شماری از مقامات و مسئولان خارجی در پی جان باختن تنی چند از مردم استان کرمانشاه در حادثه زلزله پیام تسلیت صادر کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شب گذشته وقوع زلزله‌ ای به بزرگی 7.3 ریشتر در مناطق غربی ایران موجب جان باختن بیش از 200 تن از هموطنانمان، مجروح شدن هزاران نفر و خسارات مالی فراوان شده است.

در پی این حادثه شماری از مقامات بین المللی مراتب تسلیت خود را به ملت و دولت ایران بیان کردند:

دفتر سازمان ملل متحد در ایران پیام تسلیت و ابراز همدردی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در پی وقوع زلزله در غرب کشور را منتشر کرد که در این پیام آمده است: «دبیر کل عمیقا از تلفات جانی و خسارات ناشی از زلزله یکشنبه شب در منطقه مرزی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق متاسف است و پیام تسلیت و همدردی خود را به خانواده‌ های داغدیده، دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران و عراق ابراز می‌ کند و امیدوار است که مجروحان هرچه سریع تر بهبود یابند. سازمان ملل در صورت نیاز آماده همکاری است.»

رئیس جمهور روسیه  در پی وقوع زلزله و جان باختن شماری از هموطنان ایرانی و شهروندان عراقی با روسای جمهور ایران و عراق ابراز همدردی کرد.

کرملین در بیانیه ای اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه جان باختن شماری از هموطنان ایرانی و شهروندان عراقی در اثر زلزله بزرگ شب گذشته را به روسای جمهور ایران و عراق و تسلیت گفت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با انتشار بیانیه ای، مراتب تسلیت عمیق خود را به «حسن روحانی»رئیس جمهوری ایران «فواد معصوم» همتای عراقی او در ارتباط با زلزله یک شنبه شب ابراز داشت.

سایت کرملین بیانیه پوتین را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «لطفا مراتب تسلیت عمیق ما را در ارتباط به تلفات بزرگ انسانی که در نتیجه زمین لرزه مخرب در غرب ایران ایجاد شده،پذیرا باشید.» 

رئیس جمهور روسیه همچنین به مردم ایران و عراق تسلیت گفت و برای خانواده های قربانیان صبر و بردباری و برای مجروحان شفای عاجل استدعا نمود.

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در پی وقوع زمین لرزه در ایران و عراق طی پیامی به نمایندگی از ملت و دولت افغانستان،  مراتب تسلیت و همدردی خود را با مردم و دولت های ایران و عراق ابراز کرد.

در پیام عبدالله عبدالله آمده است: «با تاسف شنیده ایم که در نتیجه وقوع زلزله در شمال‌ شرق عراق و غرب ایران، دست‌ کم 140 تن جان باخته و صدها تن دیگر زخمی شده اند. از وقوع این سانحه طبیعی و غم‌ انگیز متاثر و اندوهگین شده‌ ایم. من به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان، به خانواده‌ های قربانیان، ملت و دولت‌ های دوست، جمهوری اسلامی ایران و عراق، همدردی خویش را ابراز نموده و از خداوند برای مجروحین شفای عاجل تقاضا  می کنیم.»

«سرژ سرکیسیان» رئیس جمهور ارمنستان در پیامی مراتب تسلیت خود را در پی زمین لرزه شب گذشته کرمانشاه به حسن روحانی رئیس جمهور ایران ابراز داشت. 

بخش مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری ارمنستان گزارش داد، سرکیسیان اندوه خود را با مردم کشور دوست، ایران، به اشتراک می گذارد و برای مجروحان شفای عاجل، و برای خانواده قربانیان صبر و بردباری استدعا می نماید.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  نیز که برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه به بروکسل پایتخت بلژیک رفته است، درباره زلزله شب گذشته که مناطق مرزی ایران و عراق را به لرزه درآورد گفت: «من با خانواده قربانیان ومسئولان ایران و عراق و منطقه (خاورمیانه) اعلام همبستگی می کنم. به خوبی می دانیم که از عهده زلزله ای به این بزرگی برآمدن دشوار است و به همین دلیل آمادگی اتحادیه اروپا را برای پشتیبانی به هر نحوی که مفید تشخیص داده شود، اعلام می کنم».

