درباره حفظ برجام به واشنگتن سفر خواهد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان ان گزارش داد انگلیس، آلمان و فرانسه به عنوان نزدیک ترین متحدان آمریکا که پس از ماه ها لابی گری برای حفظ برجام، از مواضع آمریکا در این زمینه ناامید و نگران هستند و جبهه واحدی را تشکیل داده‌ اند.

به گفته یک منبع ارشد دیپلماتیک از یکی از این سه کشور اروپایی، آنها بدون هیچ دعوتی، یک تیم دیپلماتیک تشکیل داده اند، تا همین هفته به واشنگتن سفر کنند و بتوانند جلساتی را ترتیب دهند و فشارها به آمریکا را در زمینه حفظ توافق هسته‌ ای افزایش دهند.

این منبع ادامه داد: تیمی از دیپلمات های ارشد اروپایی فردا و پس فردا (پنج شنبه و جمعه) با اعضای کنگره، مقامات وزارت خارجه آمریکا و احتمالا با مقامات کاخ سفید دیدار و رایزنی خواهد کرد.

این دیدار در ادامه دیدارها با برخی از رهبران کلیدی اروپایی از جمله «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه انگلیس، و رایزنی با مقامات دولت ترامپ برای حفظ برجام صورت می‌گیرد؛ چرا که ترامپ مدام از برجام انتقاد کرده و ضمن عدم تایید پایبندی ایران به آن گفته است که قصد دارد آن را اصلاح و یا لغو کند.

موضع گیری وی زنگ هشداری برای حامیان این توافق چندجانبه است که این استدلال را مطرح می کنند که منافع امنیتی جهان در گروی لغو تحریم های ایران در ازای محدود شدن برنامه هسته ای ایران است.

اما ترامپ از همان ابتدا با این توافق سر ناسازگاری برداشته است. در سایه قانون آمریکا، رئیس جمهور بایست هر 90 روز یک بار، پایبندی ایران را به توافق هسته ای تایید کند؛ گامی که ترامپ تاکنون دو بار با بی میلی برداشته است. گرچه ترامپ این توافق را «بدترین قرارداد تا به امروز» خوانده است، سازمان ملل، مشاوران امنیت ملی ترامپ و متحدان آن به این اجماع رسیده اند که ایران به توافق پایبند بوده است.

در اکتبر، ترامپ اعلام کرد که ایران به «روح برجام» پایبند نبوده است و از کنگره خواست تا قوانین بین المللی را به گونه ای تغییر دهد که دولت بتواند در قبال فعالیت های غیر هسته ای ایران سختگیرانه تر وارد عمل شود.

کشورهای اروپایی نگران هستند که فشارهای بیش از حد آمریکا، ممکن است ایران را وادار به خروج از برجام کند.

توافق هسته ای در ژوئیه 2015 میان ایران، روسیه، چین، آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپا امضا شد.

دیپلمات های ارشد اروپایی ماه هاست فشار بر آمریکا را آغاز کرده است و ده ها سفر و دیدار در کنگره میان رهبران اروپا و امریکا در تلاش برای حفظ برجام صورت گرفته است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.