همچنین «گری لویس» نماینده سازمان ملل در ایران نیز در توییتی نوشت: ‌«پیام تسلیت به دولت و ملت ⁧ ایران ⁩ برای ⁧ زلزله مرگبار دیشب در مرزهای غربی. وضعیت در نیمه شب گذشته خیلی مشخص نبود، اما با طلوع خورشید، بیشتر در مورد کشته و زخمی ها اطلاعات به دست می‌ آید. ⁧سازمان ملل در صورت نیاز ⁩ آماده همکاری است.»

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان نیز در کنفرانسی مطبوعاتی که امروز دوشنبه برگزار  کرد به خانواده های قربانیان حادثه زلزله بزرگ عراق و ایران را تسلیت گفت.

«میشائل کلور برشتولد» سفیر آلمان در ایران نیز در توییتی نوشت: «مراتب تسلیت عمیق آلمان به دولت و ملت #ایران، در پى زلزله مرگبار غرب ایران. ما به یاد قربانیان و خانواده هایشان خواهم بود. #آلمان درصورت لزوم آماده کمک رسانى مى باشد.»

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا نیز در پیامی با خانواده قربانیان زلزله در ایران و عراق همدردی کرد و در صفحه توییتر خود نوشت: «خبرهای انتشار یافته از  ایران و عراق ناراحت کننده و حزن انگیز است. کانادایی ‎ها تسلیت عمیق خود را به خانواده قربانیان زلزله در این دو کشور ابراز می‎ دارند.»

«الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان نیز پیام تسلیتی برای «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران فرستاد. 

در نامه تسلیت وی به روحانی آمده است: «از شنیدن اخبار خسارات شدید ناشی از زلزله ایران به شدت متاثر شدم. به مناسبت این فاجعه، از طرف مردم آذربایجان و از جانب خودم، عمیق ترین مراتب تسلیت را به شما، خانواده ها و عزیزان قربانیان و تمام مردم ایران تسلیت می گویم و آرزو می کنم مجروحان سریع تر بهبود یابند و خسارات این فاجعه طبیعی هر چه زودتر جبران شود.»

«نارندا مودی» نخست وزیر هند نیز در توئیتی به بازماندگان قربانیان زلزله ایران و عراق تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «من با بازماندگان زلزله ایران و عراق ابراز همدردی می کنم و امیدوارم مجروحان این حادثه هر چه سریع تر بهبودی خود را به دست آوردند.»

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز طی تماسی تلفنی با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران جان باختن شماری از شهروندان ایرانی در زلزله 7.3 ریشتری شب گذشته در استان های مرزی ایران و عراق که باعث تلفات جانی ومالی در ایران شده است را تسلیت گفت.

چاووش‌اوغلو همچنین اعلام کرد که ترکیه در صورت نیاز آماده هر گونه کمک رسانی به مردم ایران است.

دولت پاکستان نیز همدردی خود را با ایران و عراق در پی جان باختن شماری از شهروندان دو کشور در زلزله بزرگ شب گذشته اعلام کرد.

«خواجه محمد آصف» وزیر خارجه پاکستان با توصیف زلزله شب گذشته به «فاجعه تأسف بار» نسبت به جان باختن صدها نفر در این زلزله که در استان های مرزی ایران و عراق رخ داد، ابراز همدردی کرد.

وزیر خارجه پاکستان  همچنین شفای عاجل برای زخمی های این زلزله در دو کشور آرزو کرد.

«محمد شهباز شریف» وزیر ارشد ایالت «پنجاب» پاکستان نیز جان باختن تعدادی از ساکنان مناطق مرزی ایران و عراق را در پی وقوع زمین لرزه شب گذشته تسلیت گفت.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس نیز در توییتی نوشت: «مراتب تاسف عمیق خود را در پی زمین لرزه مرگبار دیشب به مردم ایران و عراق ابراز می دارم. انگلیس آماده کمک به قربانیان و تلاش برای بهبود شرایط است.»

مصر هم مراتب تسلیت خود را به خانواده های قربانیان زلزله در مرز میان ایران و عراق اعلام داشت.

در بیانیه وزارت خارجه مصر همدردی صمیمانه این کشور به خانواده های قربانیان بیان شده و اطمینان داده شده است که مصر در چنین فاجعه ای کنار ملت ایران و عراق ایستاده است.

«علاء موسی» سفیر مصر در عراق هم اطمینان داده است که هیچ گزارشی از قربانیان مصری در میان کشته و زخمی های زمین لرزه دریافت نکرده است.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان نیز با ارسال پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در پی زمین لرزه قوی کرمانشاه تسلیت گفت.

«کارن کاراپتیان» نخست وزیر ارمنستان نیز در پیامی به «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور ایران تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «آگاهی از خسارات و تلفات ناشی از زمین لرزه کرمانشاه مرا اندهگین کرد. من از طرف دولت جمهوری ارمنستان و خودم مراتب تسلیت عمیق خود را به شما و ملت ایران تسلیم می دارم و از آمادگی مان برای ارائه کمک های امدادی خبر می دهم.»

ملک« عبدالله دوم» پادشاه اردن نیز به رؤسای جمهور ایران و عراق به دلیل جان باختن شماری از شهروندان دو کشور در زلزله بزرگ شب گذشته تسلیت گفت.

وزارت خارجه یونان هم در پیامی در توییت این وزارتخانه نوشت: «تسلیت صادقانه خود را به خانواده های قربانیان این زلزله در #ایران و #عراق تسلیم می داریم. ما حمایت و همبستگی خود را از ملت ایران و عراق و دولت آنها ابراز می کنیم.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هم با خانواده های قربانیان زمین لرزه مرز عراق و ایران ابراز همدردی کرد. اردوغان در آستانه ترک این کشور به مقصد «سوچی» برای دیدار و گفت و گو با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در پیامی گفت: «من به آنها تسلیت می گویم و امیدوارم هر چه سریع تر زندگی مردم ایران و عراق که از این زلزله متاثر شده اند، به روال عادی خود بازگردد.»

اردوغان گفت آژانس های امداد رسانی ترکیه از جمله هلال احمر در مناطق آسیب دیده در حال کمک رسانی هستند.

او ادامه داد 50 کامیون حامل کمک های امدادی از مرز عبور کرده و به سمت عراق در حرکت هستند.

«سون میکسر» وزیر خارجه استونی هم امروز دوشنبه به ملت ایران و عراق تسلیت گفت.

در بیانیه وزارت خارجه استونی آمده است: «با خانواده های قربانیان و تمامی کسانی که زندگی شان متاثر از این تراژدی قرار گرفته است، ابراز همدردی می کنم.»

«مایتریپالا سیریسنا» رئیس جمهور سریلانکا هم در یک پست توییتری نوشت: «تسلیت و همدردی صمیمانه خود را نثار نزدیکان قربانیان زمین لرزه ای می کنم که در مرز ایران و عراق رخ داده است. امیدوارم مردم با آرامش و صبر این فاجعه را پشت سر گذارند.»

«شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت، «شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد کویت و «شیخ جابر مبارک الاحمد الصباح» نخست ‌وزیر کویت در پیام ‌های جداگانه‌ ای به حسن روحانی رئیس ‌جمهوری ایران جان باختن شماری از ایرانیان در  کرمانشاه را تسلیت گفتند، و با بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کردند.

«اشرف غنی» رئیس ‎جمهور افغانستان نیز در پیامی با ملت و دولت ‎های عراق و ایران ابراز همدردی کرد و گفت که از این حادثه طبیعی به شدت متاثر  شده است. 

غنی برای زخمی های این فاجعه آرزو سلامتی کامل کرد و افزود که مردم و دولت افغانستان در این غم بزرگ با ملت و دولت عراق و ایران شریک هستند.

صدر اعظم اتریش در پیامی توییتری از زلزله یک‌شنبه شب در ایران و عراق ابراز تاسف کرد.

«سباستین کورتز» صدر اعظم جدید اتریش در این پیام همدردی خود با قربانیان زلزله شب گذشته در ایران و عراق را ابراز کرد.

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه طی پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان جان باختن صدها نفر در زلزله ویرانگر کرمانشاه را تسلیت گفت.

«هثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در توییتی نوشت: « ایالات متحده به تمام کسانی که از زلزله در ایران و عراق آسیب دیده اند، عمیقا تسلیت می‌ گوید. ما خانواده‌ های کشته‌ شدگان و مجروحان و همچنین کسانی که آسیب دیده اند را در خاطر خواهیم داشت.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.